روشی برای خم کردن الماس

دانشمندان روشی ابداع کرده‌اند که به وسیله آن می‌توان به الماس قابلیت کشسانی بخشید و آن را مانند لاستیک خم کرد.
کد خبر: ۱۱۳۶۲۲۳
روشی برای خم کردن الماس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، اگرچه این کشف غیرمنتظره در مقیاس بسیار کوچک صورت گرفته، اما ممکن است بتواند راه را برای ایجاد ابزاری که از مواد فوقالعاده قوی و الماس انعطافپذیر ساخته شدهاند، هموار کند. در این بررسی، گروهی از پژوهشگران دریافتند که میتوان سوزنهای باریک ساختهشده از الماس را که طول آنها تنها چند میکرومتر است، تا 9 درصد خم کرد و سپس به شکل ابتدایی بازگرداند.

پژوهشگران دانشگاه امآیتی (MIT)، هنگکنگ (CUHK)، سنگاپور (NUS) و کره(KU)، در پژوهشی پیشگامانه در مورد قویترین مواد طبیعی با یکدیگر همکاری کردهاند.

دنیل برنولی، دانشجوی فوق دکترای دانشگاه امآیتی گفت: دیدن میزان قابلیت کشسانی الماس نانومقیاس شگفتآور بود. به گفته این پژوهشگران، محکم بودن الماس در حالت معمول، آن را به مادهای بسیار شکننده تبدیل میکند. در این حالت، قابلیت کشسانی الماس تا کمتر از یک درصد است. پژوهشگران برای ساخت سوزنها، از فرآیند رسوب شیمیایی بخار استفاده کردند. سپس با استفاده از یک الماس برای ایجاد فشار، سوزنها را زیر میکروسکوپ الکترونی شکل دادند. برای تعیین میزان فشاری که سوزنها تحمل میکنند، آزمایشها و شبیهسازیهای زیادی صورت گرفت.

پژوهشگران، برای ترسیم این تغییر شکل، یک مدل رایانهای هم ابداع کردند.«یونگ لو»، نویسنده ارشد و استادیار دانشگاه هنگکنگ گفت: ما روش منحصربهفردی برای کنترل و اندازهگیری دقیق قابلیت کشسانی نمونههای الماس نانو ابداع کردهایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها