«قنات» رمز عبور از خط قرمز خشکسالی

سازه‌های شگفت‌انگیزی که راز دسترسی به نعمت آب در کویر محسوب می‌شوند در حالی به‌عنوان یک راهکار خروج از مشکل خشکسالی مطرح هستند که نیاز به توجه برای نگهداری و احیاء دارند.
کد خبر: ۱۱۱۵۹۱۹

به گزارش مهر، فاطمه کازرونی: در گذشته مردم مناطق کویری و کم آب کشور ازجمله در کویر اصفهان برای توسعه کشاورزی و تأمین آب، خواستههای خود را از دل پاک خاک جستجو میکردند.

خلاقیت برای تأمین آب از منابع محلی از یکسو و از سوی دیگر مدیریت صحیح امکانات و منابع در دسترس موجب خلق سازههای آبی دستکند در قلب کویر شد.

در واقع قناتها از هزاران سال پیش بیشتر در مکانهای فاقد رودخانه و چشمه توسط ایرانیان ساخته شده و با خلق این شیوه استحصال آب، زندگی در مکانهای کم آب نیز زیباتر و دستی یافتنیتر شده است.

قناتها در مناطق کویری با هدف مقابله با خشکسالی و رفع کمآبی حفرشدهاند و از فناوری خاصی برخوردار هستند؛ اما در سالهای اخیر این سازههای شگفتانگیز در معرض تخریب قرار گرفتهاند. مطابق اظهارات معاون سازمان میراث فرهنگی هم اکنون 37 هزار رشته قنات در ایران وجود دارد، که تنها 11 رشته قنات بهصورت مشترک و در قالب قناتهای ایرانی ثبت جهانی شدهاند.

به گفته عبدالکریم بهنیا پدر علم قنات ایران اکثریت قناتهای کشورمان به دلیل بیتوجهی مردم و کاهش بارندگی رو به تخریب قرار دارند. وی با اشاره به وجود 60هزار قنات در کشور تا سال 32 گفت: این رقم در مقایسه با قناتهای موجود مرگ 23 هزار قنات را اعلام میکند که باید با بازنگری و اتخاذ برنامههای لازم از مرگ زودرس قناتهای موجود جلوگیری کرد.

پدر علم قنات ایران در پاسخ به این پرسش که عدهای تصور میکنند دوره ساخت و استفاده از قنات گذشته و قدیمی شده است، افزود: امروز در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده میکنیم که با بهرهگیری از فناوری جدید قناتهای موجود را احیا و بازسازی میکنند که این روند در کشور ایران به میزان بسیار پایینی در جریان است چراکه تصور میکنیم دوران قنات به پایان رسیده است بنابراین با بیتوجهی و عدم درک صحیح به تخریب قناتها دامن میزنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها