درحالی که اخبار هفته‌ها و ماه‌های گذشته حاکی از کاهش روزافزون سطح آب دریاچه ارومیه بود، ظاهرا بارش‌های وسیع و سنگین چند روز گذشته، حال این دریاچه را اندکی بهبود بخشیده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۴۹۸

خبری که رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی آن را به ایرنا داده و درخصوص آن گفته است: تراز نگین آبی آذربایجان پس از بارشهای اخیر 9 سانتیمتر در مقایسه با ماه گذشته افزایش یافته است.

فرهاد سرخوش درعین حال افزوده: با وجود افزایش تراز دریاچه ارومیه طی ماه جاری، تراز کنونی این دریاچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 سانتی متر کاهش نشان میدهد.

وی با بیان این که وسعت این دریاچه اینک به 1844کیلومتر مربع رسیده است، تصریح کرد: وسعت دریاچه نسبت به مدت مشابه ماه گذشته نیز بیش از 97 کیلومترمربع افزایش یافته است.

گرچه به گفته وی، وسعت امروز دریاچه ارومیه در مقایسه با 15 سال گذشته بیش از 779 2کیلومتر کاهش یافته است.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این که حوضه آبریز دریاچه ارومیه با 205 میلی متر بارندگی از کمبارشترین حوضههای آبریز کشور طی سالهای اخیر بوده است، گفت: این حوضه توسط 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دورهای سیراب میشود و بیشترین میزان آب باید در نگین آبی آذربایجان ذخیره شود.

دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران است. این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بینالمللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها