نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه در هفته‌های اخیر به فساد اقتصادی و دریافت کمک اقتصادی به میزان بیش از 50 ملیون یورو از معمر قذافی جهت رقابت انتخاباتی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال2007 متهم گردیده و اکنون با وثیقه از زندان آزاد شده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۹۲۷

پرسشی که مطرح است این که چگونه معمر قذافی توانست سارکوزی را به کاخ الیزه برساند و سپس با گذشت 11 سال سارکوزی به انتقامی الهی گرفتار و روانه زندان شد؟

دیگر کسانی که خاک لیبی را هدف قرار داده و این کشور بزرگ آفریقایی را به ویرانه کشاندند، چه سرنوشتی خواهند داشت؟

این رویداد شگفت انگیز، موجب تسکین قلب میلیونها نفر از مردم لیبی بلکه اعراب و مسلمانان شد؛ آنان که از فاجعه دخالت نظامی نیروهای ناتو در لیبی که این کشور را به ویرانی و نابودی کشاند و بسیاری از زیرساختهای آن را از بین برد و به قتل هزاران نفر از مردم این کشور و آوارگی میلیونها نفر از غیرنظامیان لیبیایی انجامید، رنج میبرند.

اکنون نزدیک به سه میلیون نفر از مردم لیبی در کشورهای همسایه این کشور به زندگی خود ادامه میدهند؛ این رویداد به آن معناست که نه تنها وضعیت زندگی مردم لیبی با دخالت نظامی ناتو در این کشور بهتر نشده بلکه از جهاتی بسیار بدتر نیز شده است.

با تحقیقهایی که دادگاه فرانسه از سارکوزی داشت، مشخص شد دلایل فراوانی یافت میشود مبنی بر پولشویی و فساد اقتصادی سارکوزی و اقدام وی در نقض قوانین فرانسه درخصوص شرایط رقابت انتخاباتی و دریافت کمک مالی در این زمینه.

می توان گفت، معمر قذافی همان کسی است که نیکولا سارکوزی را با حمایتهای مالی اش روانه کاخ الیزه کرد و همو، وی را سرنگون و روانه زندان کرد.

شاید سارکوزی گمان میکرد با حمله هوایی نیروهای ناتو به مواضع قذافی و در ادامه قتل وی به شیوهای غیرانسانی، او را به همراه رازهایش در صحرای لیبی دفن خواهد کرد و همه این اسرار پنهان با مرگ قذافی به فراموشی سپرده خواهد شد. اما اینگونه نشد و پیشینه تاریک سارکوزی و فساد اقتصادیاش، آینده سیاسی بلکه آینده شخصی او را به نابودی کشاند و او را به مزبله تاریخ پرتاب کرد.

اکنون که اوضاع لیبی به این شرایط تاسف بار و افسارگسیخته رسیده است، بسیاری از مردم لیبی آرزوی بازگشت به دوران قذافی را در سر میپرورانند و بر قذافی درود و رحمت میفرستند.

زیاد تقی الدین،تاجر فرانسوی نخستین کسی بود که پرده از این راز برداشت و این حقیقت تلخ را آشکار کرد. وی در مصاحبهاش با نشریه فرانسوی میدیا پارک، اظهار کرد او کسی است که سه کیف پر از پول حاوی بیش از پنج میلیون یورو پول نقد را از لیبی به فرانسه آورده و به مدیر دفتر سارکوزی که آن زمان وزیر کشور بود، تحویل داد. وی همچنین گفته با سارکوزی در ساختمان وزارت کشور دیدار کرده و با امضای موسی کوسا وزیر اطلاعات قذافی، سارکوزی مبلغ 50 میلیون یورو از نظام لیبی دریافت کرده است.

معمر قذافی نیز در مارس 2011 پس از آنکه روشن شد سارکوزی در دخالت نظامی ناتو در لیبی برای ساقط کردن نظام وی نقش دارد، در سخنانی افشاگرانه چنین گفت: من به سارکوزی کمک کردم تا به حکومت دست یابد، به او پول دادم تا رئیسجمهور شود.... هنگامی که وزیر کشور بود، خود شخصا به ملاقات من آمد و در خیمه ام با من دیدار و از من درخواست کمک کرد.

سیف الاسلام قذافی، فرزند معمر نیز در گفتوگویش با شبکه «یورونیوز» از سارکوزی خواست پولهایی را که از پدرش در جریان رقابت انتخاباتی دریافت کرده، پس دهد.

به نظر میرسد احتمال صدور حکم زندان برای نیکولا سارکوزی فراوان است؛ بیشتر شاهدان این رخداد همچنان زنده اند و به سرنوشت قذافی دچار نشده اند و ممکن است برای شهادت دادن به دادگاه فرانسه احضار شوند. افرادی همچون عبدا... سنوسی (در لیبی) و موسی کوسا (در قطر) و بشیر صالح، رئیس دفتر قذافی که اکنون در آفریقای جنوبی به سر میبرد، در قید حیاتند و میتوانند آنچه را دیده و شنیدهاند، بازگو کنند.

به گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو، سارکوزی اعلام کرد او قربانی جریانی شده که قذافی علیه او به راه انداخته و زندگیاش را به جهنم تبدیل کرده است. سارکوزی با اختلافی اندک، انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 را از دست داد و همه این اتهامات را تکذیب کرد.

گرچه سارکوزی انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 را از دست داد و نتوانست اکثریت آرای فرانسویان را بهدست آورد، اما ملت لیبی کشور و وطنشان را از دست دادند و زندگانی میلیونها نفر از مردم این کشور چه آنان که در داخل لیبی زندگی میکنند و چه آنان که وطن را ترک کردند، به جهنم تبدیل شده است.

مردم لیبی که این چنین قربانی شدهاند، حق دارند از سارکوزی انتقام گرفته و او را پشت میلههای زندان مشاهده کنند اما فراموش نکنیم انتقام، قذافی و هزاران نفر از مردم این کشور را که قربانی اقدام نظامی ناتو در خاک لیبی شدهاند، به زندگی برنمیگرداند.

روزنامه الرأی الیوم

دکتر محمد جواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها