همزمان با تجمع افراد معترض مقابل استانداری بصره، یک مقام امنیتی در این استان عراقی، از بازداشت شماری از شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌ها علیه سوءخدمات‌رسانی دولت خبر داد. تظاهرات و تجمع در استان بصره عراق دیروز نیز ادامه یافت تا جایی که نخست‌وزیر عراق دستوراتی برای تحقق فوری خواست معترضان صادر کرد. مردم و جوانان عراقی از حدود یک هفته گذشته اعتراض به ضعف خدمات‌رسانی دولت، بیکاری و قطعی آب و برق و فساد اداری ـ دولتی اعتراض دارند. روز گذشته شبکه خبری اسکای‌نیوز گزارش کرد پلیس بصره برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک تیر هوایی کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۳۵۷۷

نیروهای امنیتی عراق از شنبهشب، در استان بصره، نجف و کربلا منع آمد و شد اعلام کرده بودند زیرا حضور اعتراضی مردم در روزهای اخیر منجر به درگیریها و ناامنی و تخریب برخی اموال عمومی و خصوصی شده بود. استانهای بصره، دیوانیه، ذیقار، میسان، نجف، کربلا، واسط و بابل نیز روزهای گذشته شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به بیکاری و وضعیت خدماترسانی ارگانهای دولتی بود. مردم معترض روز شنبه وارد ساختمان استانداری کربلا شدند. طبق آمار اعلام شده، تاکنون حداقل دو نفر در درگیریهای چند روز گذشته در استانهای عراق، جان خود را از دست دادهاند و دهها مقر حزبی نیز مورد هجوم افراد قرار گرفته و به آتش کشیده شده است. روز جمعه نیز گروهی از معترضان وارد ساختمان فرودگاه نجف شدند و شماری از ابزار و وسایل و شیشههای آن را شکستند.

روز گذشته حیدر العبادی دستور داد مبلغ سهونیم تریلیارد دینار به صورت فوری به استان بصره اختصاص یابد. العبادی همچنین هفت تصمیم برای تحقق مطالبات مردم معترض در نظر گرفت. این مبلغ برای شیرینکردن آب، رفع مشکلات برق، ارائه خدمات بهداشتی لازم و افزایش آبرسانی به استانهای بصره، ذیقار، المثنی و الدیوانیه در نظر گرفته شده است. مردم و جوانان عراقی از حدود یک هفته گذشته به عدم خدماترسانی دولت، بیکاری و قطعی آب و برق و فساد اداری ـ دولتی اعتراض دارند. همزمان با این تصمیمات اعلام شد قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق رئیس پلیس نجف را برکنار کرده و سرتیپ علاء غریب را مامور اداره امنیتی این شهر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها