گزارش جام‌جم از تولید یک تله‌فیلم پلیسی

وقتی آسیب‌های اجتماعی «شراره» می‌کشد

تله‌فیلم‌ها از جمله انواع تولیدات رسانه‌ای تلویزیون محسوب می‌شوند. فیلم‌هایی با ساختاری شبیه به آثار سینمایی که برای پخش از تلویزیون تدارک دیده می‌شوند و از همین رو تله‌فیلم یا فیلم تلویزیونی لقب می‌گیرند. شبکه‌های گوناگون رسانه ملی به بهانه پخش این آثار در آخر هفته‌ها یا تعطیلات مناسبتی گوناگون، تله‌فیلم‌هایی را برای پخش تدارک می‌بینند. از جمله تله‌فیلم‌هایی که این روزها در مرحله ساخت قرار دارد، تله‌فیلم شراره است. اثری به کارگردانی محمود مقامی و با بازی بازیگرانی چون یوسف مرادیان، مریم کاویانی، حشمت آرمیده و نیما شاهرخ‌شاهی که قرار است از شبکه یک سیما روانه آنتن شود.
کد خبر: ۱۱۴۵۲۲۰
وقتی آسیب‌های اجتماعی «شراره» می‌کشد

جوانان سوژه میشوند

اینطور که از خلاصه داستان فیلم شراره برمیآید، این اثر، داستان شراره را تعریف میکند. دختری امروزی که در اثر یک تصادف، درگیر ماجرایی عاشقانه میشود. شراره مضمونی اجتماعی دارد و لحظاتی پلیسی و جنایی به صورت توامان در آن به چشم میخورد. به گفته عوامل تولید این فیلم تلویزیونی، این تلهفیلم موضوعی اجتماعی را در قالب مضمونی پلیسی دنبال میکند و معضلات مختلف جوانان چون اعتیاد و کلاهبرداریهای نوین را به تصویر میکشد.

شراره را مهدی تارخ و مهدی سجادپور به رشته نگارش درآوردهاند و ضبط بخشهای عمدهای از این اثر در تهران، کرج و جاده چالوس انجام شده است. کارگردان این اثر نیز محمود مقامی، بازیگر پرکار دهههای 60 و 70 تلویزیون است که در دو سه سال اخیر به کارگردانی روی آورده و در صدد است تا فعالیتهایش را در این زمینه جدیتر ادامه دهد.

مقامی در گفتوگو با جامجم از داستان و محتوای این اثر میگوید: شراره نام این فیلم تلویزیونی و نیز نام شخصیت اصلی آن است. شراره دختری است که در خانوادهای مرفه و با سطح رفاه نسبتا خوب زندگی میکند و در این حال درگیر ماجرایی میشود که داستان این فیلم را به پیش میبرد.

داستان یک اخاذی

مقامی ادامه میدهد: شخصیت شراره در ماجرایی درگیر یک تصادف میشود. البته تصادفی که به صورت صحنهسازی شده است و افراد با این شیوه خود را سر راه افراد ناآگاه قرار میدهند، وارد زندگیهایشان میشوند و از آنها اخاذی میکنند. شخصیت شراره که مریم کاویانی ایفایش میکند، در جریان این تصادف با جوانی با نام کیوان (با بازی یوسف مرادیان) آشنا میشود و به او دل میبازد. کیوان به مرور به زندگی خانوادگی شراره و حتی شرکت پدرش وارد میشود و باند نفوذداری را تشکیل میدهد. نیروی انتظامی هم نقشی جدی و اساسی در داستان این اثر دارد و تلهفیلم شراره با مشارکت نیروی انتظامی ساخته شده است. این کارگردان تاکید میکند: در انتهای داستان پلیس وارد میشوند و این باند و تشکیلات را از هم میپاشاند. هدف ما این بوده که به بهانه این فیلم، هشدارهایی هم به مخاطبان بدهیم و آنها را نسبت به کلاهبرداریهایی که این روزها صورت میگیرد، آگاه کنیم. سازمان نیروی انتظامی مشارکت خوبی برای ساخت این اثر با ما داشت و حتی برای فیلمبرداری صحنههای پلیسی، ماشین و نیرو و تجهیزات در اختیارمان قرار داد.

عشق بازیگری

مقامی این روزها ترجیح داده بازیگری و کارگردانی را همزمان با هم تجربه کند. او که در این فیلم، خودش هم یکی از نقشهای محوری را ایفا میکند، از علاقهاش به بازیگری اینطور میگوید: بازیگری عشق اولم است و در عین حال به کارگردانی هم همواره علاقه داشتهام. از همان ابتدای فعالیت، دستیاری و مشاوره کارگردانی انجام میدادم و حالا موقعیتی پیش آمده تا کارگردانی را هم تجربه کنم. هنوز به بازیگری علاقه دارم و اگر پیشنهاد خوبی مطرح شود، در مقابل دوربین حاضر خواهم شد.

بازیگر فیلمهایی چون «میخواهم زنده بمانم»، «اخراجیها» و «چهار اصفهانی در بغداد» تاکید میکند: روال کار اینگونه است که برای کارگردانی باید از جایی شروع کرد. من تلهفیلمهایی را که به منزله رزومه کاریام میبینم و به همین خاطر حساسیت زیادی روی کیفیتشان دارم. هدفم این است که در ادامه به سراغ ساخت سریال یا فیلم سینمایی هم بروم و آن عرصه را هم تجربه کنم.

تلهفیلم چیست؟

تلهفیلمها گونهای از فیلمهای بلند و داستانی هستند که به لحاظ ساختار شبیه به فیلمهای سینمایی ساخته میشوند.

تفاوت اصلی اینجاست که فیلمهای سینمایی در سینماها به نمایش درمیآیند و بعد به شکلهای دیگر به مخاطبان عرضه میشوند، اما تلهفیلمها بهطور اختصاصیتر ابتدا برای شبکههای مختلف تلویزیونی ساخته میشوند.

عنصر زمان

از جمله تفاوتهای دیگری که در ساختار تلهفیلمها نسبت به فیلمهای سینمایی احساس میشود، کوتاهتر بودن مدت زمانشان است. تلهفیلمها در تایمهای عموما 90 تا حداکثر 120 دقیقهای ساخته میشوند و بنا به تصمیم مدیران شبکهها، گاه سریالهای شاخص شبکه هم در تدوینی مجدد به شکل فیلم درآمده و در قالب یک تلهفیلم نمایش داده میشوند.

درباره کارگردان

محمود مقامی را مخاطبان اکثرا در مقام بازیگر سینما و تلویزیون میشناسند؛ بازیگری که چهره و سیمایی آرام دارد و او را بیشتر در قالب نقشهای مثبت میبینیم. مقامی فعالیتش را در عرصه بازیگری با بازی در فیلم سینمایی «تاراج» به کارگردانی ایرج قادری آغاز کرد و مدتی است که به کارگردانی هم روی آورده و حالا شراره، به عنوان چندمین تجربه او در زمینه ساخت تلهفیلم بهشمار میآید.

جمع بازیگران

یوسف مرادیان، مریم کاویانی، ستاره حسینی، حشمت آرمیده، محمد برسوزیان، فرحناز منافی ظاهر، امیر اسدیان، هانیه آبادیان و نیما شاهرخشاهی در کنار محمود مقامی تیم بازیگران اصلی شراره را تشکیل میدهند. همچنین کامران دهقان، سیدمهدی سجادپور، مرتضی عیوضینیا، ملیحه روشن، پریسا گلدوست، قدرتالله بایروند و کبری گودرزی هم گروه بازیگران را همراهی میکنند.

زهرا غفاری

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها