جگوار اولین مدل الکتریکی خود را در مراسمی در شهر گراتز اتریش رونمایی کرد. آی ـ پیس (I-Pace) با قوای محرکه 400 اسب بخاری و باتری‌هایی که قابلیت شارژ سریع دارند، اولین رقیبی است که خودروسازان جهان برای رقابت با محصولات لوکس تسلا به بازار عرضه می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۲۷۶۲۷

به گزارش جامجم و به نقل از بیبیسی ورلد، آمدن تسلا مدل S در سال 2012 و موفقیتش در بازار، خودروسازان جهان را غافلگیر کرد و آنها را برای پایان دادن به انحصار این تازه وارد آمریکایی به تکاپو انداخت. این تلاشها حالا به نتیجه رسیده و در 12 ماه آینده شاهد آمدن رقیبانی برای تسلا خواهیم بود. پس از جگوار، آئودی قرار است شاسی بلند ائی ـ ترون (E-Tron) را در تابستان رونمایی کند و پورشه تا پایان سال ماشین چهار در الکتریکیاش را نمایش خواهد داد. مرسدس ـ بنز هم سال آینده شاسیبلند الکتریکی خود را به بازار عرضه خواهد کرد.

آی ـ پیس دو موتور الکتریکی دارد که روی محورهای خودرو سوار شده است. این موتورها از 432 باتری که در کف خودرو و مابین دو محور قرار گرفته است، نیرو میگیرند. سرعت آی-پیس با این دو موتور در کمتر از پنج ثانیه به صد کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعتش 200 کیلومتر در ساعت است. جگوار میگوید آی-پیس با هر بار شارژ میتواند 480 کیلومتر حرکت کند و در یک ساعت و 25 دقیقه 80 درصد باتریاش شارژ میشود. با آمدن شارژرهای قویتر، این زمان را میتوان به 45 دقیقه کاهش داد. نبود موتور درونسوز باعث شده دست طراحان بازتر شود و آنها فاصله دو محور خودرو را بیشتر کنند و همین جای بیشتری برای سرنشینان باز کرده است. با این که طول ماشین به اندازه یک سدان متوسط است، جگوار میگوید جای ماشین در حد یک شاسیبلند بزرگ است.

از جمله فناوریهای تازهای که در این ماشین به کار گرفته شده، هوش مصنوعی است که برای صرفهجویی در انرژی با تشخیص تعداد سرنشینها دمای هوای اتاق را تنظیم میکند. ماشین وضعیت آب و هوا و ترافیک را در محاسبه برد ماشین در نظر میگیرد تا راننده پیشبینی دقیقتری از میزان انرژی ذخیره شده در باتریها داشته باشد. آی ـ پیس همچنین به الکسا، هوش مصنوعی سخنگوی شرکت آمازون وصل است و راننده میتواند از این طریق اطلاعات خودرو را دریافت کند و تنظیمات را تغییر دهد. جگوارهای الکتریکی توسط شرکت اتریشی ماگنا اشتایر (Magna Steyr) در شهر گراتز ساخته میشود. قیمت پایه آی ـ پیس 63 هزار و 405 پوند، معادل 87 هزار دلار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها