ادامه تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن فعالیت موشکی ایران

شایعه مذاکره موشکی؛‌هیاهو برای هیچ

تلاش‌های ترامپ برای ایجاد اجماع و همراه کردن کشورهای اروپایی در مورد تجدید نظر در برجام به بهانه فعالیت‌های موشکی ایران همچنان ادامه دارد و آمریکا پس از شروطی که از سوی رئیس‌جمهور این کشور برای ادامه اجرای برجام مطرح شد در تلاش است زمینه اجرای این شروط را فراهم کند.
کد خبر: ۱۱۱۴۲۷۴

این تلاشها در حالی است که خود کشورهای اروپایی نیز سخن از گفتوگو در مورد برنامههای موشکی ایران اما در قالبی جدای از برجام دارند، اما تاکید ترامپ بر طرح این موضوع در قالب تجدید نظر در برجام است و در همین راستا درصدد همراهی اروپاییان با این موضوع است و در این زمینه از طرق مختلفی از جمله جوسازی رسانهای کمک میگیرد.

بر همین اساس آمریکا تلاش میکند نشست بروکسل که طی هفته گذشته با حضور مقامات ایرانی و برخی کشورهای اروپایی برگزار شد را جلسهای علیه ایران و همراهی کشورهای اروپایی و تکرار سخنان ترامپ در مورد شروط موشکی جلوه دهد. در عین حال باید بر اهمیت جوسازی رسانهای غرب تاکید کرد چرا که این رسانهها با سیاستهای داخلی کشورهای خود هماهنگ هستند و قطعا در انتشار اخبار خود چراغ سبز دستگاه حاکمه کشورهای خود را به همراه دارند و به این واسطه اقدام به انتشار چنین اخباری میکنند.

در همین راستا، نشریه «فایننشال تایمز» با اشاره به اظهارات وزارت خارجه آلمان مبنی بر توافق برای گفتوگو درباره برنامه موشکی و فعالیتهای منطقهای ایران، نوشت: هشدارهای ترامپ اروپا را به تشدید فشار به ایران وادار کرده است.

این نشریه نوشته است: «کشورهای اروپایی در تلاش برای پاسخ به تهدید رئیسجمهور دونالد ترامپ برای بر هم زدن توافق مهم هستهای با ایران، فشارها به برنامه موشکهای بالستیک ایران و درگیریهای منطقهای را افزایش دادهاند.»

به ادعای فایننشال تایمز، وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است که وزرای خارجه این کشور، فرانسه و انگلستان همراه با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی با ایران توافق کردهاند که «گفتوگویی فشرده و جدی» درباره برنامه موشکی و مسائل منطقهای داشته باشند.

واکنش وزارتخانههای خارجه و دفاع به ادعای فایننشال تایمز

البته ادعای مطرح شده از سوی روزنامه فایننشال تایمز با واکنش بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد. وی ادعای فایننشال تایمز را شدیدا تکذیب و چنین ادعایی را بیاساس دانست.

قاسمی تصریح کرد که برنامه دفاع موشکی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه در همین ارتباط گفت: سیاست و موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه دفاعی موشکی کشور کاملا مشخص و روشن است و دیگر کشورها نیز به خوبی از این موضع جمهوری اسلامی ایران آگاهی دارند.

قاسمی افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به جوسازیها، تهدیدات، مواضع و دیدگاههای ایالات متحده آمریکا و دیگران، هیچ تغییری نکرده و همچنان که بارها اعلام شده است برنامه موشکی ایران کاملا جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و علیه هیچ کشوری نیست و طرح ادعاهای واهی و بیپایه و اساس، تغییری در این موضع اصولی و اساسی کشور ایجاد نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاستهای دفاعی بویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با رد ادعای مذاکرات موشکی گفت: هیچ مذاکرهای در گذشته درباره موضوعات موشکی انجام نشده است و بنا هم نداریم که داشته باشیم. امیر سرتیپ امیر حاتمی این موضوع را دیروز پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران مطرح کرد و درباره سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه آلمان مبنی براین که قرار است ایران با کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس مذاکره موشکی کند، افزود: در گذشته درباره موضوعات موشکی ایران هیچ بحثی نداشتیم و بنا هم نداریم که داشته باشیم.همچنین کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، هرگونه احتمال برای مذاکرات درباره توان موشکی ایران را رد کرد و گفت: قدرت موشکی ما در راستای دفاع از کشور و غیرقابل مذاکره است.

علیاکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم درباره مواضع ایران در برابر سخنان اخیر ترامپ مبنی بر اصلاح برجام گفت: آنچه مسلم است مذاکرات برجام نه تکرار خواهد شد و نه چیزی به آن اضافه میشود.

زمینهسازی رسانههای غربی برای انجام مذاکرات موشکی

بیژن نوباوه در گفتوگو با جامجم، در ارتباط با نقش رسانهها گفت: رسانههایی از جمله فایننشال تایمز با انتشار چنین اخباری زمینهسازی میکنند تا ایران را در برابر عمل انجام شده قرار دهند، این در حالی است که اگر مذاکره با غرب موفق بود امروز برجام با چالش جدی مواجه نمیشد.

وی افزود: مذاکره مجدد با آمریکا و غرب به هیچ عنوان منطقی نیست، چرا که آنها صداقت ندارند.

این فعال رسانهای با بیان اینکه رسانههای غربی براساس سیاستهای داخلی و دیپلماسی کشورهای متبوعشان کار میکنند گفت: آنها هماهنگی بسیاری در این خصوص دارند.نوباوه ادامه داد: با توجه به اینکه کشورهای غربی، ایران را غیر قابل معامله میبینند اقدام به جوسازی رسانهای میکنند تا بتوانند در داخل یارگیری کرده و رسانههای داخلی را به واکنش و سپس جریان سازی وادار کنند همانطور که در مورد برجام عمل کردند.

وی با تاکید بر اینکه هر نوع مذاکرهای از سوی کشورمان در ارتباط با برنامههای موشکی خیانت به کشور است اظهار کرد: موضع ما تدافعی است و با توجه به شرایط منطقهای تقویت برنامههای دفاعی از ضروریات است.نوباوه افزود: با توجه به تجارب مختلف از جمله جنگ تحمیلی علیه کشورمان، ضرورت تقویت توانمندیهای دفاعی بیشتر احساس میشود بنابراین بر سر چنین موضوعاتی هیچ مذاکرهای با دیگران نداریم.وی ادامه داد: ملت ایران با توجه به تجربهای که در مورد برجام داشته است هیچ نوع مذاکره دیگری را نخواهد پذیرفت.

این فعال رسانهای در عین حال گفت: کار رسانههای غربی زمینه چینی است و باید با آن برخورد جدیتری شود.

برجام به معنای عدول از فعالیت موشکی نیست

محمدرضا دهشیری در گفتوگو با جامجم، گفت: آمریکا در تلاش است که با توجه به پایان مهلت 120 روزه از سوی ترامپ در مورد تمدید تعلیق تحریمهای هستهای با عنوان کردن برخی شروط موشکی یا حضور ایران در برخی معادلات منطقهای، به نوعی اروپا را در مورد لزوم تجدید نظر در برجام متقاعد کند. وی در عین حال تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز اجرایی شدن برجام همواره بر عدم ارتباط فعالیتهای موشکی کشورمان با برنامه هستهای تاکید داشته که به هیچ عنوان برجام به معنای عدول از فعالیتهای موشکی ایران نیست.این استاد دانشگاه گفت: برنامههای موشکی جزو اهداف دفاعی و نه تهاجمی است چرا که توانمندی دفاعی تنها سلاح بازدارنده در برابر خطر احتمالی دشمنان کشورمان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها