جذابیت یک برنامه صبحگاهی از کجا می‌آید؟ از زمان پخش برنامه؟ از نوع طرحی صحنه برنامه؟ از سوژه‌هایی که انتخاب می‌کند و به آنها می‌پردازد؟ از شخصیت مجریان برنامه و این‌که تا چه اندازه می‌توانند به سوژه‌های جنجالی و خبرساز و مهم نزدیک شوند و احیانا شفاف‌سازی کنند؟ از ریتم پرشتابشان و این‌که می‌خواهند در کمترین زمان مجموعه‌ای از اطلاعات را به مخاطب منتقل کنند؟
کد خبر: ۱۱۷۳۸۳۷

راستش همه این موارد میتواند عامل جذابیت برای یک برنامه صبحگاهی محسوب شود. اما جدا از این عوامل، به روز بودن سوژهها و البته مهم بودن و کاربردی بودن آنچه که برنامه از آن سخن میگوید هم برای عموم مخاطبان از عوامل جذابیت این نوع برنامههاست.

میگویند برنامههای صبحگاهی ویترین برنامههای رسانه است. شخصیت یک مجری و گرمای اجرایش میتواند مخاطبان بیشتری را پای تلویزیون بنشاند. هر چه این اجرا، صمیمانهتر، شفافتر و بیتکلفتر باشد به همان اندازه هم مخاطب به آن روی خوش نشان خواهد داد. رضا رشیدپور، محمدرضا شهیدیفر، هرمز شجاعیمهر، فرزاد حسنی و مجریان دیگری از این دست نشان دادهاند که تا چه اندازه در برقراری ارتباط با مخاطب موفق بودهاند.

آنها در اجرا، تاثیربسزایی در موفقیت محصولنهایی که همان برنامه است داشته است. گرچه «اجرا» بیشتر یک مقوله فردی است اما نقطه ثقل یک برنامه زنده صبحگاهی است که میتواند موفقیت یا عدم موفقیت یک برنامه تلویزیونی مثل برنامههای صبحگاهی را تضمین کند.

خبرسازی، عامل موفقیت

در سال های اخیر و با پیشرفت فناوری، فضای مجازی سهم عمدای از اوقات فراغت مردم را پر کرده است. بخش قابل توجهی از اخباری که در فضای مجازی دست به دست میشود مربوط به رسانه ملی است و از آنجا که برنامههای صحبگاهی در دورههای جدید با حضور شخصیتها و مسؤولان مهم تهیه میشود در اغلب مواقع صحبتهای آنها و اخبار دست اولی که در این برنامهها اعلام میکنند برای مخاطب جذاب است. بدیهی است که حضور این شخصیتها در برنامههای صبحگاهی وقتی سر از فضای مجازی درآورد به همان اندازه به شهرت برنامه کمک میکند. یکی از موفقترین برنامههایی که در حال حاضر با حضور پررنگش در فضای مجازی نشان از موفقیت این برنامه دارد، برنامه «حالا خورشید» است که توانسته سهم قابل توجهی از برنامههای رسانه ملی ـ که در فضای مجازی هم دیده میشود ـ را به خود اختصاص دهد.

شاید عجیب به نظر برسد اما رفتهرفته برنامههای صبحگاهی گوی سبقت را از برنامههای پرطمطراقی که باید تخصصی به موضوعات ورود کنند، ربوده است و در بسیاری از موارد از جمله جذب مخاطب و جلب رضایتمندی آنها نقش تعیینکنندهای داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها