جام جم آنلاین: 17 سال پیش در روز 12 اکتبر سال 1999 میلادی براساس یک برآورد آمارگیران جمعیتی سازمان ملل متحد با تولد یک نوزاد در شهر سارایوو پایتخت جمهوری بوسنی وهرزگوین جمعیت جهان به سطح نمادین 6 میلیارد نفر رسید.
کد خبر: ۱۱۲۸۸۳

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد یک نوزاد متولد شهر سارایوو را به عنوان ششمین میلیارد انسان در قید حیات جهان و نخستین بشری که از این سطح نمادین گذشته است ، معرفی کرد.

بشریت تا آن روز دو دوره شاخص در افزایش جمعیت جهان را تجربه کرده بود.
نخستین دوره در حدود 10 هزار سال قبل با ساکن شدن انسان در یک مکان مشخص و توسعه کشاورزی در خاورمیانه ، چین ، صحرای افریقا و در کوه های آند در امریکای جنوبی رخ داد.

دومین دوره شاخص افزایش جمعیت جهان در زیر دیدگان ما جریان دارد. این فرآیند از آغاز قرن بیستم و بهبود کلی شرایط بهداشتی آغاز شده است.
با دستیابی دختران جوان به آموزش و سواد و آشنایی با حقوق اجتماعی امروز اندازه خانواده ها در سراسر جهان از نظر تعداد رو به کاهش است.

به طوری که رشد جمعیت جهان به سرعت کندتر می شود و بدون تردید به زودی انفجار جمعیتی قرن بیستم به یک خاطره دوردست مبدل خواهد شد.
از آغاز بشریت ، در حدود 3 میلیون سال پیش ، برآورد می شود که تاکنون 80 میلیارد نفر در جهان فانی کره زمین زندگی کرده اند.

تنها 35 هزار سال پیش بود که بشریت سطح یک میلیون نفر انسان زنده را در کره زمین را تجربه کرد.
دوران یخبندان موجب گسترش ابنای بشر در زمین هایی شد که با کاهش سطح آب دریاها ظهور کرده و کم و بیش خشکی های کره زمین به یکدیگر مرتبط شدند.

در زمانی نزدیکتر به ما در حدود 10 هزار سال پیش ، ساکن شدن انسان ها در یک مکان دائم و در پی آن توسعه کشاورزی نخستین جهش جمعیتی جهان را موجب شدند.
در زمان میلاد مسیح جمعیت جهان به 250 میلیون نفر رسید.
در پایان دوران باستان با توجه به هرج و مرج ها به ویژه در امپراتوری های بزرگ مانند رم و چین جمعیت جهان تا حدود 200 میلیون نفر کاهش یافت.

رشد جمعیت بار دیگر با دو برابر شدن جمعیت کشور چین و اروپای قرن هجدهم میلادی کم و بیش از سر گرفته شد که دلایل عمده آن افزایش دمای نسبی کره زمین و بهبود محصولات کشاورزی بود.

در نیمه قرن نوزدهم میلادی جمعیت جهان از سطح یک میلیارد نفر فراتر رفت و از آغاز قرن بیستم میلادی با بهبود شرایط بهداشتی دومین دوره جهش جمعیتی جهان آغاز شد.
به این ترتیب ، در روز 12 اکتبر سال 1999 میلادی با تولد یک نوزاد در شهر سارایوو پایتخت جمهوری بوسنی و هرزگوین براساس برآوردهای آمارگیران جمعیتی سازمان ملل متحد جمعیت جهان به سطح نمادین 6 میلیارد نفر رسید.

با افزایش دستیابی دختران جوان به آموزش و سواد ، اندازه های خانواده در جهان رو به کاهش نهاده است و تردیدی نیست به زودی انفجار جمعیتی که در ابتدای قرن بیستم آغاز شده به یک خاطره دوردست تبدیل خواهد شد.
براساس برآوردهای دانشمندان تعداد جمعیت جهان در سال 2050 میلادی حدود 8 تا 9 میلیارد نفر خواهد بود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها