برای کاهش میزان آلودگی هوا چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟
کد خبر: ۱۱۳۹۰۹۷

سعی کنید از راه بینی، تنفس سریعتر و کوتاهتر داشته باشید تا از ورود ذرات به عمق ریه جلوگیری شود. توصیه میشود از بعضی مواد و غذاها استفاده شود تا اثرات آلودگی هوا روی ریه کمتر شود. مصرف میوههای تازه و سبزیجات تازه کمککننده است. همچنین بهتر است از وسایل حملونقل عمومی استفاده شود. افراد آسیبپذیر مانند خانمهای باردار نیز مرخصی بگیرند.

توصیه شما به کسانی که بیماری زمینهای یا تنفسی یا قلبی ـ عروقی دارند، چیست؟

افراد مستعد بیماری در روزهایی که هشدار داده میشود، داخل منزل بمانند. البته گاه آلودگی داخل منزل از آلودگی بیرون خانه بیشتر است. از همه مهمتر سوختهاست. خارج از منزل مهمترین آلاینده تاثیر گذار روی تنفس، سوخت موتورسیکلت، خودروها وماشینهای دیزل است.

عوامل موثر در آلودگی هوای منزل چه هستند؟

در داخل منزل بدترین آلاینده، مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر استنشاقی است که آسیب جدی وارد میکند و از آلودگی هوای بیرون منزل به مراتب اثراتش بیشتر است. سوخت فسیلی که در شومینه استفاده میشود، عامل آلودهکننده دیگری است که البته مصرف آن کمتر شده است . خانمهای خانهدار مدت زیادی را برای پخت غذا صرف میکنند و این خودش در آلودگی هوای منزل خیلی نقش دارد. همچنین ما بیماری ساختمان داریم که منشأ آن ساختمان است. سوخت مورد استفاده، مواد تزئینی غیرلازم، حتی مصالح مورد استفاده در داخل ساختمان باعث خستگی، کوفتگی و بیحالی صبحگاهی در فرد میشود، به رغم این که خواب خوبی هم در شب گذشته داشته است.

بیماران ریوی هنگام آلودگی هواچه علائمی را تجربه میکنند؟

مهمترین علامت سرفه است. اگر ازقبل سرفه داشته که تشدید و آلرژی بدتر میشود. آبریزش بینی نیز افزایش مییابد. همچنین عطسه و تنگی نفس تشدید و درد سینه ایجاد میشود، اما شایعترین علامت، سرفه وتنگی نفس است.

آیا لازم است در خانه دستگاه تصفیهکننده یا اکسیژن داشته باشیم؟ آیا استفاده از دستگاه بخور را توصیه میکنید؟

استفاده از دستگاه تصفیهکننده توصیه نمیشود. چون این دستگاهها هر کدامشان برای مقابله با یک ماده مضر طراحی شده و ما نمیدانیم کدام آلاینده داخل خانه بیشتر است. اگر ما داخل خانه ایجاد آلاینده نکنیم، آلاینده از بیرون به منزل وارد نمیشود. در واقع، استفاده از سیستم تهویه که در آشپزخانه است، کافی است، پس سراغ تصفیهکنندهها نروید.

توصیه میشود محیط خانه را مرطوب نکنیم. رطوبت بیش از حد داخل منزل مضر است و باعث رشد قارچ در منزل میشود. قارچها بشدت آلرژیزا هستند. رطوبت اگر وجود دارد باید گرم باشد. چون سردی هوا باعث تشدید بیماری ریه میشود. پس رطوبت بیشتر از 35درصد نباشد، چون بیشتر از این مضراست.

چه کسانی در هوای آلوده نیاز به ماسک اکسیژن دارند؟

در شرایط آلودگی هوا کسی که از قبل نیاز به اکسیژن داشته، نیاز به اکسیژن بیشتری هم دارد. در این شرایط اکسیژن خون سنجیده میشود اگر کمتر از 90درصد باشد، فرد نیاز به اکسیژن دارد. اگر اکسیژن خون بالای 90درصد باشد، شخص نیازی به کپسول اکسیژن ندارد. در افراد سالم نیازی به اکسیژن نداریم.

شستوشوی بینی و حلق با سرم فیزیولوژی آیا در کاهش اثرات آلودگی هوا نقش دارد؟

استفاده از سرم فیزیولوژی قبل از خواب شبانه و صبح بعد از بیدارشدن از خواب و در محیط کار کمککننده است و آسیب مواد آلایندهای که در حلق، بینی و گلو قرار دارند را کمتر میکند.

برای کسانی که مجبورند در آلودگی هوا در شهر تردد کنند چه ماسکی را پیشنهاد میکنید؟

اگر هوا فقط سرد است ماسک معمولی از ورود هوای سرد به داخل ریه جلوگیری میکند. بخصوص در بیماری آسم که با هوای سرد تشدید میشود. ماسک ان 95 یا ماسک ان 90، برای پلیس راهنمایی و رانندگی و هموطنان راننده که مجبورند در این هوا در سطح شهر تردد داشته باشند، مفید است.

دکتر سیدعلی جواد موسوی

فوقتخصص بیماریهای ریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها