نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی تریبون اعلام مواضع و مهم‌ترین بخش یک روزنامه است. در «دکه» نیم‌نگاهی به صفحه برخی روزنامه‌ها داریم و نکاتی را که در مورد آنها به ذهنمان می‌رسد ،می‌نویسیم.
کد خبر: ۱۱۵۷۰۱۰

سوژه روز

چهارشنبه روز پر و پیمانی برای صفحه یک روزنامههای سراسری بود. موضوعات مختلفی را میتوانستی در صفحه یک روزنامهها ببینی و این شما را وسوسه میکرد که بهجای یک روزنامه تعداد بیشتری را تهیه کنی و لذت ورق زدن و استشمام بوی کاغذ روزنامه را ببری.

پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بیقید و شرط و حواشی آن پس از اینکه سهشنبه تبدیل به خبر اول روزنامههای کشور شد و هرکدام از زاویه خود به آن پرداختند در روز چهارشنبه هم تبدیل به سوژه اصلی شد. اما اینبار رسانهها از زاویه تحلیل و بررسی به این پیشنهاد نگریستند و سراغ نظرات کارشناسان رفتند و از آنها نظرخواهی کردند.

همایون شجریان و درخواستش برای اجرای کنسرت خیابانی برای ایجاد روحیه نشاط در میان مردم هم سوژه دیگری بود که روزنامههای بسیاری به آن پرداختند. روزنامههای «ایران»، «خراسان»، «اعتماد»، «آفتاب یزد»، «شرق»، «همشهری» و ... آنهایی بودند که در صفحه یک خود به این موضوع جای اختصاص دادند و به آن پرداختند. شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که غیر از روزنامه خراسان، دیگر هیچ روزنامهای از جریان راست را ندیدیم که به این موضوع در صفحه یک خود پرداخته باشند.

کنکور و اعلام نتایج اولیه آن هم دیگر موضوعی بود که در صفحه یک روزنامهها به آن پرداخته شد. «کیهان»، «اطلاعات» و «جمهوری اسلامی» سه روزنامه سنتی مانند پیک سنجش تصویر نفرات اول رشتههای مختلف را منتشر کردند در حالی که روزنامه «شهروند» سراغ یکی از برگزیدهها رفته و گفتوگویی را با او ترتیب داده بود که این نشاندهنده تفاوت رویکرد رسانهها در پرداختن به یک موضوع است.

محمود دولتآبادی، نویسنده صاحبنام که سال جاری با رمان «طریق بسمل شدن» در فضای رسانهای مطرح شد به بهانه سالروز تولدش روز گذشته در روزنامههایی نظیر «فرهیختگان»، «همشهری» و «همدلی» بخشی از صفحه یک را به خود اختصاص میدهد.

لغو گفتوگو با مزدا 3

روزنامه «آفتاب یزد» روز چهارشنبه در تیتری به موضوع لغو سخنان رئیسجمهور اشاره کرده بود. این روزنامه علت این اتفاق را مشاوره حسامالدین آشنا برشمرده و استدلال مشاور رئیسجمهور را منطقی خوانده است. این در حالی است که طی روزهای اخیر موضوع سخن گفتن رئیسجمهور با مردم در فضای شبکههای اجتماعی روز به روز داغتر میشود و این رسانه هم به این موضوع ورود متفاوتی داشته است.

همچنین این روزنامه در رابطه با نحوه پیشفروش عجیب خودروی مزدا 3 هم مطلبی کار کرده بود که خب کمی مایه تعجب بود، هرچند شاید این موضوع بیربط به توییت وزیر صنعت معدن و تجارت نباشد که در رابطه با این خودرو و نحوه واگذاری آن نوشته بود.

هفت صبح و ماهی لیز

روزنامه «هفت صبح» را با سوژههای متفاوتش میشناسیم. این روزنامه تیتر یک خود با عنوان «دختری روی شیروانی داغ» را روز چهارشنبه به دختر عکاسی اختصاص داده بود که از بازی ذوبآهن و نساجی از روی شیروانی ساختمانی در نزدیکی استادیوم عکاسی میکرد.

لید این گفت‌وگو بسیار جالب توجه است و نشان می‌دهد چقدر سوژه‌ها در این روزگار، مهم و مثل ماهی لیز هستند.

انتخاب رشته به سبک فرهیختگان

روزنامه «فرهیختگان» - که ارگان دانشگاه آزاد اسلامی است - در اقدامی جالب توجه در صفحه یک خود بخشی را به صورت نامحسوس به معرفی واحدهای دانشگاه آزاد اختصاص داده است.

این روزنامه با روتیتر «با چشمان باز انتخاب رشته کنید» (تاکنون سه بخش از آن منتشر شده) واحدهای این دانشگاه را برای خوانندگان خود پرزنت می‌کند و تلاش دارد از این طریق ... بگذریم!

مخاطبت را قورت بده!

«پیک سنجش» شاید برای کسانی که کنکور داده‌اند حس نوستالژیکی داشته باشد؛ البته این حس تا پیش از اعلام اینترنتی نتایج بسیار قوی بود، ولی به مرور از بین رفته است و دیگر کسی سراغ پیک سنجش را نمی‌گیرد، زیرا اینترنت کار همه را راحت کرده است.

حالا روزنامه سنتی «اطلاعات» و چند روزنامه دیگر که در بخش «سوژه روز» (ابتدای همین مطلب به آنها اشاره کردیم) عکس نفرات برتر کنکور را در صفحه یک خود منتشر کردند تا خاطرات مخاطبان خود را زنده کنند! انگار این روزنامه سنتی فراموش کرده که انتشار تعدادی عکس برای مخاطبانی که امروز در حال
بلعیده شدن توسط شبکه‌های اجتماعی هستند جذابیتی ندارد و باید ارزش افزوده‌ای به این عکس‌ها بدهد تا دست خواننده در جیب برود و روزنامه را بخرد به شرطی که این روزنامه‌ها دغدغه فروش داشته باشند. نوشتن لفظ «دکتر» پیش از نام رئیس جمهور هم دیگر سوژه‌ای تکراری است که گفتن و تذکر دادن آن هم کلیشه‌ای است ولی خب ظاهرا اطلاعات علاقه دارد که حسن روحانی را «دکتر روحانی» خطاب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها