موگرینی: از روحانی تضمین گرفته‌ام

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی مدعی شد از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، ضمانت گرفته است که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور، ایران به برجام پایبند بماند.
کد خبر: ۱۱۴۱۱۶۰

به گزارش ایسنا و به نقل از پولتیکو، موگرینی این مطلب را در سخنرانی خود در کنفرانس اتحادیه اروپا بیان کرده است.

این اظهارات در حالی است که مقامات عالی کشورمان پس از خروج ترامپ از برجام تاکید کردند که ایران تنها در صورتی به برجام پایبند خواهد ماند که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به کشورمان در رابطه با تامین منافع ایران در برجام تضمین دهند.

اما اکنون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا میگوید از ایران درباره حضور در برجام تضمین گرفته و با تاکید بر اینکه اروپا مصمم است این توافق بینالمللی را حفظ کند میگوید حتی بدون حمایت آمریکا، توافق هستهای ایران حفظ خواهد شد. موگرینی همچنین با بیان اینکه آمریکا به شرکای جهانی خود نیاز دارد گفت: هیچ کشوری به اندازهای بزرگ نیست که به تنهایی با این جهان روبهرو شود.

مرکل: اروپا قدرت زیادی برای مقابله با آمریکا ندارد

گرچه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، موضع قاطعی در مقابل آمریکا گرفته اما مواضع صدراعظم آلمان نشان میدهد که اروپاییها با وجود برخی انتقادات تند نسبت به ترامپ و تاکید بر حفظ برجام بدون آمریکا، متزلزلتر از همیشه هستند. به گزارش مهر و به نقل از روزنامه هندلزبلات، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در سخنرانی خود در شهر مونستر با اشاره به خروج آمریکا از توافق هستهای با ایران اظهار کرد: من معتقدم که توافق هستهای ایران به خطر افتاده است. وی با بیان اینکه اروپا نباید خود را قویتر از آنچه که هست نشان دهد، افزود: ما توان زیادی برای مقابله با آمریکا نداریم.

صدراعظم آلمان همچنین تاکید کرد: اروپا به تنهایی نمیتواند به عنوان قدرتی مطلق صلح را به ارمغان آورد. برای برقرار نگه داشتن توافق هستهای ایران به مشارکت آمریکا نیز نیاز خواهیم داشت. البته هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در گفتوگو با نشریه آلمانی اشپیگل تلاش کرده تا این اظهار ضعف مرکل را بپوشاند و با انتقاد از اقدام آمریکا در خروج یکجانبه از توافق هستهای و در نظر نگرفتن منافع دیگر شرکا اعلام کرد که برلین آمادگی دارد در صورت لزوم علاوه بر مذاکره برای موضع خود بجنگد.

به گزارش فارس، وی تاکید کرد که برلین در شرایطی که منافع آلمان در میان باشد، سیاست سختی را دربرابر آمریکا در پیش خواهد گرفت و افزود: «ما آمادگی داریم که مذاکره کنیم، گفتوگو کنیم و حتی اگر ضرورت داشته باشد برای مواضعمان بجنگیم و این موضوع نهفقط به کاخ سفید بلکه به تمامی سطوح مربوط میشود.»

بولتون: سرمایهگذاری اروپا در ایران کاهش خواهد یافت

همزمان با این اظهارات، تهدیدات آمریکاییها نیز افزایش یافته و مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با صدای آمریکا پیشبینی کرد که با شروع دوباره تحریمهای آمریکا علیه ایران، کشورهای اروپایی سرمایهگذاری در این کشور را کاهش خواهند داد. مجری آمریکایی از او سوال کرد آیا شما انتظار دارید که ایران به سر میز مذاکره برگردد یا احتمال تقابل و درگیری بین آمریکا و ایران به دنبال خروج از برجام وجود دارد؟ وی گفت: «من فکر نمیکنم بن بست و درگیری ایجاد شود. به نظر من، وقتی تحریمهای آمریکا شروع شوند و این تحریمها بر اروپا تاثیر بگذارند، سرمایهگذاریهای آنها در ایران کاهش خواهد یافت و در آن صورت ایران با انتخاب گزینهای سخت مواجه خواهد شد. آنها دوست دارند که توافق (برجام) ادامه یابد چرا که منافع اقتصادی آن، همه به سمت آنها است و اگر این منافع مسدود شود، اقتصاد این کشور در شرایط بسیار بدتری قرار خواهد گرفت.»

سفر ظریف به پکن، مسکو و بروکسل

در چنین شرایطی رایزنیهای وزارت خارجه با سایر اعضای 1+5 برای تعیین تکلیف برجام ادامه دارد. بر این اساس محمدجواد ظریف با سفر به پکن، مسکو و بروکسل با مقامات چین، روسیه و اروپا گفتوگو میکند. ظریف که دیشب، تهران را به مقصد چین ترک کرد امروز با مقامات این کشور گفتوگو میکند و سپس از پکن راهی مسکو میشود و پس از رایزنی با مقامات روسی، روز سهشنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها