همزمان با روزهای پایانی سال بازار سارقان هم داغ می‌شود و با پرسه‌زنی در اطراف مراکز خرید بخصوص بازارهای نوروزی به کیف قاپی، جیب‌بری و سرقت خریدهای شهروندان می‌پردازند. امسال پلیس برای کاهش این سرقت‌ها در مقابل اماکن، مراکز خرید و همچنین مناطق آلوده و جرم خیز با گشتزنی‌های خودرویی و پیاده حضوری فعال خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۶۵

سرهنگ رضا موذن، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی در این باره میگوید: برای ارتکاب سرقت، سه عامل، سارق بالقوه با انگیزه، بزه دیدگان بالقوه مناسب و محیط، اوضاع و احوال مساعد ارتکاب سرقت لازم است. عوامل مذکور در روزهای پایانی سال با هم جمع و مقدمات وقوع سرقت را فراهم میکنند.

وی با بیان این که در ماههای آخر سال، مراجعه شهروندان به مراکز تجاری و بازارها برای انجام خرید آخر سال افزایش مییابد، افزود: در اینگونه مواقع سارقان به ارتکاب انواع سرقت نظیر زورگیری، کیف قاپی، سرقتهای تحت پوشش مسافر و مسافربر یا تحت پوشش ماموران انتظامی و... اقدام میکنند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با اشاره به این که گروههای در معرض سرقت بیشتر زنان، کودکان و افراد کهنسال هستند، گفت: شهروندان میتوانند با رعایت توصیههای پلیسی، از جمع شدن عوامل موثر در سرقت جلوگیری کرده و با
ناکام گذاشتن سارقان از ارتکاب سرقت، خود را در مقابل آسیبهای مادی و جانی حفظ کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، وقوع سرقت اماکن و منازل در این روزها به لحاظ شرایط خاص همانند خالی از سکنه بودن و... افزایش پیدا میکند؛ برهمین اساس هموطنان عزیز باید برای جلوگیری از سرقت توصیه و هشدارهای پلیس را مد نظر خود قرار دهند.

سرهنگ موذن از تقویت و حضور فعال گشتهای خودرویی و پیاده پلیس بهصورت محسوس و نامحسوس در مقابل اماکن تجاری، طلافروشیها، صرافیها، بانکها، و مناطق آلوده و جرمخیز در سراسر کشور خبر داد و گفت: براساس هماهنگیهای انجام شده با مقامات قضایی سراسر کشور خصوصا در تهران ترتیبی اتخاذ خواهد شد که از آزادی سارقان دستگیر شده در این ایام خودداری شود.

وی از شهروندان خواست تا حد امکان از همراه داشتن پول نقد و اشیای قیمتی اسناد و مدارک با ارزش و غیر ضروری هنگام حضور در اماکن عمومی خودداری کرده و بیشتر از کارتهای بانکی در خریدها استفاده کنند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا به عدم حمل نکردن زیورآلات و وسایل گرانقیمت یا در معرض دید قرار نگرفتن زیورآلات اشاره و به شهروندان توصیه کرد: حتیالامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده در غیر این صورت، خودروی خود را در پارکینگ عمومی قرار دهند و از گذاشتن اشیای با ارزش روی صندلیها خودداری کنند.

وی افزود: شهروندان در صورت دسترسی نداشتن به پارکینگ، خودروی خود را در محلهای قابل دید و جاهای مطمئن با نور کافی پارک کرده و از تجهیزات ایمنی و تأخیری همانند قفل پدال و فرمان استفاده کنند.

این مقام انتظامی با بیان این که شهروندان هنگام خرید از کارتهای اعتباری و عابر بانک استفاده کرده و از قرار دادن رمز در کنار آن خودداری کنند، گفت: در فروشگاههایی که امکان پرداخت الکترونیک وجود دارد، از دادن اطلاعات کارت به فروشنده خودداری و شخصا رمز عبور و مبلغ پرداختی را وارد کنید.

وی همچنین یادآور شد: سادهترین راه کلاهبرداری از کارت شما، دسترسی به اطلاعات حساب شماست. پس به هیچعنوان اطلاعات حساب، شماره و رمز کارت خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید. همچنین به هیچعنوان کارت خود را به این افراد نسپارید. از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خودداری کنید.

این مقام انتظامی به کلاهبرداری از اطلاعات کارت و حساب بانکی اشاره و بیان کرد: شهروندان به هیچ عنوان به افراد غریبه که با هدف کمک کردن قصد کلاهبرداری از آنها را دارند، کارت و
رمز بانکی خود را ندهند. وی گفت: شهروندان بیشتر از نیاز روزانه وجه نقد به همراه نداشته باشند.

سرهنگ موذن با بیان اینکه در اماکن پرتردد مراقب تماس بدنی افرادناشناس با خود باشید، تاکید کرد: شهروندان بایستی کیف خود را نزدیک بدنشان یا در دستی که آزاد است، نگهدارند، در مجموع سعی شود زمان خرید را مدیریت کرده و حتیالامکان در مواقع ازدحام و شلوغی بازار و معابر اقدام به خرید نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها