سوت‌ها و سوتی‌های بن یعقوب

داور بازی العین و استقلال، اشتباه‌های زیادی داشت. عملکرد او پر انتقاد بود و پس از مسابقه بیشتر کارشناس‌ها گفتند دو پنالتی گرفته شده برای این تیم درست نبود و روی تیام هم یک پنالتی واضح نگرفت. فنایی پیشکسوت داوری فوتبال ایران با انتقاد از داوری مالزیایی گفت: «من واقعا نمی‌دانم چه کلمه‌ای مناسب این داور است. بحث این است که او در یک میدان بین‌المللی قضاوت کرد و نباید این‌گونه جانبدارانه تصمیم می‌گرفت. من سال‌ها در آسیا و حتی جهان قضاوت کرده‌ام اما داوری به این شکل ندیده بودم. مشخص بود که او می‌خواهد تیم حریف برنده این مسابقه شود و تصمیمات او را نمی‌توان به پای اشتباه‌های داوری گذاشت. در صحنه پنالتی‌ نخست که به ضرر استقلال اعلام شد داور حتی باید به مهاجم حریف به دلیل شبیه سازی کارت زرد نشان می‌داد. درباره صحنه دوم نیز که به هیچ‌وجه صحبتی نمی‌کنم؛ زیرا اگر چنین اتفاقی بخواهد پنالتی‌ باشد ما باید در هر بازی شاهد 12 ـ 10 پنالتی‌ باشیم. صحنه دوم تنها یک برخورد فوتبالی بود.» او ادامه داد: «قضاوت امیر ال بن یعقوب باعث شد حتی از داور بودن خود خجالت بکشم. اگر شخصی که دیدار شب گذشته العین و استقلال را سوت زد داور بود، دیگر به امثال من که سابقه قضاوت در جام جهانی را داریم نمی‌توان داور گفت‌.»
کد خبر: ۱۱۲۸۰۹۷

اشتباههای او به حدی زیاد بود که در اواخر مسابقه بازیکنان استقلال را عصبی کرده بود. بعد از بازی همه علیه او موضعگیری کردند و حتی روز گذشته یکی مثل علی جباری پیشکسوت باشگاه استقلال، به داور مالزیایی لعنت فرستاد! او در این باره گفت: «آنهایی که این داور را برای بازی العین ــ استقلال انتخاب کردند (مسئولان AFC)، خجالت بکشند. اصلا این داور را دیده بودند که بازی را برای العین در بیاورد. بازیکنان استقلال با 11 بازیکن العین بجنگند، اما یار دوازدهم آنها را چه کنند؟! این دیگر داور است؛ استقلال یا شفر؛ هیچکس نمیتواند با او بجنگد. در تهران تلافی میکنیم و با اینهمه هوادار نشان میدهیم استقلال چقدر تیم بزرگی است. صددرصد این اشتباههای داور عمدی بود. منتظری اصلا به بازیکن آنها نزدیک هم نبود، اما پنالتی گرفت. خدا این داور را لعنت کند که اینقدر به استقلال
ضربه زد.»

خیلی از پیشکوستها موضعگیری کردند ولی در این بین رفتار وینفرد شفر آلمانی بسیار جالب بود. او وقتی با این سوال روبهرو شد که آیا از قضاوت این داور راضی هستید، پاسخ داد: «من خوشحالم که داور نیستم. شاید تصمیماتش درست بوده باشد. برای او بعد از بازی آرزوی موفقیت کردم و گفتم امیدوارم بعدا باز هم یکدیگر را ببینیم.»

بیشک رفتار وینفرد شفر در حالی که داور بهطور مشخص برد را از استقلال گرفت، میتواند برای همه اهالی فوتبال ایران یک الگو باشد. اگر یک مربی ایرانی جای وینفرد شفر بود بیشک در کنفرانس مطبوعاتی بیش از هر چیز داور را مورد خطاب قرار میداد ولی وینفرد شفر با این کار در واقع بهانه را از بازیکنان گرفت و در رختکن هم به آنها گفت باید سریعا برای بازی برگشت العین آماده شوند چون هواداران برد میخواهند. بازیکنان هر زمانی که مربی شان نتایج را به داوری ربط میدهند، بازیهای ضعیف خود را هم به پای داور مینویسند و شفر در واقع تلاش کرده جلوی این مسائل را بگیرد.

واکنش فوتبالیها

محمد دادگان: پنالتیهای ناحق را برای حریف استقلال گرفتند. باید اعتراض کرد و ایستاد. اگر یک دوره محروم شویم هم اشکالی ندارد؛ مثل الان که میزبانی را از ما گرفتند. ما بازی نکنیم، چه میشود؟ بایستیم و بگوییم که ایران کشور امنی است که میتواند میزبان خوبی باشد. کمی مقاومت میخواهد.

مجید نامجومطلق: استقلال استراتژی و برنامه خوبی برای این بازی داشت و خط هافبک العین را از کار انداخته بود. بازیکنان استقلال روی ضد حملات خوب کار کرده و به دو گل هم رسیدند اما قربانی ناداوری شدند و دو پنالتی که اصلا پنالتی نبود، به ضرر این تیم گرفته شد. استقلال العین را شکست داد، اما نتوانست داوری را شکست دهد.

صادق ورمزیار: متأسفانه بار دیگر قدرت و زور عربها بر فوتبال ما حاکم شده و دوباره شکل کاری قبلی خود را پیش گرفتهاند. همه دیدند که چه پنالتیهای به ناحقی علیه استقلال در بازی با العین گرفته شد. اگر استقلال سه گل دیگر میزد، بازی به سود ما تمام نمیشد!

شکایت استقلال به AFC

باشگاه استقلال تهران علیه داور مالزیایی بازی با العین به afc شکایت برد. آنها سال گذشته هم دقیقا در بازی با العین، از یک داور شکایت کردند. در بازی رفت دو تیم در ورزشگاه آزادی، وقتی یکی از العینیها خطای بدی روی فرشید اسماعیلی کرد، این بازیکن بلند شد و به سمت او رفت. بازیکن العین هم تمارض کرد و خود را روی زمین کوبید تا داور به اشتباه اسماعیلی را از زمین بازی اخراج کند. پس از این اتفاق باشگاه استقلال به afc شکایت کرد. البته همان زمان یکی از مسئولان این تیم گفت: «هدف اصلی ما این نیست که کارت اسماعیلی بخشیده شود هدف ما این است که در بازی برگشت داوری علیه مان نباشد.» حالا هم استقلالیها دقیقا چنین هدفی از شکایت دارند. آنها معتقدند اگر شکایت نکنند، ممکن است در بازی برگشت هم داور سرشان را در آزادی ببرد و به همین خاطر از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کردهاند در این زمینه بررسیهایی صورت دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها