شنبه 22 اردیبهشت تجمع پزشکان متخصص زنان با هدف افزایش آمار زایمان طبیعی و کاهش مرگ ومیر مادر ونوزاد و افزایش ایمنی زایمان طبیعی در محل سازمان نظام پزشکی تهران و شهرستان‌ها صورت گرفت.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۰۹

هدف از این گردهمایی تاکید بر این موضوع بود که سیر زایمان طبیعی از ابتدا تا انتها باید زیر نظر متخصص زنان باشد. از پذیرش اولیه بیمار گرفته و کنترل سیر زایمان تا تولد نوزاد که ممکن است با یک زایمان طبیعی موفقیت آمیزخاتمه یابد یا جایگزینی سزارین به عنوان روش تولد (در صورت خطرناک شدن اوضاع و بهخطر افتادن سلامت مادر و جنین ) در نظر گرفته شود.

کنترل کامل و دقیق سیر زایمان توسط متخصص زنان مقیم در بیمارستان و در بخش زایمان، به مادر کمک میکند زایمان ایمنتری داشته باشد و هرجا که نیاز به سزارین اورژانس بود خودش این عمل جراحی را انجام دهد تا احتمال آسیب به مادر ونوزاد کاهش یابد. وقتی یک متخصص زنان از ابتدا تا انتهای سیر زایمان را کنترل میکند طبیعتا تصمیمگیری در شرایط اورژانس هم با توجه به شناخت اولیه پزشک از سیر زایمان بهتر خواهد بود و میزان مرگ ومیر مادر ونوزاد که یکی از شاخصهای مهم وضعیت بهداشتی کشورها از نظر سازمان بهداشت جهانی است، کاهش خواهد یافت.

البته مادران وخانوادهها باید خطرات و فواید زایمان طبیعی و سزارین را بدانند و آگاه باشند هر زایمان طبیعی ممکن است به سزارین بینجامد و همیشه امکان اورژانسی شدن و اضطرار در زایمان وتصمیم گرفتن برای سزارین اورژانسی وجود دارد.با این حال در ادامه به مزیتهای زایمان طبیعی نسبت به سزارین اشاره میکنم .

زایمان طبیعی به طور معمول یک روند فیزیولوژیک است که اگرچه دردناک است، اما وقتی با سیر طبیعی خود پیش میرود درد آن قابل تحمل بوده و در صورت آگاه بودن مادر از روند طبیعی زایمان و وارد بودن عامل زایمان ومدیریت درست روند زایمان بخوبی انجام میشود و یکی از
لذت بخش ترین تجربیات مادر خواهد بود. متاسفانه در کشور ما در صورتی که انتخاب به عهده خود مادران گذاشته شود بیشتر آنها سزارین را به عنوان راه تولد نوزاد انتخاب میکنند.

شاید اولین علت تمایل بیماران به سزارین، ترس از زایمان طبیعی باشد و عامل مهم آن ترس از درد و نگرانی از کمبود امکانات در زمان زایمان طبیعی و روش نادرست زایمان طبیعی باشد.

در حقیقت مادر باید مطمئن باشد در هر ساعتی که وقت زایمانش فرا برسد، شرایط بیمارستانی همانند آنچه در سزارین در اختیارش قرار میگیرد، فراهم است و او میتواند در فضایی مناسب بهطور طبیعی زایمان کند.

از سوی دیگر فراهم بودن امکانات برای زایمان بی درد در همه ساعات شبانه روز برای مادران واطمینان از این موضوع کمک مهمی به پذیرش زایمان طبیعی از سوی مادر خواهد بود.

خطر سزارین کمتر یا بیشتر از زایمان طبیعی؟

بیشتر مادران تصور میکنند سزارین چون با برنامهریزی قبلی انجام میشود خطر مشکلات مادر و کودک در آن کمتر است یا حداقل حل مشکلات در صورت بروز در زمان سزارین برنامهریزی شده راحتتر است و امکان کمک گرفتن از همکاران دیگر، در صورت وخامت حال مادر و نوزاد بیشتر است.

با اینکه سزارین عملی است که به وفور انجام میشود، ولی به هرحال یک عمل جراحی است و در صورتی که برای بیمار ضروری نباشد، اصلا عاقلانه نیست.

از نظر پزشکی، سزارین یک عمل جراحی بزرگ محسوب میشود و مانند دیگر اعمال جراحی نیاز به بیهوشی دارد، خطر ابتلای به خونریزی، عفونت، احتمال نیاز به انتقال خون و خطر ناشی از بیهوشی در مادران سزارین شده بیشتر از مادرانی است که زایمان طبیعی کردهاند.ازطرفی مدت بستری شدن مادر بعد از زایمان طبیعی خیلی کمتر از سزارین است.

برگشت سریع مادر به حالت عادی

مادرانی که زایمان طبیعی میکنند هنگام شیردهی و دادن آغوز به نوزاد موفقتر هستند؛ چرا که درد کمتری دارند، زودتر به شرایط قبلی
برمی گردند و بهتر میتوانند به نوزاد خود رسیدگی کنند.

همچنین در زایمان طبیعی، خانمها تناسب اندام خود را با انجام ورزشهای مناسب سریعتر از مادران سزارین شده به دست میآورند و زودتر به زندگی عادی و کار روزمره خود باز میگردند.

کمک به اقتصاد خانواده با زایمان طبیعی

زایمان طبیعی از نظر اقتصادی نیز به نفع خانواده و جامعه است و اگر در نظر بگیریم مادری که یک بار سزارین کرده است برای زایمانهای دیگر خود نیز مجبور به سزارین است و از طرفی در بیمارانی که چند بار جراحی شده اند عوارض کوتاه مدت وبلند مدت مربوط به جراحی بیشتر است، متوجه میزان خسارت مالی به خانوادهها و سیستم بهداشتی کشور خواهیم شد.

آموزش برای زایمان طبیعی

مادران باردار باید با آموزش کافی و مناسب یاد بگیرند ترس و هراس بیمورد از زایمان را از خود دور کنند و برای اطمینان از سیر طبیعی حاملگی و تامین سلامت خود و نوزادشان حتما بهطور پیوسته در دوران بارداری به متخصص زنان مراجعه و به توصیههای آنان عمل کنند.

با این که زایمان طبیعی همیشه ترجیح داده میشود، اما درصورت وجود برخی شرایط یا بیماریها در خانم باردار، زایمان از طریق سزارین توصیه میشود که در این صورت مادر تحت سزارین برنامهریزی شده قرار میگیرد.

افزایش آمار زایمان طبیعی، چگونه؟

به نظر میرسد بهترین راه برای افزایش میزان زایمان طبیعی، اطمینان دادن به مادر ازنظر امکان برخورداری از امکانات کافی بخصوص روشهای بی دردی زایمان در همه ساعات شبانه روز، حضور متخصصان رشتههای مختلف بخصوص بیهوشی در هر ساعتی که نیاز باشد و در دسترس بودن امکانات لازم مثل داروها، خون و فرآوردههای آن وامکان انجام سزارین اورژانس در هر شرایط زمانی و
مکانی است.

دکتر آمنه لاهوتی

متخصص زنان و زایمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها