عملیات تلفیقی علیه گرد و غبار

برخی کارشناسان بر این باورند که گرد وغبار فرآیند حاصل از تغییر اقلیم است و دخالت بشر در طبیعت از طریق مالچ‌پاشی و جنگلکاری اقدام بی نتیجه‌ای است که فقط باعث اتلاف منابع مالی می‌شود. مدیر کارگروه ملی گرد و غبار این ایده را رد می‌کند او معتقد است تمرکز صرف روی جنگل‌کاری هم درست نبوده و نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات برای کنترل گرد و غبار هستیم.
کد خبر: ۱۱۶۳۵۶۶

به گزارش جامجم، علیمحمد طهماسبی، مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در نشستی خبری که دیروز در سازمان حفاظت محیطزیست برگزار شد، بسیاری از جنگلکاریهای حاشیه شهرهای بزرگی نظیر کرمان، اهواز، تایباد، بجستان و دیگر شهرهای مناطق کویری را حاصل 60 سال اقدام دستگاههای متولی برای جلوگیری از حرکت شن روان و گرد و غبار دانست.

او در پاسخ به «جامجم» درباره تاثیر جنگل کاری در مهار ریزگردها افزود: 4/2 میلیون هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده در مناطق کویری حاصل بذرپاشی در مناطق حساس است اما گاهی مناطق خطرخیز را با صرف هزینههای کمتر نظیر مدیریت چرا، بوتهکاری، قرق و... هم میتوانیم مدیریت کنیم و تمرکز صرف روی جنگلکاری درست نیست.

طهماسبی تاکید کرد: ما باید تلفیقی از همه عملیات را داشته باشیم. باید رویکرد ما براساس شرایط مناطق باشد.در جنوب شرق اهواز ریزگردها براثر مسدود شدن رطوبت و پخش نشدن آن توسط رودخانههای کوپال، زهره و کارون، ایجاد شده است و اگر این رطوبت را بازگردانیم، مشکل حل میشود.

براساس اعلام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت جهاد کشاورزی اقدام به حفر کانالی دائمی برای آبیاری جنگلکاری در کانونهای بحران استان خوزستان کرده است. مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در ارتباط با اعتبار صرف شده برای احداث این کانال اعلام کرد: از اعتبارات امسال بین 30 تا 40میلیارد تومان به ساخت این کانال اختصاص خواهد یافت.

او افزود: تاکنون با استفاده از این کانال بین چهار تا 7000 هکتار از اراضی بحرانی خوزستان در دو نوبت مرطوب شده است. جلساتی با مجریان طرح داشتیم که از نظر علمی استخراج کنند که اثر مرطوبسازی کانونها با استفاده از این کانال در کنترل ریزگردها چقدر خواهد بود. طهماسبی گفت: از این کانال استفاده دومنظوره خواهد شد. در فصول گرم این کانال آبرسانی به نخیلات شادگان را به عهده خواهد داشت و در آذر و دی هم آبرسانی به طرحهای جنگلکاری به منظور تثبیت شن انجام میشود. او درباره اعتبارات اختصاص یافته به بحث گرد و غبار عنوان کرد: تا سال 95 اعتباری به کارگروه و ارگانهای مرتبط با مساله گرد و غبار داده نشد. در سال 94 حدود 5/17 میلیارد تومان اعتبار به جهاد کشاورزی داده شد. در سال 95 خاص خوزستان 30 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و سال 96 هم 285 میلیارد تومان اعتبار به تمام دستگاههای درگیر با مساله گرد و غبار تخصیص یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها