سیب سلامت

شوینده‌ها قاتل ریه‌ها هستند!

چرا و چگونه مواد سفید‌کننده و جرم‌زدا به سلامت ما آسیب می‌زنند‌؟
کد خبر: ۱۱۳۳۴۶۹

از سفیدکنندهها استفاده میشود بدون این که از عوارضشان اطلاع داشته باشیم. گاهی عوارض میتواند دائمی و غیرقابل برگشت باشد. ترکیب مواد سفیدکننده و جرمگیر باعث آزاد شدن گاز کلر میشود که برای ریه ضرر دارد. بعضی افراد مبتلا به آسم، علائمشان بعد از استفاده از مواد شوینده و سفیدکننده یا ترکیب این دو با هم به وجود آمده است.

استفاده از یک سفیدکننده یا یک جرمگیر در حمام در بسته، بسیار آسیبزاست. اگر استفاده از مواد برای تمیزکردن سرویس بهداشتی ضرورت دارد، پنجره محیط را باز و هواکش را روشن کنید. در صورت امکان، در ساختمان را نیز باز کنید و خودتان بیرون بروید.

آیا استفاده از ماسک معمولی میتواند نقش پیشگیریکننده داشته باشد؟

خیر. یک پارچه یا ماسک نه. از این ماسکها، ذرات عبور میکنند و به ریه میرسند. ماسک باید از نوع صنعتی مخصوص باشد.

کسی که شغلش نظافــت منازل یا ادارات است، چه نکاتــــی را باید
رعایت کند؟

این افراد نباید از این مواد زیاد استفاده کنند. کارفرما نباید این خواسته را داشته باشد. در صورت لزوم درها را باز بگذارند. تهویه صورت بگیرد و مواد را با هم ترکیب نکنند.

آیا استفاده از این مواد در درازمدت میتواند بدخیمی یا سرطانزایی داشته باشد؟

باعث سرطان نمیشود، اما بیماری مزمن در ریه ایجاد میکند. این بیماری سرفه، خسخس سینه، احساس درد در قفسه سینه و گاهی تنگینفس شبانه ایجاد میکند. گاهی همراه این علائم نشانههای ریفلاکس معده به مری هم ظاهر میشود. علائم شبیه آسم است. اما شروع، بعد از استفاده از مواد شوینده و غیره بوده است. در این بیماری، راههای هوایی انتهایی دچار تخریب یا التهاب میشوند که تا آخر عمر با فرد همراه خواهد بود. اشخاص مبتلا باید به پزشک مراجعه کنند و برای آنها تست تنفسی یا سیتی اسکن مخصوص انجام میدهیم.

مواد پاککننده چه اسیدی باشند چه از نوع قلیایی، هر دو مشکل سازند. اگر یک کودک مواد قلیایی را به اشتباه ببلعد، عوارضش بسیار بدتر است.

برای افرادی که دچار مشکل شدهاند چه کمکی موثر است؟

اول این که فرد را از محیط خارج کنید و در محیطی که تهویه مناسبی دارد، بماند. دادن و خوراندن ماده خاص کمکی نمیکند و به اورژانس اطلاع دهید. امکان غیرقابل برگشت بودن و درگیری طولانی با این مواد وجود دارد.

درمان چگونه صورت میگیرد؟

در فاز حاد، داروی استروئید و بعد از این دارو، اسپری گشادکننده راه هوایی میدهند. اگر فرد دچار ریفلاکس نیز شده، داروهای آنتی ریفلاکس هم تجویز میشود. بر اثر آلودگی هوا هم ریفلاکس ممکن است ایجاد شود.

پاسخ به درمان چگونه است؟

اگر مواجهه شدید نباشد، شاید به مرور زمان، علائم بهبود یابد. اگر شدت زیاد باشد یا ترکیب مواد انجام شده باشد، علائم طولانی باقی میماند.

آیا در این زمینه نیاز به چکاپ ریه وجود دارد، بخصوص کسانی که کارشان نظافت است؟

چکاپ خاص خیر. فرد از روی علائم متوجه میشود درگیری ریه پیدا کرده است. ما توصیه میکنیم افراد از مواجهه با این مواد خودداری کنند.

کسی که در شش ماه گذشته در حمام در بسته از وایتکس استفاده کرده، در حال حاضر موقع صحبت کردن نفس کم میآورد، مشکل از چیست؟

اولا استفاده از مواد سفیدکننده و جرمگیر در حمام در بسته بسیار خطرناک است و توصیه نمیشود. احساس تنگینفس یک نشانه از یک مشکل است. برای ربط به این موضوع باید علائمی مانند تنگینفس حین راه رفتن، حین مواجهه با آلرژنها، سرفه و خسخس سینه هم باشد.

دکتر لادن صفاییان

فوقتخصص بیماریهای ریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها