دوازدهمین جشنواره انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم، برگزیدگانش را شناخت

روایت‌ کلمــه و خمپــاره

جشنواره انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم، حالا دیگر جشنواره‌ای پرسابقه است که آزمون و خطاهایش را سپری کرده و کلیشه‌های مختلف و باورهای رایج اما غلطی چون «خوی نظامی‌گری با نوشتن منافات دارد» را هم از اعتبار انداخته است. بالاخره 12 دوره برگزاری هر رویداد فرهنگی، چنین دستاوردهایی را نیز می‌تواند به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۲۹۸۹۹

دیروز آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم با حضور سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی در حوزه هنری برگزار شد.

اما در این دوره چه خبر بود؟

تاریخ توصیفی جنگ

مراسم، همانطور که پیشبینی میشد با استقبال توامان اهل فرهنگ و پاسداران روبهرو شد؛ اولین چراغ را هم گلعلی بابایی روشن کرد که از نویسندههای مطرح ارزشی است.

او که نویسنده کتاب «شرارههای خورشید» است، در این مراسم گفت: این کتاب ششمین کتاب از مجموعه حماسه بیست و هفت است که به عملیات خیبر میپردازد و از مجموع هزار صفحه ماجرای خیبر، از شروع طرح عملیاتی تا انتها که به شهادت شهید همت انجامید را بیان میکند. او گفت: سعی کردهام با این اثر نسل بعد از انقلاب را از این عملیات و جنگ آشنا کنم و بگویم این عملیاتی که به نام عملیات عاشورایی مشهور است اولین عملیات آبی و خاکی رزمندگانمان بوده که با سبک تاریخی داستانی ارائه شده است.

این نویسنده اظهار کرد: کتابهایی که بنده و آقای بهزاد مینویسیم تاریخ تحلیلی نیستند، بلکه توصیفی هستند، در واقع بنده و آقای بهزاد آنچه را در گذشته هست توصیف میکنیم.

سوءتفاهمهای یک اصطلاح:«ضدجنگ»

بابایی حرفهایش را با اشاره به اتفاقی که برایش افتاده به پایان برد. حرفهای این نویسنده بزرگ در این مراسم نشان میدهد برای یک بار هم که شده باید سوءتفاهم اطلاق اصطلاح «ضد جنگ» به برخی آثار دفاع مقدس مرتفع شود. او با بیان اینکه یکی از کارگردانان مشهور کشورمان پس از خواندن کتاب شرارههای خورشید و برگزاری چند جلسه مواردی را مطرح کرد، گفت: این کارگردان به من گفت شیفته کتاب شدهام، قصد ساختن آن را دارم، ولی میترسم بسازم و اثری ضدجنگ برداشت شود، اما درسی که باید بگیریم این است که تصمیمات گرفته شده در آن مقطع حساس بدرستی اخذ شدهاند.

کربلای پنج ـ نورآباد ممسنی

محمد محمودی، نویسنده «مهرنجون» نیز در این مراسم اظهار کرد: این اثر خاطرات بنده از دو عملیات کربلای 4 و 5 در روستای زاگرسنشین در 40 کیلومتری نورآباد ممسنی استان فارس را شامل میشود.

او به شهادت لطیف طیبی از همرزمانش اشاره کرد و گفت: ماجرای شهادت او غمی همیشگی را از عملیات کربلای 5 روی دلم گذاشته بود، من نوجوانی نکرده بودم و به جبهه رفته و نقش مشق جوانی میکردم، او در کنار من شهید شد، اما در لحظه شهادت گویی نگاهش را از من گرفت و یکباره بر حضرت اباعبدا... سلام داد، این خاطره باعث شد که بنده ـ محمد محمودی ـ وارد دنیای نوشتن شوم. اول شعر گفتم و بعد وارد خاطره و فضای داستاننویسی شدم. در واقع این اثر، وقایع یک روستا در زمان جنگ را نشان میدهد، روستایی که 19 شهید و 324 رزمنده دارد، یعنی یک روستا، گردان کامل پا به کار برای جنگ فرستاده بود و ستار محمودی آخرین شهید این روستاست.

تجلیل از پایاننامه شهید مدافع حرم

در ادامه این مراسم، نظارت بر قدرت سیاسی در اندیشه امام(ره) عنوان پایاننامه شهید مدافع حرم سعید کمالی مورد تجلیل قرار گرفت. الموتی استاد راهنمای این شهید بزرگوار درباره کتاب، گفت: نه تنها در دنیا، شهدای مدافع حرم حیاتشان منشأ اثر است، پس از شهادتشان هم منشأ اثر خواهدبود. شهید کمالی با این که بسیاری تصور میکنند مدافعان حرم بهدلیل مسائل مالی به سوریه میروند، اما هنگامی که فیش حقوقی این شهید منتشر شد، دیدیم که مبلغی از فیش او بابت کمک به جبهه مقاومت کسر میشود، این موضوع در فضای مجازی بازتابهای فراوانی داشت.

او گفت: شهید کمالی همانند شهید همت سخنرانی میکرد، او در زمان خوشبینی کاذب در مسأله هستهای سخنرانی بابصیرتی انجام داد که بسیار در نوع خود جالب بود.

در این مراسم، پدر و مادر شهید کمالی در مورد فرزندشان صحبت کردند، پدرش گفت: سعید از ابتدا که به دنیا آمد منشأ خیر و برکت بود، البته من پیش از او دو فرزند دیگری نیز دارم و سعید سومی بود، در چند دانشگاه سال 88 پذیرفته شد، اما به من گفت میخواهم به سپاه بروم، من هم گفتم سپاه جای مقدسی است، ولی مرد میخواهد.

مادر شهید کمالی نیز در این مراسم گفت: زمانی که غواصان شهید را تشییع میکردند، من آخرین اشکهای سعید را دیدم، از همان جا بود که خواستهاش را خواست و آخرین لبخند نیز مربوط به شبی میشود که رفت.

جایزه برای نامزد جلال

«هدایت سوم» نیز عنوان کتابی است که سیدحمید سجادیمنش از خاطرات سردار اسدی نوشته است، سجادیمنش در این مراسم گفت: در حوزه ادبیات تاریخ شفاهی این کار منتشر شده است، کتابی با 375 صفحه که از دوران کودکی تا جنگ یکی از فرماندهان سپاه را در قالب داستانی ارائه میکند.

وی با بیان این که اثر فوق نامزد دریافت جایزه جلال نیز بود، گفت: تاکنون 11 کتاب نوشتهام، اما دیدهشدن این کتاب مرهون خوشتعریفی سردار اسدی است. در این کتاب خاطرات نابی از شهید حاج داوود کریمی و نقش ایشان در چند ماه ابتدایی جنگ نیز مطرح میشود، همچنین خاطراتی در مورد شهید آیتا... مدنی، پیش از انقلاب که تاکنون در هیچ کتابی درج نشده است.

به اضافه اینکه ...

پاسداران مرزها و کلمات

اختتامیه دوازدهمین جشنواره انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم، علاوه بر نویسندهها پای نظامیون را هم به حوزه هنری باز کرده بود. گزیده حرفهای سه نفر از آنها را بخوانید:

سردار سرلشکر یحیی رحیمصفوی دستیار و مشاور عالی رهبر انقلاب: سلام رهبر معظم انقلاب را به پاسداران اهل قلم میرسانم. این افتخار بزرگی است برای سپاه که پاسدارانش را به نوشتن، فکرکردن، تراوشات فکری و ذهنی، ذوقی و هنری و علمی و حتی مکتوبکردن خاطرات تشویق کند.

سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: آثار تولیدشده از سوی پاسداران اهل قلم اندک است ؛ چرا که ما هزاران پایاننامه داریم که باید برای آنها انگیزه ایجاد کرد تا تبدیل به کتاب شوند. یکی از مواردی که باید صورت بگیرد این است که پیوند پاسداران اهل قلم با مراکز علمی مرتبط با سپاه و نیروهای مسلح افزایش یابد. البته در حال حاضر چنین پیوندی وجود ندارد اما باید ایجاد کرد. این ساماندهی را برای سال 97 باید داشته باشیم.

سردار محمدعلی آسودی، دبیر جشنواره دوازدهم: جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم از سال 84 و از زمان فرماندهی سردار سرلشکر رحیم صفوی، آغاز شد و ما هم از دوره سوم توفیق خادمی پاسداران اهل قلم را عهدهدار شدیم هر چند مشکلات زیادی داریم ولی خدا را شاکریم که امروز 3500 پاسدار اهل قلم داریم که میتوانیم نام و اثرشان را در فضای علمی و فرهنگی مطرح کنیم. در دوره دوازدهم 227 پاسدار اهل قلم 425 کتاب را به دبیرخانه ارسال کردند. این آمار بسیار ارزشمند و بالاست و هیچ سازمان و نهادی چنین ظرفیتی را ندارد. در ادامه آثار ارسال شده با کمک استادان و هدایت سردار نقدی به شکل علمی بررسی شد و در مجموع 30 اثر از میان آثار امتیاز اول تا سوم را کسب کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها