در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
این مسأله البته از چند زاویه قابل بررسی است. به اعتقاد برخی کارشناسان اکران فیلمهای خارجی نه تنها به ضرر سینمای ایران نیست، بلکه میتواند برای اقتصاد سینمای ایران ثمربخش هم باشد.
از سویی دیگر عدهای بر این باورند که فیلمهای خارجی رقیب فیلمهای داخلیاند و به همین دلیل نباید اکران شوند تا مبادا فیلمهای داخلی از رونق بیفتند.
به هر حال چندی پیش نظامنامه جدید اکران نهایی و از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد منتشر گردید.
بر اساس این نظامنامه، نمایش فیلم خارجی پس از اخذ پروانه نمایش و حواله اکران در پردیسهای سینمایی مجاز و تأمین و توزیع آن در اختیار مؤسسه رسانههای تصویری است.
بر این اساس ظاهرا از چهارشنبه گذشته اکران فیلم خارجی با نمایش فیلم «همه پولهای دنیا» به کارگردانی ریدلی اسکات که البته یکسال قبل اکران جهانی شده، آغاز شد که این اتفاق به خودی خود خیلی هم خوب است، اما نکتهای که در این میان مطرح میشود این است که مگر اکران فیلمهای خارجی در سینماها همزمان با نمایش جهانیاش یا با فاصله کمی از آن صورت نمیگیرد؟ یا اینکه چرا موسسه رسانههای تصویری برای آغاز اکران فیلمهای خارجی سراغ فیلمی رفته که نسخه باکیفیتش در اینترنت موجود است؟
اجرای این طرح از چهارشنبه (6 تیر) در برخی سینماها بدون داشتن حواله اکران از سوی شورای صنفی نمایش کلید زده شده و این فیلم با قیمت بلیت 20 هزار تومان اکران شده و این در حالی است که داشتن حواله اکران برای نمایش فیلمها ضروری است و همچنین باید مساله قیمتگذاری بلیت نیز روند قانونی خود را طی کند.
به هر حال نمایش فیلمهای خارجی در سینماها اتفاق مبارکی است که امید است به مرور زمان در مسیر بهتر و شایستهتری قرار گیرد.
این تحریم ها!
علی آشتیانیپور، مسئول پخش فیلمهای خارجی در سینماها با تاکید بر مشکلات اجرای این طرح درباره آغاز اکران فیلمهای خارجی به جامجم میگوید: آغاز اکران فیلمهای خارجی در سینماها با نمایش فیلم همه پولهای دنیا بهکارگردانی ریدلی اسکات آغاز شد. این فیلم البته به خودی خود ممیزی زیادی نداشت و در نتیجه بدون هیچ اصلاحی بر پرده سینماها به نمایش درآمد.
همه پولهای دنیا اولین فیلمی بود که ما میخواستیم آن را به نمایش درآوریم و برای آمادهسازی و گرفتن مجوز آن راههایی را رفتیم که کمی زمانبر بود.
مسلما من هم علاقهمندم فیلمهای خارجی همزمان با اکران بینالمللی یا به فاصله کمی از آن در سینماهای ایران به نمایش درآیند و البته به دنبال آن هم هستیم که متاسفانه در حال حاضر به قضایای مربوط به تحریمها برخورد کردیم.
در این شرایط بعضی از کمپانیهای فیلمسازی بزرگ دنیا براحتی فیلمهای شان را به ما نمیفروشند که البته ما دنبال راهکارهایی هستیم که این مشکل را حل کنیم و بتوانیم به روز شویم.
لذت تماشای دستهجمعی
آشتیانیپور ادامه میدهد: ما اکنون در ابتدای راهی هستیم که سالها انجام آن در ایران منع بوده به نظرم کمی منصفانه باید به این قضیه نگاه کنیم. چرا که شروع هر کاری در ابتدا با موانع و ناهماهنگیهایی روبهروست که قطعا در ادامه مرتفع خواهد شد.
همین که بالاخره توانستیم فیلمهای خارجی را در ایران روی پرده ببریم گام مثبتی است. ضمن اینکه همه ما بخوبی میدانیم تماشای دستهجمعی و دیدن فیلمها بر پرده عریض سینماها لذتی دارد که به شکل انفرادی به دست نمیآید. درست است که در شرایط فعلی اکثر فیلمها را میتوان از طریق اینترنت دانلود کرد و دید، اما هنوز هم هستند کسانی که تفاوت فیلم دیدن در سینما را با تماشای فیلم در تلویزیون و مانیتور بخوبی درک میکنند. تلاش ما بر این است که این راه را که به آهستگی باز کردهایم با سرعت بیشتری در جامعه نهادینه کنیم.
وی میافزاید: امیدوارم علاقهمندان به اکران فیلمهای خارجی در سینماها هم بدانند که ما اکنون در پیاده کردن این طرح با محدودیتها و موانعی مواجه هستیم که امیدوارم بتدریج وضعیت بهتر شود. سعی میکنیم با بسترسازیهای لازم و اکران مناسب آن (به نحوی که به اکران فیلمهای داخلی لطمه نزند) به دستاوردی که میخواهیم برسیم.
فعلا تبلیغات نداشتهایم
او درباره میزان استقبال مردم در روزهای ابتدایی اجرای این طرح خاطرنشان میسازد: ما در حال حاضر هیچگونه تبلیغی برای اجرای این طرح نداشتهایم و تازه چند روز است که آن را شروع کردهایم. از زمانی که مجوز این فیلم را گرفتیم تا زمانی که آن را به نمایش درآوردیم زمان زیادی نگذشته و حتما کم کم تبلیغاتی درباره اجرای این طرح در سینماها انجام میدهیم که مردم هم از چند و چون آن مطلع شوند و استقبال بهتری از آن به عمل آورند.
کپیرایت دادهایم
آشتیانیپور با گلایه از پخش غیرقانونی فیلم همه پولهای دنیا در فضای مجازی تصریح کرد: حق کپیرایت فیلم «همه پولهای دنیا» را موسسه رسانههای تصویری خریداری کرده و چنانچه این فیلم در فضاهای مجازی منتشر شود، کاملا غیرقانونی است موسسه رسانههای تصویری حتما پیگیری آن را میکند. این فیلم را موسسه رسانههای تصویری از پول بیت المال خریداری کرده و باید کاملا قانونی به نمایش درآید.
قیمتی بیش از فیلمهای ایرانی، غیرقانونی است
این تهیهکننده سینما با تاکید بر قیمت طبیعی بلیت فیلمهای خارجی گفت: من به شخصه درباره قیمت بلیت سینماها هیچ دخل و تصرفی الان ندارم.
شورای صنفی برای نمایش فیلمهای خارجی در سینماها قیمتی را معادل قیمت بلیت فیلمهای ایرانی تعریف کرده بود که چنانچه در سینمایی (بدون گرفتن مجوز لازم) خلاف آن انجام شده حتما شورای صنفی پیگیر آن خواهد بود.
انتخاب سینماها چگونه است؟
او در ادامه افزود: سینماهایی که در حال حاضر برای نمایش فیلم خارجی در نظر داریم پردیس کورش، پردیس مگامال و باغ کتاب هستند که در آینده ممکن است به تعداد آنها افزوده شود. در آییننامه اکران فیلمهای خارجی نحوه انتخاب سالنهای اکرانکننده به این شکل تعریف شده که مجموعهها و پردیسهای دارای بیش از هفت سالن میتوانند یک سالن کامل با ظرفیت
۱۵۰ صندلی را برای نمایش فیلم اختصاص دهند و پردیسهای دارای سه تا هفت سال میتوانند دو سئانس فوقالعاده (سئانس فوقالعاده یعنی سئانسی که تلاقی با سئانسهای اکران فیلم ایرانی ندارد) را برای نمایش داشته باشند و آنهایی که کمتر از سه سالن سینمایی دارند هم فقط در یک سئانس فوقالعاده میتوانند فیلم خارجی اکران کنند.
اکران بدون حواله!
آشتیانیپور درباره اینکه در برخی سینماها بدون حواله شورای صنفی نمایش فیلمهای خارجی اکران شده، تصریح کرد: ما مشکلات متعددی برای نمایش فیلمهای خارجی در سینماها پشت سر گذاشتیم و به نظرم بیانصافی است که در همین ابتدای کار خیلی بخواهیم از چند و چون آن ایراد بگیریم.
در حال حاضر آقای سیدضیا هاشمی در شورای صنفی نمایش مسئولیت رسیدگی و پیگیری به تمام مشکلات این جریان را دارند و هر عملی صورت گرفته با هماهنگی ایشان انجام شده است. این حواله گرفتن خیلی اوقات با تلفن و بهشکلی ضمنی انجام میشود.
وی ادامه داد: من بارها به سینماداران گفتهام بدون حواله گرفتن از شورای صنفی هیچ کاری انجام ندهند و الان هم چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد حتما پیگیری خواهد شد.
جیب ندوختهایم
او درباره فروش فیلمهای خارجی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح اکران فیلمهای خارجی در سینماها کسی جیب ندوخته و این کار بسختی در حال انجام است. از نمایش این فیلمها، سهم صاحب سینما ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد دیگر هم به طور اختصاصی برای هزینههای درمانی اهالی سینما و ایجاد یک مرکز درمانی با مدیریت خانه سینما تعلق میگیرد.
انتخاب، حق مردم است
تهیهکننده فیلمهایی چون «من عاشق سپیده صبح ام»، «نقاب» و «بیداری رویاها» درباره کلیت نمایش فیلمهای خارجی در سینماها و در پاسخ به انتقاداتی که از این طرح شده است به جامجم میگوید: من خودم تهیه کننده سینما هستم و طبیعتا مثل هر تهیه کنندهای این دلمشغولی را دارم که سالن به اندازه کافی برای اکران فیلمم وجود داشته باشد که سرمایه ام برگردد.
الان که مسئولیت پخش فیلمهای خارجی در سینماها به عهده من سپرده شده طبیعتا دغدغه اکران فیلمهای داخلی را هم دارم، اما در نهایت نباید به این مهم توجه نکرد که حق مردم است سبد متنوعتری از فیلمها را باید در اختیار داشته باشند و ما نمیتوانیم این حق را از مردم سلب کنیم. در هیچ جای دنیا شما نمیبینید تنها فیلمهای داخلی خودشان را در معرض نمایش بگذارند. به عبارت دیگر در تمام کشورها، هم تولیدات داخلی دارند و هم تولیدات خارجی. در نتیجه تنوع فیلم و حق انتخاب برای مخاطب بالا میرود و انگیزه و رقابت سینماگران داخلی برای بهبود و ارتقای آثار داخلی افزایش مییابد.
اکران فیلمهای خارجی در کشور ما باعث میشود صاحبان فیلم برای بالا بردن کیفیت آثارشان بکوشند و بستر رقابت سالمی فراهم شود.
ساناز قنبری
سینما
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد