اسامی مستندهای خارجی پذیرفته شده در بخش مستند زیر ذره‌بین سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر از سوی دبیرخانه این رویداد سینمایی اعلام شد.
کد خبر: ۱۱۳۳۰۰۶

به گزارش مهر، امسال در بخش مستند زیر ذره بین جشنواره جهانی فیلم فجر هشت مستند خارجی از کشورهایی چون استرالیا، جمهوری چک، بریتانیا، اوکراین، لهستان و تعدادی دیگر از کشورها به نمایش در میآید.

«داستان یک ازدواج» به کارگردانی هلنا ترشتیکووا محصول 2017 جمهوری چک از فیلمهای پذیرفته شده این بخش است که سوژهای خانوادگی را دنبال میکند.

در توضیح این فیلم آمده است: اتفاقهای زیادی در زندگی مشترک 35ساله یک زوج روی داده است؛ از فرازهای خاطرهانگیز و تفاهمهای لذتبخش تا فرودها و سقوطهای دراماتیک. این زوج در بخش اعظمی از زندگیشان درگیر مسائل زندگی روزمره از جمله بزرگ کردن بچهها و اداره خانه یا کاروکاسبی خود بودهاند.

هلنا ترشتیکووا از سال 1980 با دوربین خود سراغ زوجی رفته است که بخشی از زندگیشان در جدیدترین مستند این فیلمساز کهنهکار اهل چک به نمایش گذاشته میشود.

«آبی» به کارگردانی کارینا هولدن، محصول 2017 استرالیا است که نگاهی موشکافانه به مساله محیطزیست و بویژه آلودگی آبها دارد.

این مستند به موضوع کاهش شدید سلامت اقیانوسها میپردازد. فیلم با اشاره به این موضوع دردناک که بیش از نیمی از زندگی دریایی از بین رفته است و صنعتی شدن دریاها همینطور بیشتر و بیشتر میشود از چالشهایی میگوید که ما با آنها روبهرو هستیم و البته فرصتهایی که برای ایجاد تغییرهای مثبت وجود دارد.

«الدورادو» به کارگردانی مارکوس ایمهوف محصول 2018 سوئیس و آلمان است و به موضوع پناهندگان میپردازد.

مارکوس ایمهوف با الهام از برخورد خودش با کودک ایتالیایی پناهندهای با نام جووانا در جریان جنگ جهانی دوم، چگونگی برخورد با پناهندگان و مهاجران را در این روزگار در دریای مدیترانه، لبنان، ایتالیا، آلمان و سوئیس روایت میکند.

«دریا از دوردست به ما مینگرد» به کارگردانی مانوئل مونیوز ریواس محصول 2017 اسپانیا و هلند است.

این مستند سراغ چند مرد رفته که بهتنهایی در آلونکهای رو به دریای خود زندگی میکنند. پناهگاههایی کوچک و ساده که میان تپههای شنی بسختی به چشم میآیند. آنها از افسانههایی که از وجود یک شهر باستانی و باشکوه میگوید که در دل شنهای زیر پای آنها مدفون شده است، بیخبرند.

«دریای غم» اولین تجربه کارگردانی ونسا ردگریو محصول 2017 بریتانیا و تعمقی پویا و بسیار شخصی در باب بحران پناهندگی این روزها در سراسر جهان است. فیلمساز با استفاده از زاویه دید و کلام آدمهای مختلف، گذشته و حال و مستند و درام را درهم میآمیزد تا از نگاه خودش به اهمیت حقوق بشر بپردازد.

«شهاب سنگها» به کارگردانی گورجان کلتک محصول 2017 ترکیه و هلند دیگر مستند حاضر در بخش مستند زیر ذرهبین سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر است.

شهاب سنگها که فیلمسازی مستند و تفسیر سیاسی را درهم آمیخته و زمینیها را با کیهان پیوند میزند، فیلمی درباره خاطره و ناپدید شدن آدمها، مکانها و هر چیز دیگری است.«خانه نویسندگان» به کارگردانی تاراس تومنکو محصول 2017 اوکراین با سوژهای نزدیک به ادبیات ساخته شده است.

تاراس تومنکو از اواخر دهه 1990 با فیلم کوتاه «کشتارگاه» فیلمسازی را شروع کرد و تا امروز آثار کوتاه، مستند و تلویزیونی مختلفی را جلوی دوربین برده است. «همدلی» به کارگردانی آنا زامتسکا محصول 2016 لهستان نیز سوژهای خانوادگی را دنبال میکند.

داستان فیلم از این قرار است که اولا دختری 14 ساله است که از پدر معلول، برادر مبتلا به اوتیسم و مادری مراقبت میکند که با آنها زندگی نمیکند. او تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا دوباره خانوادهاش را دور هم جمع کند.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر 19 تا 27 آوریل 2018 (30 فروردین تا 7 اردیبهشت 1397) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها