قطع تاغ‌ها، داغی بر دل بیابان

درختچه‌های تاغ که در زمین‌های خشک و بیابانی با هدف جلوگیری از گسترش بیابان کاشته می‌شود، با تثبیت خاک و جلوگیری از روان شدن شن و ماسه، از انتشار گرد و غبار در مناطق روستایی و شهری پیرامون می‌کاهد.
کد خبر: ۱۱۱۸۷۶۴

این سرمایه سبز که هوای تازه را برای مردم به ارمغان میآورد و از بلند شدن شن و ماسه و انتقال آن به مناطق مسکونی جلوگیری میکند، این روزها به علت دست اندازی قاچاقچیان حال و روز خوشی ندارد.

قطع و سوزاندن تاغ و تبدیل آن به زغالهای سکه ای (به دلیل دیرسوز بودن زغال) این روزها داغی بزرگ بر دل بیابان گذاشته و ادامه این وضعیت سبب نگرانی طبیعت دوستان و صد البته متولیان منابع طبیعی و محیط زیست شده است.

درختچه تاغ با آب و هوای خشک و زمینهای نسبتا شور نواحی کویری بسیار سازگار بوده و در خاکهای سبک و ماسه ای و همچنین بر روی تپههای شنی بخوبی رشد میکند.

به همین دلیل این گونه درختی از اهمیت بسزایی در تثبیت شنهای روان مناطق کویری و بیابانی برخوردار است؛ تاغ به دلیل حفظ رطوبت خاک اسباب رشد سایر گیاهان طبیعی را فراهم میآورد به طوری که منطقه تاغ کاری شده پس از مدتی به مرتعی سرسبز تبدیل میشود.

تثبیت خاک شنی و بیابان زدایی از جمله ویژگیهای خاص این درختچه است که در جلوگیری از توسعه بیابان و نیز آسیبهای ناشی از آن تاثیر شگرف دارد.

16 کانون بحران گرد و غبار در خراسان رضوی نیازمند مدیریت

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: هم اکنون 16 کانون بحران گرد و غبار در استان وجود دارد که نیازمند مدیریت است.

محمد عرفانی بیان کرد: کانونهای بحران ریزگرد داخلی و نیز در کشورهای همسایه شمالی و شرقی از جمله عوامل موثر در آلودگی هوای کلانشهر مشهد هستند.

وی اظهار کرد: سازمانهای متولی باید نسبت به مدیریت کانونهای گرد و غبار داخلی در استان اقدام و از گسترش روزافزون این کانونها جلوگیری کنند.

وی گفت: علاوه بر این، منطقه کویری قره قوم در ترکمنستان و نیز بخشهایی از افغانستان به عنوان 2 کانون گرد و غبار دیگر در همسایگی خراسان رضوی وجود دارد که شهرهای مشهد و سرخس را تحت تاثیر جدی قرار میدهند.

عرفانی افزود: عوامل متعدد دیگری نیز در آلودگی هوای مشهد موثر است که از جمله مهمترین آن میتوان به تردد بی رویه وسایل نقلیه اشاره کرد که سهم عمده در این زمینه دارند.

وی اظهار کرد: هوا از جمله عناصر مهم برای زیست و حیات انسان و حیوان است و همه در برابر سالم بودن هوا و تمیز نگه داشتن آن مسئولیت داریم.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیابان زدایی یکی از اقدامات موثر در جلوگیری از افزایش میزان ریزگردها و آلودگی هواست.

کاشت تاغ برای جلوگیری از حرکت شنهای روان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: اخیرا شاهد فعالیت گسترده سودجویان در زمینه قاچاق چوب درختچه تاغ هستیم که صدمات و خسارات فراوانی به محیط و سرمایههای طبیعی وارد کرده است.

سرهنگ امین رمضانیان بیان کرد: تبدیل چوب این درختچه به زغال و فروش آن در مراکز استانهای مرکزی کشور رواج زیادی پیدا کرده که علت آن دیرسوز بودن چوب و ماندگاری آتش آن است.

وی با بیان اینکه بر همین اساس مقابله با متخلفان و قاچاقچیان در این رابطه در استان شدت گرفته است، افزود: افزایش جریمه نقدی قطع درختچههای تاغ از جمله اقدامات انجام شده برای پیشگیری از این جرم و نیز برخورد با متخلفان است.

وی افزود: سال گذشته جریمه بریدن هر اصله درختچه تاغ سه میلیون ریال بود که هم اکنون به 15 میلیون ریال افزایش یافته، ضمن اینکه علاوه بر پرداخت این مبلغ و نیز پرداخت خسارت وارد شده به محیط زیست، پیش بینی حبس برای مجرمان نیز در نظر گرفته شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان رضوی بیان کرد: گونه تاغ عمدتا در قسمتهای جنوبی و بیابانی استان کاشته میشود تا جلو ریزگردها، شنها و ماسههای روان به منظور تسهیل زندگی مردم در روستاها و شهرها را بگیرد.

وی افزود: کاشت جنگلهای تاغ و اقدام در این زمینه به صورت مشارکتی با هدف حفظ آسایش و البته سلامت زندگی مردم انجام میشود.

سرهنگ رمضانیان بیان کرد: چند سال قبل حرکت شنهای روان به حدی رسیده بود که برخی جادههای استان را مسدود میکرد و مردم شهرستانهای بجستان، گناباد و تربت حیدریه از محل شنهای روان صدمات فراوانی خورده اند.

وی تاکید کرد: سودجویان امروزه با قطع تاغها به منظور کسب اندک منافع موردی خود، صدمات فراوانی به محیط طبیعی و محیط زیست وارد میکنند و اگر جلو وضعیت فعلی گرفته نشود ادامه این روند سلامت تنفسی و آسایش مردم را تهدید میکند.

برخورد بی امان با سودجویان و متجاوزان به تاغها

سرهنگ رمضانیان با بیان اینکه کاشت درختچه تاغ در مناطق و شهرستانهای متعددی در استان انجام میشود، افزود: از آن جمله میتوان به شهرستانهای گناباد، خواف، تایباد، تربت جام، رشتخوار، باخرز، بجستان، خلیل آباد، بردسکن، کاشمر، سبزوار، داورزن، جغتای، نیشابور، تربت حیدریه و نیز شهرستان سرخس اشاره کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه شهرستانهای نیشابور، سبزوار، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و بجستان از مناطقی هستند که بیشتر از فعالیت غیرقانونی سودجویان این حوزه صدمه دیده اند.

573 هزار هکتار عرصههای بیابانی زیر پای تاغ

رئیس دفتر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز با اشاره به مزیتهای کاشت تاغ در سطوح بیابانی و تاثیر ریشه آن در افزایش مقاومت و انسجام خاک، کاشت آن را از برنامههای اصلی طرح بیابانزدایی دانست و افزود: 573 هزار هکتار از عرصههای بیابانی خراسان رضوی هم اینک زیر کشت درختچه تاغ قرار دارد.

محمدحسن آحاد گفت: از ابتدای امسال عملیات کاشت تاغ در سطح سه هزار و 730 هکتار از بیابانهای استان اجرا شده است.

وی بدون اشاره به اعتبارات موجود در این زمینه ادامه داد: در صورت تحقق اعتبارات ملی و استانی تا پایان امسال هفت هزار و 270 هکتار از عرصههای بیابانی استان زیر کشت تاغ خواهد رفت که عمدتا در شهرستانهای سبزوار، گناباد، سرخس، بردسکن و خواف انجام میشود.

وی قطع درخت تاغ توسط افراد سودجو را برای تولید زغال از تخلفات آسیب رسان به عرصههای طبیعی خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: باید با متخلفان این حوزه بشدت برخورد شود تا شاهد وارد آمدن خسارات فراوان در این عرصه نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها