هر سال حدود 55 هزار ایرانی به دلیل مصرف سیگار و دخانیات جان خود را از دست می‌دهند

14 درصد ایرانیان هر روز سیگار می‌کشند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که 10 درصد از جمعیت بالای 18 سال کشور هر روز سیگار می‌کشند، گفت: 14 درصد از جمعیت کشور به صورت روزانه سیگار و قلیان مصرف می‌کنند و شیوع مصرف سیگار در بین جوانان 4/3 درصد است به نحوی که 8/4 درصد پسران و 1/2 درصد دختران سیگار مصرف می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۲۱۷۷۱

به گزارش جامجم، ایرج حریرچی با تاکید بر اینکه دخانیات بزرگترین عامل قابل پیشگیری از سرطان در دنیاست، افزود: در ایران هفت میلیون نفر از جمعیت بیشتر از 15 سال و صد هزار نفر از نوجوانان 13 تا 15 سال، سیگار مصرف میکنند.

وی با اشاره به اینکه در سیگار 7000 ماده شیمیایی وجود دارد که 70 نوع آن قطعا سرطانزاست، عنوان کرد: مصرف سیگار، عامل مرگ سالانه هفت میلیون نفر در دنیاست و 900 هزار نفر از آنها، در معرض دود سیگار قرار دارند و در ایران سالانه 55 هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات، جان خود را از دست میدهند.

قائممقام و معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از 90 درصد از موارد ابتلا به سرطان ریه، ناشی از مصرف سیگار است، بیان کرد: مصرف سیگار و دخانیات حداقل
14 نوع سرطان ایجاد میکند و در ایران سالانه ده هزار میلیارد تومان، صرف خرید سیگار میشود.

به گفته وی، هزینه درمان مستقیم بیماریهای ناشی از مصرف مستقیم دخانیات و سیگار، سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان و هزینههای غیرمستقیم آن، حدود 40 هزار میلیارد تومان است.

حریرچی تاکید کرد: هر سال 80 هزار میلیارد تومان صرف خرید، هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم بیماریهای ناشی از مصرف سیگار میشود درحالی که بودجه وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانهها در صورت تخصیص کامل، 4800 میلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه آموزش و پیشگیری در کاهش مصرف سیگار و دخانیات موثر است، اما تجربه دنیا نشان داده که این اقدامات کافی نیست، افزود: مهمترین و موثرترین استراتژی برای کاهش مصرف سیگار و دخانیات بویژه در سنین جوانی و نوجوانی و اقشار متوسط و پایین جامعه، گرانی سیگار و افزایش مالیات است که درآمد حاصل از آن میتواند صرف آموزش، ورزش همگانی و بهداشت و درمان شود.

حریرچی با اشاره به این که گرانی در مواد دخانی و مخدر، بسیار خوب است چراکه قدرت خرید مردم در این موارد کاهش مییابد، افزود:سازمان بهداشت جهانی بهترین نرخ مالیات بر سیگار را 75 درصد در سطح عرضه میداند و پس از 11 سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات، سود حاصل از دخانیات به سرمایهدار میرسد.

وی بیان کرد: در صنایع دخانی در کشور، 3000 نفر اشتغال دارند که البته با منافع حاصل از مالیات 75 درصدی در سطح عرضه، میتوان از آنها در دیگر صنایع استفاده کرد.

حریرچی با بیان اینکه اخیرا مشاهده شده برخی افراد تحت عنوان پزشک، پرستار یا کارمند بیمارستان با مردم تماس میگیرند و از تصادف یکی از اعضای خانواده آنها خبر میدهند و درخواست واریز پول برای درمان میکنند، ابراز کرد: در این موارد مردم سراسیمه به بیمارستانها مراجعه میکنند در حالی که چنین بیمار و مصدومی وجود خارجی ندارد. رسما اعلام میکنیم این موارد، کلاهبرداری است و نباید به این درخواستها توجه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها