گفت‌وگو با الهام غفوری، تهیه‌کننده سریال پایتخت

در پایتخت حتی یک گلوله واقعی هم شلیک نشد!

«حمله داعش وطنی به اثر ملی! اولین کارخانه سیمان ایرانی به دست داعشی‌های وطنی تخریب شد! پایتختی‌ها، ترکیه را تبلیغ کردند و اثر ملی را به گلوله بستند و ....» اینها برخی از جملات و واکنش‌هایی است که چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و سایت‌های خبری درباره دو قسمت پایانی سریال پایتخت منتشر شده است. نظرهایی که نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی در تصرف عده‌ای است که دوست دارند درباره همه چیز اظهارنظر کنند یا برای لایک بیشتر همه چیز را زیر سوال ببرند و گروهی هم بدون تحقیق، پست‌های آنها را بازنشر می‌کنند و به اصطلاح توفان توییتری، اینستاگرامی یا تلگرامی راه می‌اندازند. گروهی عشق این را دارند که شمایل اپوزیسیون به خود بگیرند به همه چیز انتقاد کنند، تحلیل ندارند و فقط روی موج هیجان مردم سوار می‌شوند و لایک می‌گیرند و از هورایی که برایشان کشیده می‌شود، مقابل خود سرتعظیم فرود می‌آورند.
کد خبر: ۱۱۳۴۲۵۹

دو قسمت پایانی سریال پایتخت در لوکیشنی تصویربرداری شده که حالا به مدد این سریال همه مردم آن را میشناسند و حتی مسئولان نیز به یاد آن افتادهاند؛ اولین کارخانه سیمان ایران که در شهر ری قرار دارد و سالهاست استفادهای از آن نمیشود و تاکنون بارها به عنوان لوکیشن برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی جنگی و غیر جنگی مورد استفاده قرار گرفته بدون اینکه آب از آب تکان بخورد.اما در زمان پخش دو قسمت پایانی سریال پایتخت و پخش سکانسهای مربوط به درگیری خانواده نقی با داعشیها، شبکههای اجتماعی پر شد از این که سازندگان سریال پایتخت برای نشان دادن خطر داعشیها، کارخانه قدیمی سیمان را که قرار است بزودی ثبت ملی شود به رگبار بستند و تخریب کردند. جالب اینجاست که اولین بار یک خبرنگار حوزه محیط زیست در توییتی به این موضوع اشاره کرد و بعد این نظر رگباری به همه شبکههای اجتماعی نفوذ کرد و کار به جایی رسید که امیر مصیب رحیم زاده، مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری هم در گفتوگویی عنوان کرد سازندگان این سریال از ما مجوز نگرفتهاند و این اثر ملی را تخریب کردهاند ! یعنی به همین سادگی حتی یک مسئول تحت تاثیر شبکههای اجتماعی قرار میگیرد و بدون تحقیق نظر میدهد.به نظر میرسد آن خانم خبرنگار حوزه محیط زیست از دیدن صحنههای درگیری و شلیک و انفجار بشدت هیجانزده شده و برای تخلیه بار هیجان خود و به هرحال برای نشان دادن خود و لایک و بازنشر گرفتن مسأله تخریب اثر ملی ! را مطرح کرده است.اما ای کاش این خبرنگار و بقیه اهل رسانه یا حتی جوانانی که به سیاست و مسائل اجتماعی علاقه مندند و دوست دارند درباره آنها نظر بدهند کمی اطلاعات عمومی خود را افزایش دهند و فقط همین نکته ساده را بدانند که در سینما و تلویزیون فن و حرفهای وجود دارد به نام «اسپیشال افکت» یا همان جلوههای ویژه که چند سالی است فقط به شیوه دیجیتال و رایانهای اجرا میشود و صحنههای درگیری یا جنگی آثار نمایشی، واقعی نیست.

با الهام غفوری، تهیهکننده سریال پایتخت همصحبت شدیم تا درباره این سکانسها توضیح دهد.ناگفته نماند که سیروس مقدم، کارگردان سریال که کنار همسرش بود با شنیدن این سوالات خندید و تعجب کرد مردم بخصوص جوانها که باید اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشند تا این اندازه از دنیای تصویر بیخبر هستند !

سکانسهای درگیری خانواده نقی و داعش چگونه تصویربرداری شد؟ آیا برای ضبط تصاویر از گلولهها و انفجارهای واقعی استفاده کردید؟

همه صحنههای انفجار و تیراندازی در زمان مونتاژ و به وسیله جلوههای ویژه کامپیوتری به تصاویر اضافه شد.ما زمان تصویربرداری حتی یک گلوله واقعی هم شلیک نکردیم و هیچ انفجاری هم صورت نگرفته است.تعجب میکنم بعضی ها چطور چنین تصورات اشتباهی دارند.در این سکانسها کلی زن و بچه بازی داشتند مگر میشود همچین خطری کرد و از انفجار و گلوله واقعی استفاده کرد؟ مگر جنگ واقعی بود؟!

ایراد دیگری که طرح شده این است نفربر جنگی وارد ساختمان قدیمی کارخانه سیمان شده و به این بنای قدیمی آسیب وارد کرده است؟

نفربر اصلا وارد ساختمان و محوطه آن نشد و گروه سازنده پایتخت کوچکترین آسیبی به این ساختمان وارد نکردهاند.ساختمان سیمان شهر ری 50 سال است تبدیل به ویرانه شده و خرابهای است که هیچکس به آن توجهی ندارد.از طرفی قبل از ما چند فیلم و سریال از این کارخانه به عنوان لوکیشن استفاده کردهاند که همه آنها آثار جنگی بوده است، چرا آن زمان صدای هیچکس درنیامد؟ حالا که پایتخت پخش شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته ساختمان کارخانه سیمان شهرری مهم شده و همه دلسوزش شدهاند! چرا تاکنون کسی سراغ این ساختمان و اثر ملی را نگرفته است؟

میگویند قرار است این ساختمان ثبت ملی شود؟

ما اصلا از این موضوع خبر نداریم. این ساختمان را به عنوان لوکیشن اجاره کردهایم.آن مسئولی که گفته بدون اجازه ما از این ساختمان استفاده کردهاند، آدم ناآگاهی است. مگر میشود خبر نداشته باشد.این را هم باید بگویم آن ساختمان ملک شخصی است و برای همه پروژههای سینمایی و تلویزیونی با این شخص قرارداد نوشته میشود و او مسئول ساختمان و حفظ و نگهداریاش است نه سازندگان آثار سینمایی و تلویزیونی !

امسال سری پنجم سریال پایتخت پخش شد و همیشه هم مورد استقبال مردم قرار گرفته، اما چرا امسال با اینهمه حاشیه روبه رو شد؟

به دلیل گسترش شبکههای مجازی! الان هر کسی برای مطرح کردن خودش مطلبی که از درستی یا نادرستی آن خبر ندارد، منتشر میکند تا لایک بگیرد و دیده شود! آدمهایی که هیچ اطلاعی از روند ساخت یک اثر تلویزیونی آن هم در قد و قواره پایتخت ندارند درباره این اثر نظر میدهند !

در شبکههای اجتماعی نوشته شد باباپنجعلی در سریهای بعدی پایتخت حضور نخواهد داشت به همین دلیل در طول سریال برخی مردم که این خبر را دیده بودند منتظر بودند این شخصیت کشته و از داستان حذف شود؟

قرار نیست این شخصیت از داستان حذف شود. این هم از دروغهای فضای مجازی است !

پای محسن تنابنده شکسته و جراحی شده. در زمان تصویربرداری سریال پایتخت پای او آسیب دید؟

نه! فوتبال بازی میکرده پایش آسیب دیده و هیچ ربطی به سریال پایتخت ندارد.

چند سال قبل خبری منتشر شد که قرار است سیروس مقدم فیلم «صدام» را برای موسسه اوج مقابل دوربین ببرد. حالا که این موسسه سریال پایتخت را تهیه کرده است امکان ساخت فیلم صدام قویتر شده یا نه؟

چند سال قبل حرفش بود و فیلمنامهاش را آقای علیرضا نادری نوشته است، اما اینکه تولید شود یا نه یا اینکه چه کسی آن را بسازد خبر ندارم.

گویا قرار است سریال «سنگپا» را بسازید؟

یک سال قبل حرفش شد که سریالی به نام سنگپا بسازیم، اما فعلا منتفی است. تا سوژه و داستان خوبی به دستمان نرسد کار جدیدی را شروع نخواهیم کرد.

طاهره آشیانی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها