تولید رایانه‌های بسیار شبیه مغز انسان

زمان تحقق این فناوری: بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵

پس از گذشت هزاران سال مغز انسان به قدرتمندترین دستگاه موجود در دنیا تبدیل شده است. با وجود آن‌که جریان الکتریکی موجود در مغز، فقط می‌تواند یک لامپ ال‌ای‌دی را روشن کند، اطلاعات دریافت‌شده را با سرعت ۴۳۰ کیلومتر در ساعت منتقل می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۷۳

پژوهشگران میگویند ظرفیت حافظه مغز انسان نزدیک به 5/2 میلیون گیگابایت است. بنابراین جای تعجبی ندارد که دانشمندان تلاش میکنند رایانههایی بسازند که کارایی مغز انسان را تقلید کند.

مغز چگونه میآموزد؟

محققان دانشگاه استنفورد در سال 1396/ ۲۰۱۷ توانستند اولین سیناپس مصنوعی را تولید کنند. سیناپس به فضای بین دو سلول عصب گفته میشود. هر زمان انسان چیزی میآموزد، علائم الکتریکی از درون یک عصب عبور میکند و باعث تولید مواد شیمیایی به نام انتقالدهندههای عصبی میشود. این انتقالدهندهها از میان سیناپسها گذشته و به گیرندهها متصل و به این ترتیب علائم الکتریکی تقویت میشود. به این ترتیب انسان چیزی را میآموزد و به خاطر میسپرد.

سیناپس مصنوعی چگونه کار میکند؟

سیناپس مصنوعی که براساس طراحی باتری است و از مواد ارگانیک ساخته شده است، دقیقا فرآیند یادگیری مغز را تقلید میکند. محققان این سیناپسها را بهطور مرتب شارژ و تخلیه الکتریکی کرده و به این ترتیب روش اتصالهای عصبی که منجر به یادگیری میشود را تقلید میکنند. تولید این سیناپس مصنوعی و روش کار آن به دانشمندان کمک میکند در آیندهای نهچندان دور، رایانههایی تولید کنند که بیشتر کارهای انسان را انجام دهند و بیش از پیش شبیه مغز انسان باشند. آنها قصد دارند، رایانههایی با توان محاسباتی بالا و مصرف کمتر انرژی تولید کنند.

تولید سیناپس مصنوعی، گام نخست تولید بخشهای دیگر مغز انسان مانند هیپوکامپوس است. این بخش از مغز، نقش اساسی در حفظ خاطرات به شکل کوتاهمدت یا درازمدت دارد. این بخش در بیماران مبتلا به آلزایمر، زودتر از بخشهای دیگر صدمه میبیند. محققان میخواهند با تولید هیپوکامپوس مصنوعی به بیماران مبتلا به آلزایمر یا فراموشی پیشگستر که تمام یا بخشی از خاطرات بیمار فراموش میشود، در حفظ خاطرات جدید و گذشتهشان کمک کنند.

منبع: quantumrun

نادیا زکالوند

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها