بررسی لایحه جنجالی پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی) در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار دارد و نمایندگان پس از کش و قوس‌های فراوان و جلسات مختلف و در حالی که یکبار به مدت بیش از دو ماه این لایحه را مسکوت گذاشتند قرار است امروز تکلیف آن را روشن کنند.
کد خبر: ۱۱۶۸۷۰۷

این لایحه که یکی از لوایح مرتبط با افایتیاف است از چند ماه قبل مورد بحث و جدل بسیاری بوده و منتقدان تاکید دارند با تصویب آن فعالیت بسیاری از نهادهای کشور از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دچار مشکل شده و روابط ایران با گروههای مقاومت منطقه مختل خواهد شد.

با این حال موافقان پیوستن ایران به سیافتی، مواضع منتقدان را زیر سوال میبرند و معتقدند ایران با لحاظ کردن برخی حق شرطها در هنگام تصویب لایحه میتواند از مشکلات ناشی از آن رهایی یابد و بر همین اساس، نگرانیها درخصوص بروز مشکل برای نهادهای داخلی یا مختل شدن روابط ایران و گروههای مقاومت، محلی از اعراب ندارد. جامجم در همین خصوص تلاش کرد در گفتوگو با نمایندگان و چهرههای موافق سیافتی، پاسخ روشنی برای نگرانی منتقدان بیابد و از قول موافقان به آنها اطمینان دهد که در صورت تصویب لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، مشکلاتی که بعضیها نسبت به آن نگران هستند پیش نخواهد آمد و حتی طبق تبلیغات این چند روز گذشته گشایش های اقتصادی نیز در کشور ایجاد شود. در پی تماس تلفنی خبرنگار جامجم برخی نمایندگان حاضر به صحبت نشدند . به عنوان مثال سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران گفت هنوز در حال بررسی است و فاطمه حسینی،نماینده دیگر تهران هم با بیان اینکه قبلا در یکی از جراید، نظراتش را گفته حاضر به گفتوگو نشد.

اما جمعی دیگر از نمایندگان و حامیان سیافتی، در گفتوگو با جامجم نظر خود را مطرح کردند که پاسخ آنها را میخوانید:

مخالفت ها،خطی است

صادق زیباکلام / استاد علوم سیاسی

نگرانیهایی که درباره تحریمهای احتمالی برخی از نهادها و سازمانها و افراد در صورت تصویب عضویت در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم مطرح میشود درباره فعالیتهای سپاه پاسداران و همچنین سپاه قدس است وگرنه بخشهای دیگری مثل وزارت صنایع، پتروشیمی و نفت اساسا مشکلی در این زمینه ندارند.

بنابراین معتقدم مصالح و منافع 80 میلیون را نباید فدای یک اقلیت کرد. خیلی از کسانی که مخالف تصویب لایحه پولشویی هستند اگر از آنها بپرسید که دقیقا این لایحه چهکار میکند واقعا علت مخالفت خود را نمیتوانند بگویند. آنها تصور میکنند که آدمهای انقلابی باید با این لایحه مخالفت بکنند بنابراین مخالفت آنها از اساس، ایدئولوژیک و خطی است.

تردید ندارم که اگر این لایحه در زمان آقای احمدینژاد مطرح میشد اصولگرایان با آن مخالفت نمیکردند. از سوی دیگری بخشی از مخالفت آنها به موضوع مخالفت با دولت آقای روحانی برمیگردد و نمیخواهند هیچ پیشرفتی در کار دولت روحانی بوجود آید.

احتمال پیش آمدن سرنوشتی شبیه برجام

ابراهیم نکو/ نماینده مجلس نهم

عوارض عدم الحاق به سیافتی بیشتر از عوارض پیوستن به آن است. مخالفان پیوستن ایران به چنین معاهداتی معتقدند که در صورت پذیرش، افراد حقیقی و حقوقی ما هدف قرار میگیرند. در حالی که ما نه از تروریسم حمایت میکنیم و نه عزمی برای پولشویی داریم. نکته مورد توجه دیگر این است که برجام علیرغم اینکه و با نظر کشورهای بسیاری به تصویب رسید اما در نهایت آمریکا از آن خارج شد و باز مشکلاتی برای کشورمان به وجود آمد اما به تبع برجام، حقانیت کشورمان بیشتر اثبات شد همچنین شاهد شکل گیری چالشی میان اروپا و آمریکا هستیم که برایمان ارزشمند است بنابراین حداقل حسن پیوستن ایران به سیافتی نیز این است که از بسیاری از تهمتها و افتراها منزه خواهیم بود. بنابراین باید توجه داشته باشیم که نمیتوانیم تضمینی در جهت ایجاد گشایش اقتصادی با پیوستن به سیافتی بدهیم چرا که ممکن است سرنوشتی مانند برجام پیدا کند.

ابهام درباره آینده ارتباط مالی کشورها با ایران

بهروز بنیادی / نماینده کاشمر

اگر لایحه تصویب شود و به تایید نهایی شورای نگهبان هم برسد باز هم نمیتوان به عنوان عاملی برای حل تمام مشکلات مالی از آن یاد کرد.

بلکه زمانی که گزارش هسته مرکزی گروه ویژه اقدام مالی (افایتیاف) به جهان ارائه شود منافع مالی ریسک ایران پایین خواهد آمد و به عنوان کشوری پایبند شناخته خواهد شد اما در عین حال تضمینی نیست که کشورها مجبور به ارتباط مالی با ایران شوند.

مصوبه شورای امنیت مانع تحریم است

بهروز نعمتی / نماینده تهران

برابر با مصوبه شورای امنیت سازمان ملل، چهار گروه جزو گروههای تروریستی هستند. ایران هم هفت تحفظ برای پیوستن به این کنوانسیون در نظر گرفته است. ما فعلا در حالت تعلیق هستیم و اگر به لیست عادی منتقل نشویم میتوانیم از آن به صورت یکجانبه خارج شویم اما اگر به لیست عادی منتقل شویم گشایشهای مالی و ارتباطهای بانکی و بین بانکی را برای ما در پی خواهد داشت. همچنین در شرایط کنونی فعلا همان چهار گروه از مصادیق گروههای تروریستی هستند و بنابراین در حال حاضر زمینه برای تحریم برخی نهادها و سازمانها در داخل کشور براساس مصوبه فعلی شورای امنیت وجود ندارد.

تضمینی درباره قانونمندی سایر کشورها نیست

معصومه آقاپور علیشاهی
نماینده شبستر

سیافتی، مثل سایر قوانین در عرصه بینالملل است که کشورها به آن عمل میکنند و ممکن است بسیاری از کشورها هم در این زمینه قانونشکنی کنند. مثلا برجام توافقی بینالمللی است اما همین توافق از سوی برخی از کشورها نادیده گرفته میشود. بنابراین قانونشکنی ممکن است در همه مراحل اتفاق بیفتد.

با این حال باید دانست که پیوستن ما به این کنوانسیون برگ سبزی برای ما خواهد بود تا بتوانیم برای مراوده مالی با سایر کشورها شرایط لازم را برای خود فراهم کنیم. پیوستن به این کنوانسیون مانعی برای فعالیت صرافیها و بخشهای خصوصی نخواهد داشت و از سویی دیگر کنکاشی در ارتباط با مسائلی مالی صورت نمیگیرد. بنابراین در شرایط فعلی که ما قصد مراوده با اروپاییان را داریم پیوستن به این کنوانسیون یک پل اعتباری و پولی برای ایران است.

بحث تضمین مطرح نیست

محمد صدر
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

کشورهای چین، روسیه، اتحادیه اروپا و حتی همسایگان به ایران پیام دادهاند که در صورت تصویب نشدن این لوایح، امکان همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حوزههای مالی و بانکی وجود نخواهد داشت. بنابراین با توجه به چنین شرایطی بحث تضمین ایجاد گشایشهای اقتصادی در صورت پیوستن به این لوایح مطرح نیست.

در ضمن تصویب نشدن این لوایح به ترامپ برای تحریمهای بیشتر کمک میکند و تمام روابط تجاری و روابط بانکی ما مورد ایراد قرار میگیرد. بنابراین علیرغم اینکه برخی اعضای مجمع تشخیص نسبت به این لوایح نظر موافقی ندارند اما به عنوان عضو این نهاد فکر میکنم مصلحت در این است که این لوایح تصویب شود.

مطلقا نهادهای داخلی تحریم نخواهند شد

محمدرضا نجفی/ نماینده تهران

تصویب این لایحه زمینه تعاملات و تبادلات مالی و بانکی را تا حدود زیادی فراهم میآورد اما باید به این نکته توجه کرد که عوامل متعددی در گشایش مالی اثرگذار است و یک فاکتور نیست که اگر آن را حل کردید گشایش مالی اتفاق افتد. اما میتوان گفت تصویب این لایحه یکی از لوازم گشایشهای مالی خواهد بود. نکته دیگر آنکه برخی مطرح میکنند که تصویب این لایحه زمینه تحریم برخی سازمانها و نهادها را در داخل ایران فراهم میآورد در این باره باید بگویم که مطلقا اینگونه نیست و اگر این لایحه را تصویب نکنیم اسباب تحریم نه برای بعضی از سازمانها بلکه برای همه نهادهای مالی و تجاری فراهم خواهد شد.

نتیجه پنجاه، پنجاه

جلال محمودزاده/ نماینده مهاباد

در صورت تمایل برای همکاری با اروپا باید شفافیت مالی داشته باشیم در غیر این صورت هیچ شرکت اروپایی حاضر به همکاری با ما نخواهد بود.

بنابراین موضوع پیوستن ما به سیافتی نیز مانند بیماری است که اگر عمل نشود فوت میشود اما در صورت عمل به احتمال 50 درصد زنده خواهد ماند، در همین راستا اگر اقتصادمان را در مسیر افایتیاف قرار ندهیم مانند این است که حاضر به فوت بیمار باشیم اما او را عمل نکنیم. اطمینان دارم که در صورت پیوستن کشورمان، شاهد گشایشهای اقتصادی خواهیم بود اما در عین حال نمیتوان صحبت از تضمین کرد چرا که تضمین زمانی خواهد بود که با آنها کار کرده و خود را اثبات کنیم. در حال حاضر نمیتوان موضوع تضمین را مطرح کرد. بلکه با پیوستن به این کنوانسیون در عمل به دنیا اعلام میکنیم که مخالف پولشویی و حمایت از تروریسم هستیم.

نمیتوان تضمین داد، اما مجبوریم

عبدا... ناصری/ فعال سیاسی اصلاح طلب

فارغ از ماهیت این نوع معاهدات، باید در نظر داشته باشیم که دنیای امروز در عمل ورود به چنین معاهداتی را تحمیل میکند و راه فراری از پیوستن به آن وجود ندارد.

برای حضور در عصر جهانی شدن و تجارت بینالملل باید چنین معاهداتی را امضا کنیم و بحث تضمین ایجاد گشایشهای اقتصادی و یا عدم خود تحریمی افراد و بانکها مطرح نیست. چرا که این نوع کنوانسیونها برای ایجاد گشایش اقتصادی نیست. هر کشوری در حوزه بینالملل برای حضور در عرصه تجارت بینالملل باید اقدامات مالیاش شفاف باشد.

امضای چنین معاهدات و کنوانسیونهایی الزام آور و جبری است و در نهایت محبور به امضای آن میشویم همانطور که برای فرار از تحریمها مجبور به امضای برجام شدیم.

تاثیر چندانی نخواهد داشت

شکور پورحسین شقلان
نماینده پارس
آباد

معتقدم به واسطه سیافتی و معاهداتی از این نوع در برزخی قرار گرفتهایم چرا که عدم عضویت در آنها ما را در منگنه قرار میدهد و از سوی دیگر عضویت در آنها تاثیر چندانی نخواهد داشت چرا که دوستان زیادی در آن نداریم.

عضویت در این نوع معاهدات نیز مانند برجام است، همانطور که به واسطه امضای برجام بسیار خرسند بوده و تصور اشتباهی در مورد ایجاد گشایشهای اقتصادی داشتیم در این معاهدات نیز همینگونه است.

معتقدم که عضویت در چنین کنوانسیونهایی در آینده به نفع کشورمان است اما متاسفانه با توجه به وجود تجربه تلخی مانند برجام نمیتوانیم تضمینی در جهت ایجاد شرایط مناسب اقتصادی بدهیم و حتی در صورت عضویت نیز مانند برجام آینده خوبی در انتظار ما نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها