گفت‌وگوی آدینه این هفته با محمدرضا شهبازی

طرفدار پر و پاقرص «گل آقا» بودم

محمدرضا شهبازی، متولد سال 1365، طنزپرداز، نویسنده و روزنامه‌نگار است. او ابتدا دانشجوی مهندسی معدن دانشگاه تهران بود، اما تا کاردانی بیشتر نخواند، دوباره کنکور داد و این‌بار رشته معارف اسلامی را انتخاب کرد و در آن مدرک کارشناسی گرفت.
کد خبر: ۱۱۷۳۶۳۷

شهبازی در سالهای خیلی دور که مجله «گل آقا» مخاطبان بسیاری داشته، از طرفداران پر و پاقرص آن بوده است. این طنزنویس اولین تجربیاتش را با درست کردن روزنامهدیواری در دوران راهنمایی و دبیرستان آغاز کرده و بعدتر به شکل جدیتری آن را در دوران دانشگاه، با نوشتن در نشریات دانشجویی ادامه داده است. شهبازی، پدر دختری هفت ساله و یک جفت دو قلوی پسر دوساله است. او میگوید: «دوقلو داشتن حس بسیار خوبی است که البته کیفش برای ماست و سختیهایش برای مادرشان، ولی بههر حال هردو برای این نعمت شاکریم.»

شهبازی در این سالها مطالب بسیاری در نشریات مختلف طنز و جدی نوشته که بیشترشان در زمینه فرهنگی بودهاست. «ماهبندان» نام اولین کتاب اوست که به گفته خودش وقتی برای اولین بار آنرا در دستهایش گرفته، کلی ذوق کرده است. به اعتقاد شهبازی: «کسی که با دیدن اثرش ذوق نکند، بهتر است دور نوشتن و اینجور کارها را خط بکشد!»

اولین مجموعه طنز شهبازی «آقازاده عزیز» نام دارد که گزیدهای از طنزهایی است که بین سالهای 87 تا 92 نوشته است. علاوه بر اینها او سال گذشته «لانگشوت» را که کتابی طنز و در مورد فیلمهای شاخص سینمای ایران است به عنوان سومین اثرش راهی بازار کرده و میتوان امیدوار بود در سالهای آینده شاهد آثار بیشتری از او باشیم.

کتاب

«از دشت لیلی تا جزیره مجنون» به نویسندگی محمد سرور رجایی، کتاب خوبی است که در حال مطالعه آن هستم. این کتاب خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس ما است که بتازگی هم چاپ شده. بهغیر از فصل اول که بهطور مشخص درباره تاریخ معاصر افغانستان در سالهای نزدیک به انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس است، بقیه فصلها خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس و فرهنگ این کشور است. مهمترین چیزی که در کتاب وجود دارد این اطلاعات نیست بلکه پرده برداشتن از حقیقت موجود در ذات انقلاب اسلامی بوده تا مردم کشوری دیگر را هم برای یاری انقلاب به مجاهده با دشمن بعثی میکشاند.

توضیحات تکمیلی

کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون روایت رزمندگان افغانستانی در طول هشت سال دفاع مقدس ایران است. محمد سرور رجایی این کتاب را پس از دو سال تلاش برای جمعآوری 270 عکس و سند مستند از 17 رزمنده افغانی در دوران دفاع مقدس به رشته تحریر درآورده است.

فیلم

مدتیاست در حال دیدن فیلمهای اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 هستم. دوست دارم برگردم به سینمایی که در آن قصه میگفتند، داستان داشتند، ادعا نداشتند، بازیهای عجیب و غریب هم نمیکردند و هرکسی میتوانست از آن قصههایشان لذت ببرد. فیلمی که پیشنهاد میکنم «زرد قناری» است. این فیلم قصهای بسیار شیرین و سرگرمکننده را بازگو میکند.

توضیحات تکمیلی

زرد قناری از فیلمهای ایرانی ساخته شده در سال 1367 به کارگردانی رخشان بنیاعتماد و نویسندگی بهمن زرینپور است. مهدی هاشمی، گلاب آدینه و حمیده خیرآبادی از بازیگرانی هستند که در آن به ایفای نقش پرداختهاند. زرد قناری داستان کفاش جوانی به نام نصرا... مددی است که در شهر کوچکی زندگی میکند. او سهم خود را در کفاشی میفروشد تا قطعه زمینی بخرد و روی آن به زراعت مشغول شود، اما در پی آن داستانهایی اتفاق میافتد.

پاتوق

پاتوق من کتابفروشیهای خیابان انقلاب است. از آنجا که محل کارم هم نزدیک آنجاست، معمولا اگر بین روز خسته شوم یا نیاز به تنفس داشتهباشم، زمان رفتن یا برگشتن نیز معمولا به کتابفروشیهای کیهان و ترنجستان سروش، با دلیل و بیدلیل سر میزنم.

توضیحات تکمیلی

کتابفروشی «کیهان» در خیابان انقلاب، بین فخررازی و دانشگاه است. وارد این کتابفروشی که میشوید، شما را به ذوق میآورد. این فروشگاه یکی از نامهای جا افتاده نشر و فروش کتاب است.

سفر

از آنجا که این فصل، فصل درس و مدرسه است سفر آنچنانی نمیرویم. من اما جایی را پیشنهاد میدهم که مخاطبان گوشه ذهنشان داشته باشند برای اواسط تابستان سال بعد! منطقهای به اسم «توتکابن» که بعد از منجیل، در مسیر تهران رشت واقع است. این منطقه بسیار خوش آب و هوا، دارای چشمههای آب معدنی است و چند شرکت معروف آب معدنی هم آنجا هستند.

توضیحات تکمیلی

توتکابُن، در شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است که در حدود 16 کیلومتری شمال شرقی شهر رودبار، دو کیلومتری مشرق رستمآباد و 12 کیلومتری مغرب کوه دُرفک قرار دارد. این شهر از دو قسمت بالامحله و پایینمحله تشکیل شده و با پلی که روی سفیدرود احداث شده و به راه اصلی قزوین ـ رشت میپیوندد. پیش از ساخت پل، راه پیوند توتکابن با جاده اصلی با قایق بود.

شیما آشتیانی - خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها