رئیس سازمان دامپزشکی کشور از صدور مجوز برای واردات 66 هزار تن تخم‌مرغ در ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: برای واردات تخم‌مرغ از چین مجوزی صادر نکرده ایم. اوکراین نیز باید الزامات بهداشتی ایران را برای دریافت مجوز رعایت کند.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۱۳

علیرضا رفیعیپور در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: از زمانی که مجوز واردات تخممرغ صادر شده تاکنون حدود 66 هزار تن از این محصول با مجوز بهداشتی سازمان دامپزشکی وارد شده است و هر کشوری که از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عاری باشد و مجوزهای قرنطینهای و بهداشتی سازمان دامپزشکی ایران را رعایت کند، میتواند براساس درخواست تاجران، برای واردات تخممرغ به عنوان مبادی رسمی، قانونی و بهداشتی شناخته شود.

وی افزود: تاکنون به کشورهایی از جمله ترکیه، مجارستان، ازبکستان، روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان برای صادرات تخممرغ به ایران مجوز داده شده است و هندوستان و پاکستان نیز به جمع کشورهای صادرکننده تخممرغ به ایران اضافه شدهاند اما اوکراین باید بتواند مانند دیگر کشورها ضوابط قرنطینه و بهداشتی لازم را رعایت کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه شب عید، مصرف تخممرغ برای تولید انواع شیرینی و شکلات افزایش مییابد و مصرف این محصول در میان مردم نیز در فصل زمستان بیشتر میشود، اما هیچ مشکلی برای تنظیم بازار و کنترل قیمت این محصول وجود ندارد، چرا که تخممرغ به اندازه کافی در بازار موجود است.

واردات تخممرغ مشکل را حل نکرد

رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران نیز گفت: با وضعیتی که بخشی از مرغهای تخمگذار از بین رفتهاند، بازار تخم مرغ تا پاییز سال آینده به همین شکل است و اگر هموطنان کمی مصرف را کاهش دهند، نیازی به واردات نیست.

ناصر نبیپور در گفتوگو با فارس،در مورد آخرین وضعیت تولید و قیمت تخممرغ خاطرنشان کرد: هم اکنون میانگین قیمت هر کیلوگرم تخممرغ درب مرغداری 7800 تا 8000 تومان تعیین شده و تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد (تقریبا هر شانه تخممرغ حدود دو کیلوگرم است) 18 هزار تومان قیمت میخورد.

وی در پاسخ به اینکه پس طرح تنظیم بازار دولت برای فروش تخممرغ شانهای 12 هزار و 600 تومان چه تاثیری در این زمینه داشته، گفت: آنقدر مرغ تخمگذار از بین رفته است که تولید ما روزانه بین 800 تا یک هزار تن کاهش یافته که در قیمت بیتأثیر نیست. سال گذشته 30 درصد مرغهای تخمگذار از بین رفت ولی رقم بیشتر از اینهاست و امسال چیزی بین 25 تا 26 میلیون مرغ تخمگذار از بین رفته است.

رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران به این نکته هم اشاره کرد که سن مرغهای مادر تخمگذار در سال گذشته حدود 60 هفته بود، اما امسال اکثر مرغهای جوان تخمگذار با سن 35 هفته بر اثر آنفلوآنزا از بین رفتهاند.

نبیپور واردات تخممرغ را هم چندان مناسب ندانست و گفت: واردات 2000 تن تخممرغ دردی را دوا نمیکند، مضاف بر اینکه ممکن است به دلیل ورود کارتن، شانه تخممرغ و ماشین حمل، بیماری جدیدی وارد کشور شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها