نماینده مجلس عوام انگلستان با اشاره به استقبال از سفر بن‌سلمان:

فرش قرمز انگلیس شرم‌آور است

یکی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس با انتشار مقاله‌ای، سفر ولیعهد عربستان سعودی به لندن و استقبال داونینگ استریت را از وی شرم‌آور دانست.
کد خبر: ۱۱۲۷۹۷۹

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درمیان موجی از اعتراض و انتقاد روز گذشته وارد لندن شد و مورد استقبال گرم مقامات انگلستان قرار گرفت. بن سلمان به کارگردان جنگ تجاوزگرانه عربستان علیه یمن شهرت دارد؛ جنگی که تاکنون درجریان آن هزاران نفر کشته و میلیونها نفر آواره شدهاند. سازمانهای حقوق بشری نه تنها خواستار محکومیت این تجاوز، بلکه خواستار بازداشت و محاکمه محمد بن سلمان به عنوان یک جنایتکار جنگی هستند .

به گزارش مهر، امیلی ترونبری از نمایندگان حزب کارگر انگلیس که عضو مجلس عوام است در مقاله خود که در روزنامه گاردین به چاپ رسید با انتقاد از جنگ یمن و فروش تسلیحات از سوی انگلیس به عربستان سعودی نوشت: فرش قرمز انگلیس برای حاکم عربستانی شرمآور است. به اعتقاد این نماینده مجلس عوام که از وی با عنوان وزیر خارجه دولت در سایه انگلیس یاد میشود، نگرانیها درباره فروش سلاح به عربستان بهواسطه رنج مردم یمن رو به افزایش است. ترونبری پیشتر نیز از روابط پنهانی لندن با ریاض در خصوص فروش سلاح به عربستان بدون اطلاع مجلس خبر داده بود.

ترونبری مینویسد: دولت انگلیس به جای این که از مسئولیت خود برای پایان دادن به این جنگ هولناک استفاده کند، اکنون در تلاش است نقش خود را مخفی نگه دارد.

انگلیس تامینکننده سلاح عربستان

براساس این گزارش، انگلیس با صدور مجوزهای عادی برای صادرات تسلیحات، از زمان آغاز جنگ یمن در سال 2015، بیش از 4/6 میلیارد دلار سلاح از جمله جنگندههای پیشرفته و مهمات به عربستان فروخته است. این صادرات تاکنون رشد 75 درصدی داشته است. در میان تسلیحات صادر شده، قطعات مهم برای جنگندههایی که در یمن، عملیات بمباران انجام میدهند نیز موجود است.

تعداد بمبها و موشکهای ساخت انگلیس که از زمان آغاز جنگ یمن به عربستان فروخته شده 500 درصد رشد کرده است. بر همین اساس در دو سال ابتدایی آغاز جنگ یمن بیش از چهار میلیارد و 600 میلیون پوند سلاح توسط انگلیس به عربستان فروخته شده و با وجود شواهد زیادی که در مورد ارتکاب جنایات جنگی از سوی عربستان وجود داشته، دولت انگلیس مجوزهای فروش سلاح به ریاض را افزایش داده است.

روزنامه دیلیمیل نیز در گزارشی به افشاگری درباره نقش محرمانه انگلیس در جنگ یمن پرداخت و نوشت: بیش از 50 نیروی نظامی بریتانیا وظیفه آموزش به نیروهای عربستان سعودی را به عهده دارند که به جنگ یمن اعزام میشوند. به گفته اندرو میشل از اعضای حزب محافظهکار و دبیر سابق انجمن توسعه بینالملل، دخالت ارتش انگلیس بخشی از همدستی شرمآور بریتانیا با عربستان سعودی برای آزار مردم یمن است.

استقبال شاهانه با اعتراضات گسترده

با این حال، روز گذشته محمد بن سلمان از سوی بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس و سایمون کولیز، سفیر انگلیس در عربستان استقبال شد. وی همچنین با ترزا می، نخستوزیر دیدار داشت . سخنگوی ترزا میگفته بود نخستوزیر در دیدار با ولیعهد سعودی نگرانی عمیق خود را از وضعیت انسانی در یمن ابراز خواهد کرد. به گفته این سخنگو، ترزا می بصراحت میگوید ما خواهان این هستیم که هرچه سریعتر شاهد یک پیشرفت سیاسی برای خاتمه دادن به رنج و درد مردم یمن باشیم.محمد بن سلمان همچنین در مراسم ناهار با ملکه الیزابت و مراسم شام با چارلز، ولیعهد انگلیس و پسرش ویلیام حضور پیدا کرد و دیدارهایی نیز با رهبران سازمان اطلاعات انگلیس داشت.

همزمان با این استقبالهای رسمی، معترضان به اقدامات عربستان سعودی در یمن نیز تظاهرات متعددی برگزار کردند و اعتراض شان را به کشته شدن حدود ده هزار تن در حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن و در خطر قرارگرفتن 8/3 میلیون یمنی به خاطر نبود غذا و کمکهای دارویی اعلام کردند . برخی از این اعتراضات در مقابل سفارت عربستان سعودی در انگلستان برگزار شد. برخی دیگر در برابر ساختمان نخستوزیری و برخی دیگر به صورت سیار در خیابانهای مختلف لندن به نمایش در آمد . معترضان با استفاده از خودروهای مخصوص و نصب پلاکاردها و پرچمهایی در محکومیت جنگ یمن، محمد بن سلمان را یک جنایتکار جنگی نامیدند .

گوانتاناموی آلسعود

علاوه بر جنگ یمن، یکی از انتقادات مهمی که به مقامات عربستان سعودی وارد میشود نحوه برخورد آنها با مخالفان است. عربستان سعودی دارای مخوفترین زندانهای قرون وسطایی است. یکی از این زندانها، زندان معروف الحائر است که به گوانتاناموی عربستان شهرت دارد. الحائر مخوفترین، بزرگترین و مستحکمترین زندان سعودی است که بسیاری از مخالفان سیاسی، دوران محکومیت خود را در آن سپری میکنند. این زندان سال 1983 افتتاح شد و یکی از بزرگترین زندانهای عربستان به شمار میرود. این زندان در 40 کیلومتری جنوب ریاض پایتخت عربستان واقع شده که با تدابیر شدید امنیتی اداره میشود. درهای این زندان همواره به روی کمیتههای حقوق بشری جهان بسته است و اقدامات و تجاوزهای صورتگرفته علیه زندانیان سیاسی همواره از دیدهها پنهان بوده است. این زندان حدود 38 سلول دارد و در حال حاضر بالغ بر 1300 زندانی در آن به سر میبرند.

سایت افشاگر ویکیلیکس نیز سال 2010 از روشهای وحشیانهای پرده برداشت که مقامات آلسعود برای شکنجه مخالفان خود از آن بهره میبردند. این سایت تاکید کرد عربستان، بزرگترین زندانها از نظر حجم در جهان را دارد که مهمترین آنها نیز زندان الحائر است. بن سلمان مسئول اصلی رفتارهای انجامشده در زندان الحائر است. وی از گردان السیف الأجرب (شمشمیر آخته) که یکی از شاخههای فرعی گارد پادشاهی عربستان است، برای قلع و قمع مخالفان خود در داخل خاندان حاکم استفاده میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها