با پیشرفت بهداشـت و ارائـه مراقبـت های پیـشگیرانه و کنتـرل بیماریهای واگیردار، طول عمر افزایش یافته و شمار سـالمندان بـه ویژه در کشورهای در حال توسـعه افـزایش چـشمگیری داشـته است.
کد خبر: ۱۱۶۷۸۲۸
خاطره گویی و تاثیر آن بر سلامت روان سالمندان

به گزارش جام جم آنلاین از شبکه سلامت سیما، بـا افزایش شمار سالمندان بـه طـور قطـع، سـکونت در مراکـز و مؤسسات نگهداری از سالمندان نیـز بیـشتر خواهـد شـد.

با برنامه ریزی مناسـب، سـالمندان مـی تواننـد از دوران سالخوردگی شاد و مولّد، لذت برده و به عنوان یک جـزء یکپارچه با جامعه تلقی شوند.

از بین این برنامه ریزی ها می تـوان به انواع روشهای روان درمانی اشاره کرد. هدف از روان درمـانی در سالمندان فراهم کردن حمایت، کـاهش اضـطراب و افـزایش اجتماعی شدن است.

یک نوع روان درمـانی مـؤثر و تقریبـاً بـدون تــاثیر نـامطلوب، شــرکت در گــروههـای خــاطره گــویی سازمان یافته است.

طبق تعریـف سیـستم طبقـه بنـدی مـداخلات پرستاری، خـاطره گـویی یـادآوری وقـایع، احـساسات و افکـار گذشته برای تسهیل تطابق یافتن با «حال» و کیفیت زندگی است.

یادآوری خاطرات مهم گذشته که در پاسـخ بـه مـواردی از قبیل یک بو، فکر یا تصویری پدید می آید برای حـل مـشکل یـا سرگرم شدن است.

خاطره گویی مداخله ای روانی اجتمـاعی و با هدف کمک به سالمندان برای کنار آمدن با تغییرات زنـدگی است.

با خاطره گویی شرکت کننـدگان به صحبت درباره وقایع گذشـته تـشویق مـی شـوند کـه توسـط عکسها، موسیقی، اشیاء و فیلم های گذشـته یـادآوری مـی شـود.

تحقیقـات فراوانی، مزایای خـاطره گـویی در سـالمندان را بررسـی کـرده و نشان داده اند که خاطره گویی افسردگی را کـاهش مـی دهـد و از جمله مداخلاتی است که برای تسکین مـشکلات روانشـناختی اسـتفاده مـی شـود، همچنین شرکت در جلـسات خـاطره گـویی بهبـود عملکـرد شـناختی و کـاهش علائـم افـسردگی سالمندان مبتلا به دمانس نـشان داد کـه شـرکت در فعالیـت های خـاطره گـویی تجربـه مثبـت و بـا ارزشـی بـرای سالمندان مبتلا به دمانس را فراهم می کند.

خاطره گویی گروهی بـه طور چشمگیری به افزایش اعتماد بـه نفـس، بهبـود رضـایت از زنــدگی و کــاهش احــساس تنهــایی و رهـایی سـالمندان از تعارضـات و فـشارهای روانـی منجــر می شود.

بررسـی فوایـد روانـی خاطره نویسی سالمندان، نشان می دهد که خاطره نویسی بـا کمـک به حفظ توانایی ها و ارتباطات اجتمـاعی و بـا کمـک بـه تخلیـه هیجانی، منجر به ایجاد رضایت و خوشـحالی و ارتقـاء سـلامت روان و کیفیت زندگی سالمندان می شود.

روش خاطره گویی علاوه بر دارا بودن اثرات مثبت درمانی عوارض جانبی خطرناکی نـدارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

خـاطره گـویی بـا کمـک بـه سـالمندان در تطـابق بـا فرآینـد سـالمندی طبیعـی و از طریـق یادآوری و بازسازی تجارب به سالمندان کمک می کند که ارزش مثبت تری از زندگی توسط افزایش اعتماد بـه نفـس و قاطعیـت، بــالا بــردن درک از خــود و رشــد شخــصیت و کــسب حــس یکپارچگی و احساس رضایت بـه دسـت آورنـد.

خـاطره گـویی نقـش کمـک کننـدهای در حمایـت از سـلامت روان و پیـشرفت مراحل سالمندی و اثرات طولانی مدت در بهبود کیفیت زنـدگی سالمندان دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها