همه اعداد و ارقام نمایشگاه کتاب تهران

نمایشگاه کتاب با خودش چند چند است؟

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه 12 اردیبهشت در شرایطی آغاز به کار کرد که پس از دو دوره برگزاری در شهر آفتاب، دوباره به مصلای امام خمینی(ره) بازگشت و این بار شعار «نه به کتاب نخواندن» برای آن انتخاب شد.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۲۹

در 10 روزی که این نمایشگاه برپاست، حال و هوای کتاب بر شهر حاکم میشود و هر جا بروید، صحبت از کتاب است. این روزها دوباره بحث سرانه مطالعه مطرح میشود و البته برخی هم از اساس به لزوم برگزاری نمایشگاه کتاب نقد دارند و آن را بیاثر میدانند. در این صفحه به مرور عدد و رقمهای نمایشگاه کتاب در امسال و سال گذشته پرداختیم تا مظنه دستمان بیاید و بدانیم کجای کار هستیم.

1900 ناشر داخلی

سال گذشته این تعداد ناشر داخلی در نمایشگاه کتاب شرکت کردهاند که این تعداد شامل ناشران عمومی، آموزشی و کودک و نوجوان است. بله، ما هم مثل شما فقط نام ده دوازده انتشارات را میدانیم و حضور این تعداد ناشر در نمایشگاه واقعا تعجببرانگیز است، ناشرانی که غرفه بسیاری از آنها خالی از بازدیدکننده است. اخیرا یکی از مسئولان حوزه کتاب از وجود سه ناشر به ازای هر مغازه کتابفروشی خبر داد.

217000کتاب داخلی

این عدد بزرگ مربوط به تعداد کتابهای داخلی است که در بخشهای مختلف نمایشگاه کتاب، به نمایش در آمده است. یعنی کتابهایی که ناشران داخلی آنها را چاپ کرده و در حوزهها و موضوعات گوناگون به نمایشگاه آوردهاند.

139000 کتاب خارجی

در مقابل، 139000 کتاب خارجی نیز در نمایشگاه برای بازدیدکنندگان نمایش داده شد که از این تعداد، 33 هزار کتاب به زبان عربی و سایر کتابها به زبانهای دیگر بودند.

149 ناشر خارجی

در سیامین نمایشگاه کتاب 149 ناشر خارجی حضور داشتند که عنوان بینالمللی نمایشگاه به دلیل حضور آنهاست. بیشتر این ناشران کتابهایی به زبانهای انگلیسی و عربی ارائه کردند، البته عنوانهای فرانسوی، آلمانی، چینی، کرهای، ژاپنی و... نیز در دسترس بودند. اگر دنبال کتابهای غیرفارسی هستید و آنها را در کتابفروشیهای شهر پیدا نمیکنید، نمایشگاه فرصت خوبی برای شماست.

1300 میلیارد ریال

میزان فروش کتاب در نمایشگاه کتاب سال گذشته 130 میلیارد تومان است. بسیار هیجانانگیزتر میشد اگر آماری از میزان فروش ساندویچ کالباس، سیبزمینی سرخشده و بستنی هم داشتیم.

1500 کتابخانه

همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب، 1500 کتابخانه در مدارس استان تهران تجهیز میشود. وزارت ارشاد 1.5 میلیارد تومان برای آن خرج کرده است تا کتابهای مناسب گروههای سنی مختلف از ناشران شرکتکننده در نمایشگاه خریداری شود.

40000 تومان

این مبلغی است که وزارت ارشاد به عنوان بن خرید کتاب در اختیار دانشجویان و طلبهها میگذارد. یعنی فرد 60 هزار تومان میپردازد و کارتی دریافت میکند که میتواند با آن به اندازه 100 هزار تومان کتاب بخرد. البته با توجه به افزایش قیمت کتاب در سالهای اخیر، به نظر میرسید مبلغ بنها افزایش یابد اما اینچنین نشد.

80000 دانش آموز

امسال قرار است 80 هزار دانشآموز تهرانی در قالب اردوهای یک روزه به نمایشگاه کتاب بیایند. 5800 مدرسه از شهر تهران و 700 مدرسه از شهرستانهای تهران برای برگزاری این اردوها اعلام آمادگی کردهاند.

144000 متقاضی

دقیقا 144 هزار و 549 دانشجو و طلبه متقاضی دریافت بن خرید کتاب از نمایشگاه بودهاند. از این تعداد 104 هزار نفر بن فیزیکی، 4000 نفر بن NFC و 35 هزار نفر نیز از طریق کارت ملی هوشمند ثبتنام کردهاند.

8127 کارت

میدانید غرفهداران نمایشگاه کتاب چند نفر هستند؟ چطور کار این همه بازدیدکننده را راه میاندازند؟ در جریان باشید که اداره حراست سی و یکمین نمایشگاه کتاب، 8127 کارت برای غرفهداران نمایشگاه صادر کرده که 1465 کارت در بخش کودک و نوجوان، 996 کارت در بخش آموزشی، 1708 کارت در بخش دانشگاهی و 3958 کارت برای ناشران عمومی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها