یکی از ژانرهای سریال‌سازی، مجموعه‌های تاریخ معاصر است که تا به امروز در مناسبت‌های مختلف شاهد آن بودیم. البته ساخت سریال‌های تاریخ معاصر نسبت به تاریخ گذشته دشوارتر است، زیرا عوامل سازنده مجموعه‌های تاریخ گذشته برای دکور به سراغ شهرک سینمایی- تلویزیونی غزالی و شهرک دفاع مقدس می‌روند یا در شهرستان‌های مختلف دکورهای عظیم را برای کار طراحی می‌کنند، اما این اتفاق برای کارهای تاریخ معاصر نمی‌افتد و این موضوع، کار کارگردان و تهیه‌کننده را سخت می‌کند. آنها باید کل تهران و شهرستان‌های مختلف را بگردند تا بافت کوچه‌ها و خیابان‌هایی را پیدا کنند که به تاریخ معاصر نزدیک‌تر باشد و بعد با روتوش مدیران هنری به آن مقطع زمانی نزدیک کنند و باید زمان زیادی برای این امر صرف کنند. نه‌تنها معماری شهری، بلکه وسایل نقلیه، لباس بازیگران، گریم چهره‌ها و ... هم باید با آن زمان تطابق داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۶۵۰۴۷

البته سختی کار به این بخشها محدود نمیشود و باید بازیگرانی دعوت به کار شوند که به قول معروف بینی عمل کرده نباشند! زیرا در برهه تاریخ معاصر عملهای زیبایی میان بازیگران و عموم افراد جامعه باب نشده بود. بنابراین کارگردانی که دست روی ساخت یک اثر تاریخ معاصر میگذارد، باید خیلی مراقب باشد و به ظرافتهای کار توجه کند، زیرا مردم آن مقطع زمانی جامعه را به یاد دارند و کوچکترین اشتباه توسط کاربران در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و حتی از آن شوخی‌های با نمک هم در می‌آید. به همین‌دلیل کارگردان و تهیه‌کننده باید دشواری‌های زیادی به تن بخرند.

از آثار موفق و شاخص تاریخ معاصر می‌توان به سریال کیف انگلیسی اشاره کرد که نقطه آغاز و عطف در ساخت مجموعه‌های تاریخ معاصر بود و ضیاء‌الدین دری همه انرژی‌اش را برای ساخت این اثر گذاشت.

همچنین از دیگر آثار موفق، سریال‌های جلیل سامان از جمله ارمغان تاریکی، پروانه، نفس، وضعیت سفید اثر حمید نعمت‌ا...، تا صبح کار مجید جوانمرد و ... است. البته نمی‌توان منکر زحمات دیگر کارگردانانی که تاریخ معاصر ساخته‌اند، شد؛ اما برخی کارگردانان سختی بیشتری به جان خریدند تا خروجی قابل قبولی برای مخاطبان داشته باشند تا کاملا با فضای کار همذات‌پنداری کنند.

سوگند آرامی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها