آجیل‌ها یکی از سالم‌ترین مواد غذایی هستند که سلامت قلب را تقویت می‌کنند، با سرطان مقابله می‌کنند، ریسک آلزایمر را کاهش می‌دهند و حتی باعث کاهش وزن می‌شوند. با این حال گاهی بسیاری از ما به خوردن این مواد غذایی معتاد می‌شویم و این مصرف اعتیادگونه می‌تواند خطراتی برای سلامت ما به همراه داشته باشد. با سه مورد از بدترین تاثیرات منفی مصرف زیاد آجیل‌ها آشنا می‌شویم:
کد خبر: ۱۱۳۰۲۳۷

افزایش وزن سریع: با وجود آنکه تحقیقات متعددی نشان میدهند آجیلها به کاهش وزن کمک میکنند، اما یک هشدار بزرگ را نباید دراین زمینه نادیده گرفت. نتایج تمام این مطالعات فقط مصرف متعادل آجیل را شامل میشود و خوردن بیشتر از اندازه میتواند کاملا نتیجه معکوس داشته باشد و باعث افزایش وزن شود. افزایش وزن ناشی از مصرف زیاد آجیلها بسیار سریعتر از افزایش وزن ناشی از زیادهروی در مصرف دیگر مواد غذایی روی میدهد. دلیلش این است که آجیلها کالری اضافی زیادی دارند. انرژی موجود در هر اونس از این مواد غذایی بیشتر از انرژی موجود در بسیاری دیگر از مواد غذایی است. به عنوان مثال یک اونس یا حدود 29 گرم بادام، حاوی 163کالری است درحالی که همین میزان پاستای پخته فقط 37 کالری انرژی دارد.

مشکلات گوارشی: احساس نفخ یکی از مشکلات معمولی است که پس از خوردن آجیلها بروز میکند و عامل آن ترکیباتی به نام فیتاتها و تانینهاست که در آجیل وجود دارند و هضم آنها را دشوار میکنند.

مصرف زیاد این مواد غذایی باعث میشود این هضم دشوار به بروز نفخ و گاز منجر شود. افزون بر این، چربیهایی که به وفور در دانههای آجیل وجود دارند در صورت مصرف زیاد میتوانند عامل بروز اسهال باشند. برای جلوگیری از این عوارض، مصرف متعادلی داشته باشید یا آنها را قبل از مصرف در آب یا آب نمک بخیسانید.

ریزش مو، شکنندگی ناخنها، بدبو شدن دهان و درد مفاصل و ماهیچهها: همه این موارد از علائم مسمومیت با سلنیوم است که یک بیماری نادر اما جدی است و میتواند در پی خوردن بیش از اندازه بادام برزیلی بروز کند (سایر انواع آجیلها عامل ایجاد این مشکل نیستند). هشت دانه کامل از این بادام، حاوی ده برابر مقدار سلنیومی (55 میکروگرم) است که برای مصرف روزانه توصیه میشود. میزان سلنیوم در بادام برزیلی آنقدر زیاد است که بعضی از کارشناسان توصیه میکنند بیش از چهار دانه از این بادام در روز مصرف نشود و حتی این تعداد مصرف نیز به صورت هرروزه نباشد.

منبع: prevention.com

مترجم: یاسمین مشرف

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها