بحث تغییر تقویم آموزشی هر چند وقت یکبار با اظهارنظر مسئولان ذی‌ربط و غیرذی‌ربط مطرح می‌شود به طوری که در سال 95 نیز مدتی در رسانه‌های مختلف به‌طور جدی آن هم برای حل معضل آلودگی هوا مطرح شد و بعد از مدتی از تب و تاب افتاد.
کد خبر: ۱۱۴۹۱۱۰

به نظر میرسد هدف از برقراری تعطیلات زمستانی مدارس بیش از هر چیز رونق گردشگری است، طرحی که گفته میشود به احتمال زیاد شروع سال تحصیلی را به شهریور و پایان سال تحصیلی را به خرداد موکول کند، همچنین محتمل است از تعطیلات نوروز بکاهد.

اما ناگفته پیداست که تغییر تقویم آموزشی به این سبک میتواند تبعات متعددی داشته باشد و لازمه اجرای آن در نظر گرفتن ظرایف بسیار است، مسائلی از جمله:

1ـ همه نقاط کشور شرایط جغرافیایی و آب وهوایی یکسانی ندارد و درصد قابل توجهی از مدارس به وسائل سرمایشی مجهز نیستند. بنابراین چنانچه سال تحصیلی به تابستان نزدیکتر شود بسیاری از دانشآموزان در مضیقه قرار میگیرند.

2ـ دانش آموزانی که در روستاها زندگی میکنند بهترین زمان فعالیتشان برای کمک به خانوادهها از اواسط خرداد شروع میشود و معمولاً تا اواخر شهریور ادامه دارد و بیشترین حجم کارشان در نیمهدوم شهریور متمرکز میشود و حتی دانشآموزانی که شغلهای ناپایدار دارند در این مقطع زمانی حداکثر استفاده را از آن میکنند. بنابراین تغییر تقویم آموزشی در مناطق روستایی میتواند منجر به هم ریختگی سبک زندگی خانوادهها شود.

3ـ تعداد زیادی ازخانوادهها نیمه دوم شهریور را برای مسافرت انتخاب میکنند که اگر بازگشایی مدارس در شهریور رخ دهد نهتنها به گسترش گردشگری کمک نمیشود بلکه باعث
کمرنگ شدن آن خواهد شد.

4ـ هیچ دلیلی وجود ندارد که برای رفع آلودگی هوا یا توسعه گردشگری و... تقویم آموزشی تغییر کند در واقع برای حل یک مساله نباید صورت مساله پاک شود.

5 ـ در فصل زمستان که معمولا گردنهها و جادهها یخبندان است و در بعضی موارد دما تا 20 درجه زیر صفر میرود، کدام گردشگر یا کدام دانش آموز توان سفر رفتن و استفاده از تعطیلات را دارد؟

6 ـ درسالهای گذشته طرح کاهش تعطیلات نوروزی مطرح شد ولی چون این تعطیلات با فرهنگ ایرانیان گره خورده،
کم کردن آن ممکن نیست.

7ـ شروع سال تحصیلی در شهریور و اجرا کردن تعطیلات زمستانی قبلاً در کشور ما اجرا شده که حافظه تاریخی مان گواهی می‌دهد با شکست سنگینی مواجه شد.

توکل واثقی

کارشناس مسائل آموزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها