سازمان فضایی چین در نیمه آذر امسال قرار است روبات مه‌نورد «چانگه - 4» را به ماه پرتاب کند. این کاوشگر در نیمه پنهان ماه و نزدیکی قطب جنوب فرود می‌آید. چینی‌ها با پرتاب چانگه - 4 به دنبال آزمایش فناوری‌های جدیدی هستند که زمینه‌ساز اعزام نخستین فضانوردان این کشور به ماه طی یک دهه آینده است.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۷۱

چانگه - 4، چهارمین ماموریت رباتیک چین به ماه خواهد بود و شامل یک سطحنشین و یک ربات مهنورد کوچک است که به دنبال جمعآوری دادههایی از ترکیبات سطح ماه، فیزیک سنگ و خاک و برهمکنش سطح این کره با بادهای خورشیدی است.

از آنجا که مدت حرکت چرخشی ماه به دور خودش با مدت گردش این قمر به دور زمین تقریبا برابر است، بنابراین ما از روی زمین فقط یک نیمه از ماه را میتوانیم مشاهده کنیم و نیمه دیگر ماه از دید ساکنان زمین همواره پنهان است. از این رو فرود کاوشگر چینی در نیمه پنهان ماه و چگونگی برقراری ارتباط با آن از چالشهای مهم در این ماموریت خواهد بود، زیرا امکان ارتباط مستقیم از زمین با کاوشگر وجود ندارد.

به همین منظور سازمان فضایی چین چند ماه پیش یک فضاپیمای ارتباطی در نزدیکی مدار ماه مستقر کرد که وظیفه آن هدایت ارتباطات بین مرکز فرماندهی ماموریت و کاوشگر در ماه است.

از طرفی همراه با کاوشگر چانگه - 4، دو میکروماهواره 45 کیلوگرمی نیز پرتاب میشوند که در مدار ماه قرار گرفته و از آنجا روی لایههای بیرونی جو زمین مطالعاتی انجام میدهند.

یکی دیگر از محمولههای جالبی که همراه با کاوشگر چانگه - 4 به ماه میرود، یک کیت آزمایشگاهی شامل تعدادی تخم کرم ابریشم و برخی حشرات و نیز تعدادی گیاه است. در این کیت آزمایشگاهی یک اکوسیستم و چرخه تبدیل اکسیژن به کربندیاکسید و برعکس ایجاد میشود و برای نخستینبار شاهد حضور جانداران و گیاهانی در سطح ماه خواهیم بود.

کشورهای سوئد، آلمان، هلند و عربستان سعودی در تأمین بودجه و طراحی بخشی از محمولههای علمی کاوشگر چانگه- 4 با چین همکاری نزدیکی داشتهاند که بخصوص پشتیبانی مالی عربستان در نوع خود جالب است. پیشبینی میشود ماموریت کاوشگر جدید چین روی ماه نزدیک به یک سال طول بکشد.

محمدرضا رضائی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها