محققان دانشگاه جیرفت و پیام‌نور کرج با فناوری نانو توانسته‌اند از علف‌های هرز به نفع درختان استفاده کنند

کاربرد علف‌های هرز در داروسازی

محققان کشورمان موفق شدند با سنتز علف‌های هرز، سلولزهایی به دست آورند که در کپسوله کردن نانوداروها برای دارورسانی هدفمند به بافت‌های سرطانی و ریزپوشانی ترکیبات مفید خوراکی کاربرد دارد. به گزارش جام‌جم از ستاد توسعه فناوری نانو، سلولز فراوان‌ترین پلیمر طبیعی است که به دلیل خواص منحصر به فردش کاربردهای متنوعی بویژه در حوزه فناوری نانو از جمله فناوری غشایی تصفیه آب و دارورسانی دارد.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۰۸

یکی از منابع اصلی استخراج سلولز چوب درختان است. با توجه به بحرانهای محیطزیستی و قطع بیرویه درختان بهعنوان منابعی تجدید ناپذیر، امروزه محققان به دنبال یک منبع جایگزین برای استخراج بهصرفهتر و ارزانتر سلولز هستند. از اینرو محققان دانشگاه جیرفت و دانشگاه پیام نور کرج موفق به استخراج سلولز از علف هرز شده و از آن جهت سنتز یک کاتالیست پرکاربرد بهره بردند. به علاوه، ماده سنتز شده جهت تولید نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن نیز مورد استفاده قرار گرفته است. استخراج سلولز از گیاهان خودرو و علفهای هرز در مقیاس صنعتی میتواند موجب صرفهجویی ۷۰ درصدی در قطع درختان شود.

دکتر آتنا نعیمی، عضو هیات علمی دانشگاه جیرفت و یکی از محققان طرح با بیان این که علفهای هرز هرساله زیانهای هنگفتی را به کشاورزان تحمیل میکند گفت: گیاهان خودرو و علفهای هرز یکی از مهمترین عوامل کاهنده کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی به شمار میروند و کشاورزان سالانه هزینه زیادی را برای کنترل این گیاهان میپردازند. اما با اینوجود میتوان به این گیاهان بهعنوان یک منبع غنی از سلولز نگاه کرد که در همین راستا موفق به ارائه روشی ساده و ارزان شدیم که میتوان به کمک آن سلولز را از گیاهان خودرو و علفهای هرز استخراج کرد. درواقع ما در این تحقیق با ارائه راهکاری آسان، ارزان و سریع برای تولید گسترده سلولز، از یکسو علفهای هرز و گیاهان خودرو را به یک گیاه مفید تبدیل کردهایم و از سوی دیگر گامی در جهت جلوگیری از قطع گسترده درختان برداشتهایم.

سلولز امروزه در فناوری نانو و از جمله در کپسوله کردن نانوداروها برای دارورسانی هدفمند به بافتهای سرطانی کاربردهای بسیاری دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها