اعتیاد اینترنتی یکی از اختلالات رایج عصر جدید است، یک نوع اختلال روانشناختی-اجتماعی که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت و دنیای مجازی می‌شود و به استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۵۷۵۸۵

با اینکه اعتیاد به اینترنت به عنوان یک بیماری و اعتیاد رسمی شناخته نمیشود، اما رفتاری ناپسند شبیه شرطبندی و قمار است، همانطور که یک فرد معتاد به قمار، هیجان برد هر دست بازی را دارد، فرد معتاد به اینترنت و دنیای مجازی هم دلش را به بازتاب کاری که در فضای مجازی انجام میدهد، خوش کرده است. کارشناسان علوم رفتاری از شش مشخصه اصلی برای تشخیص اعتیاد اینترنتی نام میبرند.

برجستگی: در این مشخصه، اینترنت تم غالب زندگی، احساسات و رفتار فرد است.

تغییر خلق و خو: فرد هنگام استفاده از اینترنت تغییر در رفتار و احساسات داشته باشد.

تحمل: افزایش میزان استفاده از اینترنت برای رسیدن به خلق و خوهای دلچسب.

علائم ترک: اگر فرد استفاده از اینترنت را متوقف کند دچار بیحوصلگی شده و علائم منفی مانند افسردگی و پرخاش از خود نشان میدهد.

کشمکش: استفاده از اینترنت باعث به وجود آمدن درگیری با افراد دیگر در جریان زندگی روزمره میشود.

عود: بیمار به سرگرفتن رفتارهای اعتیادگونه خود حتی سالها بعد از ترک تمایل دارد.

با توجه به این نشانهها، تأثیرات اعتیاد اینترنتی، هم جسمانی است و هم بیرونی و به طور مشخص زندگی شخصی افراد را تحت تاثیر قرار میدهد. اینجا مدیریت زمان یکی از موارد مهم در درمان این وابستگی است، زیرا بیشترین ضربه را فرد از این نوع اعتیاد، از زمانی که از دست رفته است، میخورد و نه از آسیب جسمانی.

در حقیقت هر فردی میتواند از خودش بپرسد در طول روز و هفته چقدر در دنیای اینترنت حضور دارد، چه ساعتهایی در روز و در کجا معمولاً به اینترنت دسترسی پیدا میکند و چه فعالیتهایی را به کمک این فناوری انجام میدهد؟! این سوالها میتواند تصویری روشن و واضح برای او از شرایط وابستگیاش به اینترنت بهوجود بیاورد. تصویری که او را با خود واقعیاش آشنا میکند.

اگر شما هم فکر میکنید با این مشکل درگیر هستید میتوانید به این سوالها پاسخ دهید و کلاهتان را قاضی کنید و در نهایت با خودتان روراست باشید و ببینید تا چه اندازه وابسته دنیای مجازی شدهاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها