«فوتبالیسم» دنیای فوتبال از زاویه‌ای دیگر

شاید نتوان هیچ فراقدرتی همچون ترکیب فوتبال و رسانه را در دنیای امروز یافت، فراقدرتی که به باور بسیاری منشأ اتفاقاتی شگرف می‌شود و میلیون‌ها انسان را در یک لحظه به گریه می‌اندازد و می‌خنداند، تپش قلب‌ها را برای چند ثانیه تندتر یا قلب‌ها را از تپش می‌اندازد. بی‌شک تولید برنامه‌هایی با موضوع فوتبال در صدر جداول پخش قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۷۱۰۲۰

به گزارش روابط عمومی معاونت سیما؛ توجه به همین نیاز است که در کنار پخش مسابقات فوتبال باشگاهی و جهانی نام برنامههایی همچون «نود»، «فوتبال 120»، «فوتبال برتر»، «گزارش ورزشی»، «فوتبال یک»، «ورزشگاه» و بالاخره «فوتبالیسم» را در جدول پخش شبکههای مختلف قرار داده است.

در سالهای اخیر مرتبا شاهد تولید برنامههایی با محوریت فوتبال هستیم، برنامههایی که به گزارش بازیها، آنالیز مسابقات و حاشیههای دنیای پرهیجان آن توجه خاصی دارند.

از دهم مردادماه پخش برنامهای با محوریت فوتبال در شبکه سه سیما آغاز شد، برنامهای که در تیتراژ اولیه آن میشنویم «فوتبال، زندگی، مرگ، یاس، رویا، سرخوردگی، فریاد، هوادار، ماتم، هیجان، جشن، اشک، هلهله، خشم، پایکوبی، سیاست، هیاهو، صداقت، تبانی، شرافت، هیچ یا همه چیز، اقتصاد، پول، پولشویی، فقر، تهمت، شایستگی، حق خوری، شهرت، سقوط، جام، وداع، فیرپلی، پشت پرده، ملتها، گروه، تحقیر، افتخار، تاریخ، زندگی، عشق، فوتبال و بالاخره فوتبالیسم.»

فوتبالیسم را نمیتوان برنامهای برای علاقهمندان به فوتبال دانست چراکه برنامهای ویژه برای عموم مردم است افرادی که حتی یک مسابقه را دنبال نمیکنند و از حضور هیچ بازیکن مشهوری در هیچ باشگاه اروپایی خبر ندارند. فوتبالیسم از زاویهای جدید به این دنیای جذاب نگاهی دارد و در هر قسمت تلاش میکند تا از صدر تا ذیل موضوعی را در پدیده قرن واکاوی کند. اگر بیننده این برنامه هستید قطعا متوجه سخنانم هستید اما اگر تا الان چهارشنبهها ساعت 22:30 سری به شبکه سه نزدید پیشنهاد میکنم چهارشنبه این هفته را از دست ندهید.

سوژهیابی، جذابیت اولیه

سوژهیابی اصلیترین فصل حرف اول و آخر در هر برنامه تلویزیونی است، فوتبالیسم دنیای فوتبال را با سوژههایش به سینما، طب، اقتصاد و حتی دفاع مقدس گره میزند و هر بار از زاویهای به این دنیای قدرتمند وارد میشود.

همچنین در هر برنامه سوال پیامکی مطرح میشود و پاسخ آن در هفته آینده بیان میشود. از جذابیتهای فوتبالیسم میتوان به آیتمهای مرتبط با موضوع اشاره کرد. آیتمهایی که عموما از ترکیب تصاویر مسابقات و سینماییهای ماندگار ایران و جهان ساخته شده و با نریشنی موزون همراه میشود.

انتخاب مجری

به نظر میرسد انتخاب امیرعلی نبویان بهعنوان مجری برنامه، انتخابی هوشمندانه است، جوانی که محبوبیت خود را از نویسندگی کتاب «قصههای امیر علی» کسب کرد، وی که فارغالتحصیل رشته مهندسی برق بوده، شهرتش مدیون برنامه «رادیو هفت»، «خوشا شیراز» و «صد برگ» است. اجرای نبویان به سبب کار نویسندگی، تجربه اجرا و بازیگری در فوتبالیسم بسیار روان و خالی از حاشیه است. گفتوگوهای پخته بدون توضیحهای اضافه و زیاده گویی از ویژگیهای این اجراست. نبویان در این برنامه به مصاحبه شونده اجازه صحبت میدهد و در زمان مورد لزوم وارد بحث میشود و مراقب است تا مدت زمان زیادی در بحث باقی نماند.

آیتمهای مرتبط

در برنامه آیتمهای متعددی به کار میرود و موضوع برنامه از زوایای متعدد بررسی میشود. هر یک از آیتمها کاملا با سوژه همخوانی دارد، هماهنگی کارشناسان مدعو نیز از دیگر ویژگیهای برنامه است بهعنوان مثال در آخرین برنامه با موضوع «فوتبال و مرگ» آیتمها به مرگ نامداران در زمین فوتبال پرداخت و امید روانخواه بهعنوان بازیکنی که در زمین فوتبال بارها دچار آسیب شده است و در ادامه دکتر فرشاد نجفی با مدرک دکترای طب ورزشی و فوق دکترای روانشناسی ورزشی به برنامه آمد تا در مورد مرگ فوتبالیستها در زمین فوتبال، افسردگی فوتبالیستهای بازنشسته و خارج شده از دایره شهرت و... صحبت کند. ویژگی مهم این کارشناس حضورش به عنوان فوتبالیست در تیم فجر سپاسی بود که وی را کاملا در زمینه کارشناسی موضوع ویژه میکرد. اما نام سعید پروینی بهعنوان تهیهکننده در تیتراژ برنامه فوتبالیسم بهچشم میخورد. وی پیشتر در مورد رویکرد برنامه خود گفته است: افراد زیادی برای این پروژه با ما همکاری داشتند که میتوان به محمد بحرانی؛ مشاور پروژه و امیر وفا؛ سرپرست نویسندگان اشاره کرد. تهیهکننده این برنامه درخصوص رویکرد برنامه فوتبالیسم اضافه کرده است: این برنامه بهدلیل رویکرد جدیدی که دارد طی یک زمان طولانی فعالیتهای پژوهشی به سرپرستی امیرحسین تمنایی داشته است و با نگاهی متفاوت و از زوایایی جدید به موضوع فوتبال میپردازد. فوتبالیسم در 52 قسمت 60 دقیقهای به کارگردانی محمدفواد صفاریانپور و تهیهکنندگی سعید پروینی در گروه ورزش شبکه سه سیما تولید شده و چهارشنبهها ساعت 22 و 30 دقیقه روی آنتن این شبکه میرود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها