پرونده قتل در جریان یک نزاع در شهر «سپیددشت»، با اجرای مراسم خون بس و باگذشت خانواده مقتول به سازش منجر شد.
کد خبر: ۱۱۴۰۷۸۶

خون صلح یا خونبس از آیینهای دیرین مردم استان لرستان و غرب کشور است که با وساطت ریش سفیدان و معتمدان موجب فراهم آمدن زمینه گذشت اولیای دم مقتول از قاتل میشود و به عبارت دیگر انسانی به آغوش خانوادهاش برمیگردد و از سوی دیگر باعث از بین رفتن
کدورت‌ها می‌شود.

در آیین خون بس رسم بر این است که گروهی از خیرخواهان، قاتل کفن پوش را در سایه یک جلد کلام‌ا... مجید و با یک قبضه چاقو همراهی می‌کنند و به نشانه اعتذار و با حالت تضرع به سمت اولیا دم می‌روند به این مفهوم که یا قاتل را به عظمت کلام‌ا... مورد بخشش قرار دهید و یا با کارد او را قصاص کنید و اولیا دم با بوسیدن کلام‌ا... مجید خصلت بزرگ منشی خود را به نمایش می‌گذارند و مراسم با صلوات حاضران به پایان می‌رسد.

روز پنجشنبه با حضور ریش سفیدان، روحانیون و اعضای شورای حل اختلاف و با برگزاری آیین دیرینه «خون‌بس»، مرگ در مقابل قلوب پاک تسلیم شد.

کاظم نظری شیخ‌آباد، سرپرست دادگاه عمومی و انقلاب بخش پاپی در مراسم عفو شخصی محکوم به قصاص و اعدام و در جریان برگزاری مراسم سنتی «خون صلح» در شهر سپیددشت به مهر گفت: در سال 90 دو خانواده «شاهدی» و «فلاح» در شهر سپیددشت از توابع شهرستان خرم‌آباد بر سر مسائل شخصی با هم درگیر می‌شوند و این درگیری و نزاع منتهی به قتل یک نفر از خانواده «شاهدی» با سلاح گرم می‌شود.

وی با بیان این‌که با به جریان افتادن پرونده در دستگاه قضایی حکم قصاص قاتل صادر شد، گفت: قاتل هم اکنون در زندان به سر می‌برد و به شدت از عمل انجام شده نادم و پشیمان است.

نظری شیخ‌آباد افزود: با تلاش‌های مجموعه دادگستری، ریش سفیدان محل، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، شورای حل‌اختلاف استان و بخش پاپی، عوامل انتظامی و سپاه از سال 94 تا‌کنون، خانواده مقتول، قاتل را بدون دریافت هیچ‌گونه وجه و چشم‌داشتی و همچنین هیچ‌گونه قید و شرطی بخشیده و از اجرای حکم قصاص صرف‌نظر کردند.

سرپرست دادگاه عمومی و انقلاب بخش پاپی با اشاره به این‌که با همت گروه‌های ذکر شده و گذشت خانواده مقتول، یک نفر از پای چوبه اعدام برگشته است، گفت: امیدواریم سرنوشت این شخص برای دیگران درس عبرت شود تا شاهد این گونه حوادث نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها