به بهانه پخش «خانه پوشالی» از تلویزیون

خانه ویران خوش‌رنگ‌و‌لعاب

بدون نام کوین اسپیسی و جنجالی که سال قبل به راه‌انداخت هم، مجموعه «خانه پوشالی» به‌خاطر مضمون تندی که دارد به‌اندازه کافی جنجال برانگیز بوده است. هیچ یک از عوامل اصلی تولید این درام دلهره‌آور سیاسی فکرش را هم نمی‌کردند که در میان جنجال‌های مختلفی که خانه پوشالی به راه‌انداخت، جنبش هشتگ «من هم» هم به راه بیفتد و اسپیسی را به عنوان یکی از اولین قربانیان خود در آغوش بگیرد. نتفلیکس که با خانه پوشالی و یکی دو کار دیگر تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تولید مجموعه تلویزیونی (و کمی بعد فیلم‌های سینمایی) شد، از ابتدا می‌دانست که در حال ساخت یکی از جنجالی‌ترین و پرسروصداترین کارهای تلویزیونی چند دهه اخیر است. اگر کارهایی مثل لاست/ گمشدگان، فرار از زندان و زدن به سیم آخر/ برکینگ بد به دنبال تعریف داستان‌هایی خیالی بودند و بازی تاج و تخت جدل‌های سیاسی را در قرون وسطی جست‌و‌جو می‌کرد، خانه پوشالی در آمریکای معاصر و در بین سیاستمداران امروزی قصد تعریف ماجرایی بحث‌برانگیز و بشدت سیاسی را داشت.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۸۹

خالقان مجموعه برای داستان آن سراغ یکی از درامهای موفق شبکه بیبیسی رفتند. این شبکه انگلیسی سال 1990 مجموعه خانه پوشالی را روی آنتن فرستاد. استقبال تماشاگران از این درام سیاسی بالا بود و بزودی توجه تهیهکنندگان لسآنجلسنشین را به خود جلب کرد. سازندگان مجموعه درحالی به فکر تولید نسخه آمریکایی خانه پوشالی انگلیسی‌ها افتادند، که نسخه اصلی هم داستانش را از یک نوول بسیار موفق و پرخواننده گرفته بود. مایکل دابز، نویسنده نوول هم با حساسیت خاصی نام خانه پوشالی را برای داستان مهیج خود انتخاب کرده بود. فصل اول نسخه آمریکایی خانه پوشالی سال 2013 روی آنتن رفت. استقبال تماشاگران و منتقدان از 13 اپیزود مجموعه عالی بود و همین موضوع، راه را برای تولید فصل‌های بعدی آن فراهم کرد. کوین اسپیسی برای ایفای نقش فرانک آندروود انتخاب شد. او یک عضو حزب دموکرات از کالیفرنیای جنوبی است که در هر فصل مجموعه ارتقای موقعیت پیدا می‌کند. اگر در فصل دوم آندروود معاون رئیس‌جمهور می‌شود، در فصل سوم به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا قسم می‌خورد. رابین رایت در نقش کلر آندروود همسر فرانک است که پا به پای او در ماجراها و داخل کاخ سفید حضور دارد. کلر در فصل پایانی مجموعه به‌عنوان چهل و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب و معرفی می‌شود.

دو کلمه حرف، حساب فینچر

قبل از نتفلیکس تهیه‌کنندگان درام غیرمتعارف «بابل»، به دنبال خرید امتیاز تولید مجموعه تلویزیونی آن بودند. اما در جریان آخرین روزهای فیلمبرداری «مورد عجیب بنجامین باتن» بود که مدیر برنامه دیوید فینچر بخش‌هایی از مجموعه بی‌بی‌سی را به او نشان داد. فینچر بلافاصله مجذوب داستان و حال و هوای این مجموعه شده و به فکر ساخت نسخه آمریکایی آن می‌افتد. مدیر برنامه فینچر به دنبال فیلمی سینمایی (حتی چندقسمتی) بود، اما فینچر به این نتیجه درست می‌رسد که چنین داستانی را فقط در دل یک مجموعه طولانی می‌توان به شکل درستی تعریف کرد. به باور فیلمساز، شخصیت‌های متعدد و پیچیده داستان راه را بر ساخت یک فیلم دو ساعته می‌بست و تنها در یک کار تلویزیونی بود که می‌شد به تک‌تک این شخصیت‌ها پرداخت. به گفته فینچر: «احساسم این بود که در ده سال گذشته فقط مجموعه‌های تلویزیونی توانسته‌اند فیلمنامه‌های خوبی برای بازیگران بنویسند و شخصیت‌پردازی درستی داشته باشند. در عین حال، می‌خواستم کاری انجام دهم که طولانی تر از فرم‌های موجود باشد

آشنایی با الفبای سیاست

طرح تولید مجموعه به چند شبکه (و از جمله اچ بی او، شوتایم و آ ام سی) پیشنهاد می‌شود. اما دست آخر این نتفلیکس است که می‌پذیرد نام‌هایی چون فینچر و اسپیسی به‌اندازه کافی تماشاچی دارند که مجموعه‌ای را با آنها تولید کرد. مدیران تازه وارد نتفلیکس باور داشتند که با چنین سوژه و چهرهای مستعدی چون اسپیسی و فینچر، می‌توان توفانی در کار مجموعه‌سازی به راه‌انداخت. فینچر عقیده داشت کار نگارش فیلمنامه را باید به دست کسی سپرد که آشنایی خوب و دقیقی از واشنگتن و سیاست جاری در آن داشته باشد. برای همین بو ویلیمون استخدام و دعوت به کار شد. او برای چهره‌های سیاستمداری چون هیلاری کلینتن، هاوارد دین و چاک شومر کار کرده بود و با الفبای سیاست در آمریکا آشنایی داشت. اسپیسی مدیر تولید مجموعه هم شد و فینچر برای کارگردانی دو فصل اول آن قرارداد امضا کرد. نتفلیکس در اولین قدم، خبر از تولید دو فصل 26 اپیزودی داد. همان زمان اسپیسی در گفت‌وگویی اعلام کرد: «من آدم خوش‌شانسی بودم که در دورانی بازی در فیلم‌ها را شروع کردم که فیلمسازان اهمیت بسیار زیادی به درام می‌دادند. اما حالا که نگاه می‌کنید، می‌بینید که تمرکز روی آن چیزهایی نیست که در دهه 90 می‌دیدیم. برعکس، شما بهترین طرح‌های داستانی را در مجموعه‌های تلویزیونی پیدا می‌کنید

فینال تلخ

اکتبر 2017 و بعداز موفقیت فراوان 5 فصل پخش شده بود که رسانه‌ها خبر از تولید فصل ششم مجموعه دادند. خبرها حکایت از آن می‌کرد که کار فیلمبرداری این فصل پایان اکتبر آغاز خواهد شد. اما نتفلیکس تولید این فصل را لغو کرد. خبر لغو تولید فصل تازه چند ساعت بعد از اعلام خبر رسوایی جنسی کوین اسپیسی بازیگر اصلی خانه پوشالی بود. کمی بعد نتفلیکس اعلام کرد حتی اگر فصل تازه را جلوی دوربین ببرد، همکاری مجدد با اسپیسی محال است. ابتدای سال 2018 معلوم شد فصل تازه بدون اسپیسی و با حضور رابین رایت در نقش اصلی وارد مرحله تولید می‌شود. برای آخرین فصل مجموعه، 8اپیزود در نظر گرفته شد.

هزینه سینمایی!

برای دو فصل اول و دوم خانه پوشالی، صد میلیون دلار هزینه شد. اما سازندگان مجموعه هزینه‌های تولید هر فصل آن را 60 میلیون دلار اعلام کردند. فینچر کار ساخت مجموعه را با این هدف شروع کرد، که آن را کاملا با حال و هوا و زبانی سینمایی تهیه کند. او در مصاحبه‌ای گفت که تمام بازیگران مجموعه اولین انتخابش بوده‌اند و بازیگر جایگزینی را در ذهن نداشته است. این فیلمساز هم چنین اعلام کرد در زمان کارگردانی آزادی کامل داشته و مدیران نتفلیکس کوچکترین دخالتی در کار او نکرده و به ارائه اظهارنظر یا پیشنهاد نپرداخته‌اند.

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها