جام‌جم از برنامه سحرگاهی شبکه امید گزارش می‌دهد

شکر نعمت‌های خدا در «کوچه بهار»

برنامه‌های ویژه سحرگاهی، حالا چند سالی است متنوع‌تر از قبل در شبکه‌های گوناگون تلویزیونی تولید می‌شوند و هر شبکه بنا به هدف و ماموریتی که دارد، می‌کوشد برنامه‌ای سحرگاهی را ویژه طیف مخاطبانش تولید کند و آنها را در لحظات منتهی به اذان صبح، پای تلویزیون بنشاند. شبکه امید سیما با این‌که هنوز خیلی از زمان شروع به کارش روی آنتن نمی‌گذرد، از همان زمان آغاز فعالیت توجه به مخاطبان گروه سنی نوجوان را جدی گرفته و کوشیده حتی در باکس‌های مناسبتی هم برای این گروه از مخاطبان برنامه تولید کند. ویژه‌برنامه سحرگاهی شبکه امید، «کوچه بهار» نام دارد. برنامه‌ای که امسال برای اولین بار روی آنتن این شبکه رفته و قرار است پخش آن در سحرگاه رمضان سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد. جام‌جم از موضوع و محتوای این برنامه گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۴۷۲۳۷

شکر نعمتهای خدا

طیف مخاطبان نوجوان، مدتها در رسانه ملی مورد غفلت قرار گرفته بود و عموما در برنامهسازیهای شبکههای مختلف از یاد میرفت.

سالها از تولید و روی آنتن رفتن برنامههای نوجوانانه موفقی چون نیمرخ میگذرد؛ نوجوانان آن سالها بزرگ و بزرگتر شدند و انگار دغدغههای این گروه سنی هم از یاد رفت و توجه برنامهسازان به سمت ساخت برنامههایی برای بزرگترها رفت.

تا اینکه سال پیش دکتر علیعسکری، رئیس سازمان صدا و سیما از لزوم توجه دوباره به مخاطبان نوجوان سخن گفت و اهمیت این گروه سنی را در آیندهسازی جامعه مورد تاکید قرار داد. این تلنگر رئیس رسانه ملی، به منزله یادآوری بود تا برنامهسازان دوباره به این گروه توجه کنند و برنامههای نوجوانانه روی آنتن جدیتر گرفته شوند.

بر همین اساس شبکه امید سیما رسالت توجه به مخاطبان نوجوان را مدنظر قرار دادو امسال برای نخستین بار توجه به این گروه سنی در بازه سحرگاه ماه رمضان را جدی گرفت و برنامهای ویژه این گروه روانه آنتن کرد. برنامه کوچه بهار که هر روز سحر ساعت سه بامداد روی آنتن میرود و فضایی دوستانه و صمیمی دارد.

کاوه امیری، تهیهکننده کوچه بهار در رابطه با ساختار این برنامه به خبرنگار جامجم توضیح میدهد: کوچه بهار برنامهای گفتوگومحور و ترکیبی است که با اجرای امیر کربلاییزاده و رامتین چیتسازان روی آنتن رفته است. مضمون این برنامه، شکر نعمتهای خداست که این مضمون در کلیت برنامههای شبکه هم وجود دارد و میخواهیم شکرگزاری کردن و قدر دانستن نعمتها را به نوجوانان یادآوری کنیم. سلامت، سایه پدر و مادر و حتی اختیار درس خواندن، از جمله این نعمتها هستند که باید قدر دانسته شوند. به گفته امیری، بحثهای کوتاه معرفتی همسو با نیاز نوجوانان و آیتمهای بیان خاطرات نوجوانان و بزرگسالان از روزهداری، دیگر بخشهای این برنامه را تشکیل میدهند.

نصیحت ممنوع!

این روزها با وجود شبکههای رنگارنگ اجتماعی و فضای بیپایان مجازی، جذب مخاطب برای تماشای آثار تلویزیونی دوچندان دشوار شده و بویژه مخاطبان سنین کمتر، سختتر پای برنامهها مینشینند. تهیهکننده کوچه بهار از تدابیری که برای جذب مخاطبان در این برنامه اتخاذ شده، میگوید: ما در کلیه تصمیمگیریهای برنامه و حتی انتخاب عوامل، اول از خودمان میپرسیم آیا مخاطب از تصمیم ما خوشش خواهد آمد؟ نوجوانان، محور اصلی تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای شبکه امید هستند.

این تهیهکننده تاکید میکند: به طور معمول برنامههای بخش سحرگاهی سیما، برنامههایی کند و آرام هستند؛ اما کوچه بهار چنین ریتمی ندارد و خندیدن، در این برنامه سهمی عمده دارد. برای مثال هر روز در برنامه پارادوکسی طنز ایجاد میکنیم و دو مجری و مهمانان برنامه با این رویکرد طنز با هم صحبت میکنند. ما معتقدیم
اگر طنز نباشد، مجبوریم برای گفتن حرفهایمان به ورطه نصیحت کردن بیفتیم و نصیحت مستقیم، معمولا نتیجه خوبی روی مخاطبان نخواهد داشت.

همچنین امیری میزان استقبال مخاطبان از این برنامه تازه روی آنتن رفته را امیدوارکننده توصیف میکند و میافزاید: براساس آمار پیامکهایی که برای شبکه ارسال میشود، نزدیک به 50 درصد پیامکها خطاب به برنامه ما هستند و حتی مخاطب بزرگسال هم داریم.

مهمانان مختلف

کوچه بهار که امسال برای اولین بار مهمان لحظههای سحر مخاطبان در شبکه امید شده، قرار است در رمضان سالهای بعد هم پخش آن ادامه داشته باشد و به برندی برای برنامههای سحرگاهی در این شبکه تبدیل شود. این برنامه ساختار گفتوگومحور دارد و در هر قسمت، یک مهمان برنامه را همراهی میکند. مهمانی که البته متعلق به دستهبندی خاصی نیست. امیری میگوید: در دعوت از مهمانان به یک قشر خاص محدود نماندهایم. بازیگران سینما و تلویزیون، مجریان تلویزیون، ورزشکاران، خوانندهها، نخبگان حوزه نوجوان و حتی مسئولان آموزش و پرورش به برنامه دعوت میشوند و بخشی از این اسامی هم، افرادی هستند که پیش از این در شبکه امید مقبول واقع شده بودند. مهمانان ما برای بچهها حرفی دارند و در همان فضای با نشاط و طنز برنامه پیش میروند.

فرصت دوباره زندگی کردن

از جمله جذابیتهای کوچه بهار که نهفقط برای مخاطبان نوجوان، بلکه مخاطبان گروههای سنی دیگر هم میتواند قابل توجه باشد، حضور امیر کربلاییزاده بهعنوان یکی از مجریان آن است. هنرمندی که گرچه سالها اجرای نمایشهای گوناگون را در تئاتر در کارنامه دارد، اما طی سالهای اخیر با اجراهای طنزش در برنامه خندوانه دیده شد و حالا مخاطبان او را به شیرینیها و طنازیهای کلام و رفتارش در حین اجرا میشناسند. کربلاییزاده که در کنار چیتسازان برنامه را اجرا میکند، از تجربه حضور در فضای این برنامه رمضانی میگوید: همیشه احساس میکردم برنامههای سحری فضایی عمدتا خوابآور دارند و با احترام به تمام دوستانی که در این برنامهها زحمت میکشند، فرم این برنامهها را روتین و تکراری میدانم. به همین خاطر از ابتدا شرط کردم اگر قرار است من برنامه سحر شبکه امید را اجرا کنم، اجرایی متفاوت داشته باشم.

کربلاییزاده خاطرنشان میکند: من معتقدم هر بار چشم باز کردن از خواب، به معنای فرصتی دوباره برای زندگی کردن است و چه خوب که شروع این بیدار شدن، با سحر و ماه رمضان همراه باشد. دلم میخواست شادابی و سرحال بودن را در این فضا داشته باشیم و برنامهای متفاوت با فضایی شاد بسازیم. با این حال از موضوعات خاص این ماه هم دور نماندهایم و فقط با رویکرد و نگاهی دیگر به آنها میپردازیم تا مخاطبان این دوره را جلب کنیم.

زهرا غفاری

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها