ربات‌ها جای دارو را می‌گیرند

کم‌کم ربات‌ها به‌جای داروهای آرام‌بخش برای مبتلایان به زوال عقل استفاده می‌شوند تا اضطراب و پریشانی بعدازظهر بیماران کمتر شود.
کد خبر: ۱۱۶۵۱۰۱

به گزارش خبرآنلاین، در مبتلایان به زوال عقل پدیدهای به نام سندرم Sundowner وجود دارد که پریشانی، گیجی و اضطراب بعدازظهر تا شب را به همراه دارد. دلیل آن ناشناخته بوده و اختلال در ریتم شبانهروزی، تغییر در میزان نور، اضطراب ناشی از فعالیتهای انتهایی روز و نوسانات هورمونی بخشی از نظریههای مطرحشده در این زمینه هستند. اغلب در بیمارستانها و مراکز رواندرمانی از داروهای آرامبخش برای حل مشکل استفاده میشود، اما در سالهای اخیر ژاپنیها رباتی را برای این کار به نام پارو طراحی کردهاند که بتواند نقش آرامبخش را بازی کند.

موسسه ملی علوم و فناوریهای پیشرفته ژاپن بیش از یک دهه روی توسعه پارو وقت صرف کرده است. این ربات سال 2004 رونمایی شد و در بسیاری از مناطق جغرافیایی جهان استفاده میشود تا بتواند نقش یک حیوان خانگی را برای افراد سالمند و مبتلایان به زوال عقل بازی کند.

پارو 6000 دلاری برای مبتلایان به زوال عقل نقش معجزه را دارد، البته این ربات گرانقیمت در دسترس همه نیست.

ساندرا پترسون، پروفسور پرستاری در دانشگاه تگزاس، بیمار مبتلا به زوال عقل پیشرفته داشت که هشت سال حرف نزده بود، اما با دیدن پارو به او گفت: دوستت دارم!

پارو بعد از لمس شدن حرف میزند و مانند طوطی سخنگو عمل میکند و اگر با وی بهآرامی صحبت کنید بهسوی شما میآید. نیاز به غذا یا راه رفتن (مانند حیوان خانگی) ندارد و در هر زمان از ساعات شبانهروز گوش به فرمان است. بیمار و حواسپرت نمیشود و وظیفه اصلی خود یعنی در مرکز توجه قرار گرفتن را بخوبی انجام میدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها