سردترین جای خانه را دریاب

یخچال‌داری به سبک خانم خانه

خوشمزه‌ترین بخش آشپزخانه به‌طور قطع یخچالی است که اهالی خانه، روزانه بارها در آن را باز و بسته می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۷۷۱۰

میوهها، سبزیجات، مواد لبنی و انواع خوراکیهایی که نیاز به نگهداری در شرایط خنک دارند، باید به گونهای قرار گیرند که سرمای مناسب به آنها برسد و ماندگاری قابل قبولی داشته باشند. آگاهی از این که کدام ماده غذایی را در کدام قسمت یخچال جای دهید، هنری است که باید پیدا کنیم تا علاوه بر بهینه کردن مصرف انرژی یخچال، مواد غذایی را نیز تا زمان استفاده تازه نگه داریم. یخچال از بخشهای مختلف با اهداف مشخصی تشکیل شده و در واقع هر قسمت، دمای مشخص و جداگانهای دارد؛ این به آن معناست که همین تفاوت دما به ما کمک میکند تا محل درستی را برای قرار گرفتن موادغذایی مختلف انتخاب کنیم.

درجه حرارت پایین

غذاها را باید در دمای خنک یخچال قرار داد تا از رشد باکتریها و دیگر میکروبها جلوگیری کرد.

بهترین دمایی که باید برای یخچال تنظیم کنید +4 درجه سانتیگراد یا پایینتر و برای فریزر 17ـ درجه سانتیگراد است. البته حتی زمانی که دمای یخچال روی عدد تعیینشده باشد، باز هم دما در قسمتهای مختلف آن، بسته به این که به چه اندازه به عنصر خنککننده نزدیک باشند، فرق میکند.

فریزر

بیایید با فریزر شروع کنیم. این قسمت محل نگهداری موادغذایی یخزده است. یخ، میوههای فریزشده، سبزیجات و انواع گوشت در فریزر جای میگیرند. البته برخی موادغذایی مانند تخممرغ، سس پاستا و نان را نیز میتوانید در فریزر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که میتوانید نان را تا بیش از سه ماه فریز کنید، اما آن را هرگز داخل یخچال قرار ندهید. به گزارش greatist، یکی از نکاتی که در قرار گرفتن موادغذایی داخل فریزر باید رعایت کنید، این است که بستهها را در کنار هم قرار دهید تا علاوه بر ذخیرهسازی مناسب، مانع از هدررفت انرژی شوید. اما در قفسههای یخچال، برخلاف فریزر، موادغذایی را فشرده در کنار هم قرار ندهید بلکه هوای سرد باید بین آنها جریان داشته باشد؛ در غیر این صورت، هوای گرم جایگزین هوای سرد داخل یخچال میشود.

درهای یخچال

درها معمولا گرمترین بخش یخچال هستند و معمولا موادی را باید در آنجا قرار دهید که بیشترین مقاومت را نسبت به فساد و خرابی دارند. ادویهها، آبمیوهها و سایر موادغذایی را که در مقابل نوسانات دمایی مقاومترند، داخل در یخچال بگذارید. بهدلیل باز و بسته شدنهای مکرر در، از گذاشتن تخممرغ و مواد لبنی در آن قسمت خودداری کنید.

قفسههای فوقانی

قفسههای بالایی یخچال معمولا نسبت به دیگر قسمتها، دمای ثابتتر و پایدارتری دارند؛ این در حالی است که قفسههای پایینتر خنکترند. غذاهایی که نیاز به پخت ندارند، مانند باقیمانده غذاها، نوشیدنیها و انواع غذاهای آماده را در قسمت فوقانی قرار دهید.

قفسههای پایینی

قفسههای پایینی یخچال که خنکترین مکان یخچال بهشمار میرود، بهترین مکان برای قرار گرفتن گوشت خام، تخممرغ، غذاهای دریایی و مواد لبنی است. برای جلوگیری از آلوده شدن نقاط دیگر یخچال با باکتریهای موجود در گوشت خام، محفظه مشخصی را در داخل یخچال به قرار دادن آن اختصاص دهید. گوشت را داخل بستهبندی اصلی خود قرار داده و آن را داخل بشقابی تمیز قرار دهید.

کشوی جامیوهای

هدف از تعبیه کشوهای شفاف داخل یخچال، حفظ رطوبت است که به ماندگاری میوهها و سبزیجات کمک میکند، اما تمام این مواد را هم داخل این کشوها قرار ندهید. بسیاری از میوهها شامل سیب، هلو، آلو، گلابی و میوههایی از خانواده طالبی مادهای شیمیایی موسوم به اتیلن تولید میکنند که باعث رسیده شدن میوه میشود. اما این ماده همچنین سرعت رشد را در سایر گیاهان افزایش داده و باعث میشود سبزیها سریعتر از حد معمول زرد و پلاسیده شوند؛ بنابراین، سبزیجات را داخل کشوها و میوهها را در قسمت دیگری قرار دهید.

بوی بد یخچال را از بین ببرید

دمای خنک داخل یخچال و گاهی نیز غذاهای چند روز مانده مانند ماهی باقیمانده، گوشت یا سالادی که در گوشهای از یخچال هفتهها به جا مانده، ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد کند. اما بعضی مواقع حتی با از بین بردن علت بوی نامطبوع، بو همچنان در داخل یخچال باقی میماند. با انجام راهکارهایی میتوانید از شر این بو خلاص شوید.

بوزدایی از یخچال

تمیز کردن: گام اول، تمیز کردن کامل یخچال است. آن را خاموش کنید و تمام قفسهها و کشوها را خارج کرده و غذاها را در محفظهای خنک نگهداری کنید تا کار تمیز کردن به پایان برسد. قفسههایی را که خارج کردهاید، داخل سینکی که از قبل با آب و صابون پر کردهاید، شناور کنید و در انتها تمام سطوح داخلی یخچال را کاملا خشک
کنید.

بوزدایی با جوششیرین: مقداری جوششیرین را داخل ظرفی درباز بریزید و به مدت 24 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا بوی نامطبوع را به خود جذب کند. در پایان کار هم جوششیرین را دور بریزید.

بوزدایی با دانههای تازه قهوه: برای تقویت اثربخشی جوششیرین، دانههای تازه قهوه را روی بشقابی پخش کنید و آن را به مدت 24 ساعت داخل یخچال قرار دهید.

بوی تازهای در یخچال پخش کنید: چند گلوله پنبهای را به عصاره وانیل آغشته کنید و آنها را به مدت چندساعت داخل یخچال بگذارید تا بوی تازهای در آن پخش شود. همچنین میتوانید به جای وانیل، پرتقالی را برش بزنید و آن را داخل ظرفی درباز داخل یخچال قرار دهید.

از بازگشت بوی نامطبوع جلوگیری کنید

دمای مناسب: همیشه یخچال را روی دمای مناسبی بین 2تا 5 درجه سانتیگراد قرار دهید. خنکتر از این دما، انرژی زیادی هدر میدهد و گرمتر از این هم باعث فاسد شدن سریع موادغذایی و ایجاد بوی نامطبوع میشود.

از گردش هوا مطمئن شوید: جریان هوای کافی که در داخل یخچال برقرار باشد، به ماندگاری موادغذایی کمک میکند. گاهی دماسنج کوچکی در یخچال قرار دهید و دمای آن را کنترل کنید. در صورت مشاهده نوسانات دمایی بالا، حتما نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.

محتویات یخچال را دورهای خارج کنید: گاهی موادغذایی باقیمانده به مدت طولانی داخل یخچال باقی میمانند بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در یخچال، حداقل هفتهای یکبار محتویات داخل یخچال را خارج و کنترل کنید.

نکته

بهترین دمایی که باید برای یخچال تنظیم کنید +4 درجه سانتیگراد یا پایینتر و برای فریزر 17ـ درجه سانتیگراد است. البته حتی زمانی که دمای یخچال روی عدد تعیینشده باشد، باز هم دما در قسمتهای مختلف آن، بسته به این که به چه اندازه به عنصر خنککننده نزدیک باشند، فرق میکند

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها