دولت کوچک امارات عربی متحده به یمن پول‌های بادآورده نفتی همچنان بلند‌پروازی‌های جاه‌طلبانه خود را دنبال می‌کند‌. این کشور که سال 2015 به بهانه ائتلاف با عربستان و مقابله با «خطر حوثی‌ها » وارد جنگ یمن شد، بعدها معلوم گردید اهداف دیگری را در‌سر می‌پروراند و مساله مقابله با خطر حوثی‌ها تنها پوششی برای تحقق این اهداف بوده است. یکی از مهم‌ترین این اهداف تسلط بر گذرگاه آبی باب‌المندب است که یکی از پر‌رفت و آمدترین مسیرهای‌ جهانی حمل و نقل انرژی به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۴۸

طی سه سال گذشته، امارات بارها طرحهایی را برای تجزیه جنوب یمن بخصوص بندر عدن و تصرف برخی جزایر موجود در خلیج عدن را در دستور کار قرار داد، اما با مخالفت بعضی کشورهای عرب و بخصوص با مخالفت جدی مردم یمن مواجه شد. یکی از این طرحها تصرف جزیره معروف و زیبای «سقطری» بود که با مخالفت شدید انصارا... یمن نیز مواجه شد. تحلیلگران میگویند، برنامه امارات در یمن متفاوت از طرحهای عربستان است و به همین دلیل تاکنون بارها شاهد بروز اختلافات بین این دو کشور و به تبع آن جنگ و درگیری بین نیروهای مورد حمایت آنها در شهر عدن بودهایم. سعودیها مدعیاند هدفشان در یمن مقابله با خطر حوثیها و بازگرداندن منصور هادی، رئیسجمهور مستعفی این کشور به قدرت است، اما اماراتیها با استقرار نیروهای خود در جنوب یمن بارها نشان دادهاند که تمایلی به بازگرداندن منصور هادی به قدرت ندارند و در جنوب از نیروهایی دفاع میکنند که با منصور هادی اختلافاتی جدی دارند.

در یک تحول جدید روز جمعه گذشته شورای انتقالی جنوب یمن مراسمی را که قرار بود روز یکشنبه برگزار کند، لغو کرد. به گزارش الجزیره این شورا مسائل مربوط به وضعیت معیشتی مردم و شرایط دشوار انسانی را دلیل لغو این مراسم اعلام کرد، اما برخی از شاهدان میگویند دلیل لغو این مراسم به خاطر اختلافات جدید بین عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی مورد حمایت امارات و عوامل منصور هادی بوده است. گفته میشود الزبیدی که تازه از امارات بازگشته، خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی مردم علیه نیروهای منصور هادی شده و همزمان امارات متحده نیز نیروهای نظامی خود را در اطراف فرودگاه بینالمللی عدن مستقر کرده است.

به گفته شاهدان، در همین حال نیروهای نظامی وابسته به امارات از مقرهای خود خارج شده و در مواضع حیاتی بندر عدن موضع گرفتهاند. همه اینها موجب نگرانی اهالی عدن شده و بیم آن را میدهد که این شهر شاهد یک درگیری نظامی جدید بین عوامل وابسته به امارات و عربستان سعودی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها