واکنش10 چهره‌سیاسی به 4 شرط محال ترامپ

عرصه سیمرغ نه ‌جولانگه توست

تصمیمات جدید رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام و جمهوری اسلامی ایران،‌ واکنش‌های فراوانی را در داخل و خارج کشورمان به همراه داشت.
کد خبر: ۱۱۱۲۷۹۸

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات رئیسجمهور آمریکا، برجام را غیرقابل مذاکره خواند و در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: سیاست ترامپ و بیانیه ترامپ، تلاشهای مذبوحانهای برای خدشه دار کردن یک توافق محکم چندجانبه است که همزمان بندهای 26، 28 و 29 آن توافق را نیز به شکل مغرضانهای نقض میکند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: برجام قابل مذاکره مجدد نیست: بهجای تکرار لفاظیهای کهنه، آمریکا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل کند.

اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام انجام نمیدهیم

وزارت خارجه کشورمان هم در بیانیهای نوشت: ایران صراحتا تاکید میکند که هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام انجام نخواهد داد و هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت.

دستگاه دیپلماسی کشورمان در این بیانیه با تاکید بر اینکه برجام به هیچ عنوان قابل مذاکره مجدد نیست افزوده است: جمهوری اسلامی ایران اجازه نمیدهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار شود.

وزارت خارجه افزوده است: اقدام خصمانه و غیرقانونی رژیم ترامپ در قرار دادن نام آیتالله آملی لاریجانی ریاست قوه قضاییه در فهرست به اصطلاح تحریمهای جدید آمریکا از تمامی خطوط قرمز رفتاری در جامعه بینالمللی عبور کرده و اقدامی خلاف اصول آمره حقوق بینالملل و نقض تعهدات دوجانبه و بینالمللی ایالات متحده است که حتما با واکنش جدی جمهوری اسلامی پاسخ داده خواهد شد و مسئولیت تمامی تبعات این اقدام خصمانه بهعهده دولت ایالات متحده خواهد بود. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ایالات متحده باید بیاموزد که تمامی ارکان و قوای سه گانه مقتدر جمهوری اسلامی ایران که مستظهر به پشتیبانی قاطبه ملت همیشه سرفراز ایران هستند، با همدلی و وحدت کلمه، وقعی به این نوع سیاستها و استانداردهای دوگانه و خصمانه علیه کشور خود نگذاشته و در زمان مقتضی پاسخ مناسبی به اینگونه اقدامات خصومت آمیز آمریکا خواهد داد.

4 شرط غیرقابل پذیرش

رئیس جمهوری آمریکا پس از تمدید تعلیق تحریمهای هستهای علیه ایران و همزمان با تحریم 14 فرد و نهاد جدید،
4 شرط برای امضای هر قانونی که کنگره در رابطه با برجام وضع میکند، تعیین کرد.

دونالد ترامپ در بیانیهای تاکید کرد که هر قانونی در این زمینه باید دارای این
4 شرط باشد:

1- از ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایتهای مورد درخواست بازرسان بینالمللی را بدهد.

2- تضمین کند که ایران هرگز حتی به تسلیحات هستهای نزدیک نخواهد شد.

3- مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریمهای هستهای آمریکا به صورت خودکار بازگردند.

4- باید صریحا موشکهای دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هستهای بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریمهای شدید قرار دهد.

رنگ باختن تعلیق تحریمها در سایه اقدامات تخریبی ترامپ

اقدامات تخریبی ترامپ در قبال برجام بهحدی است که به اعتقاد معاون وزیر خارجه روسیه، دیگر جایی برای صحبت درباره تمدید یا عدم تمدید معافیتهای تحریمی از سوی آمریکا باقی نمیماند.

به گزارش فارس و به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در همین زمینه اظهار کرد: در شرایطی که آمریا به دنبال از بین بردن برجام است، معنا ندارد که تصمیم برای تعلیق تحریمهای ایران توسط ترامپ را بزرگ جلوه دهیم.

وی با اشاره به اظهارات ترامپ گفت: «ما نگاه بسیار منفی درباره تصمیمات و مواضع اخیر واشنگتن داریم، به نظر میرسد که بدترین پیشبینیهای ما در حال به حقیقت پیوستن است».

غیرقابل اعتماد بودن آمریکا

یکی دیگر از تبعاتی که مواضع ترامپ به دنبال دارد و سایر کشورها نسبت به آن نگرانند این است که دیگر هیچ کشوری حاضر به گفتوگو برای حل چالشها نیست.

معاون وزیر خارجه روسیه در این باره نیز اظهار کرد: اقدام ترامپ سوالاتی را در ارتباط با مذاکرهپذیری وی درخصوص مسائل بینالمللی مطرح میکند، ضمن اینکه مسکو مکررا معایب سیاست تحریم در قبال هم ایران و هم کرهشمالی را به واشنگتن تذکر داده است. ریابکوف یک بار دیگر تأکید کرد: «توافق هستهای ایران نمیتواند اصلاح شود و ما مخالف هرگونه تلاش برای مختل کردن آن هستیم.»

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: مسکو تصمیم آمریکا برای گسترش تحریمها علیه ایران را بیقانونی سیاسی و حقوقی میداند.

رایزنیهای اروپایی

مقامات اروپایی هم نسبت به مواضع ترامپ واکنش نشان دادند و ضمن حمایت از اجرای توافق هستهای اعلام کردهاند که درباره اظهارات ترامپ، با یکدیگر مشورت خواهند کرد.

به گزارش فارس، یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا در همین ارتباط با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا به تعهد در قبال برجام پایبند است، گفت که مقامات این اتحادیه با آلمان، فرانسه و انگلیس درباره تصمیم واشنگتن برای تمدید تعلیق تحریمهای هستهای ایران رایزنی خواهند کرد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم در واکنش به شروط رئیسجمهور آمریکا برای ادامه برجام، از تمایل این کشور به اجرای کامل توافق هستهای خبر داد و گفت: برلین با لندن و پاریس درباره چگونگی پیشرفت اجرای توافق هستهای با ایران مشورت کرده و خواستار تداوم آن است. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس هم گفت: بیانیه کاخ سفید را مدنظر قراردادیم. در این رابطه با ایالاتمتحده و شرکای اروپاییمان گفتوگو خواهیم کرد و متعاقبا پاسخ خود را با جزئیات ارائه خواهیم داد. وی تصریح کرد: موضع انگلیس در قبال توافق هستهای ایران مشخص است. ما آن را توافقی حساس که دنیا را امن میکند بهحساب میآوریم.

حمایت صهیونیستها از ترامپ

البته اقدام اخیر ترامپ، طرفدارانی هم داشت که یکی از آنها رژیم صهیونیستی است. در همین زمینه کمیته امور عمومی آمریکا ـ اسرائیل (لابی آیپک) ضمن استقبال از تحریمهای جدیدی که وزارت خزانهداری آمریکا علیه ایران وضع کرد، خواستار فشار بیشتر بر این کشور شد.

آیپک با صدور بیانیهای ضمن قدردانی از دولت «دونالد ترامپ» به خاطر اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران، از بیانیه وی درباره نقایص ادعایی برجام حمایت کرد.

آیپک از دولت آمریکا خواست همزمان تحریمهای بیشتری برای فشار آوردن به ایران جهت پایان دادن به آنچه «تجاوزات منطقهای، برنامه موشکی بالستیک و نقض حقوق بشر» خوانده شده اعمال کند.

همچنین نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با صدور بیانیهای گفت واشنگتن انتظار دارد دیگر کشورها نیز برای عقب راندن «رفتار ثباتزدا و خطرناک ایران» به او بپیوندند. «استیون منوشین» وزیر خزانهداری آمریکا نیز با صدور بیانیهای با ادعای اینکه ایران حقوق بشر را نقض میکند، گفت ایالات متحده نمیتواند کناری بایستد و این مساله را تماشا کند.

منوشین در ادامه ادعاهایش افزود: «ما برنامه موشکی بالستیک و فعالیتهای ثباتزدای ایران را هدف میگیریم.»

سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا درباره بیانیه ترامپ گفت: کسانی که با اجرای برجام مخالف هستند، از جمله من و رئیسجمهور، معتقدیم توافق بدی است. اکنون فرصتی برای بهبود آن وجود دارد.

تلاش آمریکاییها برای اعمال محدودیتهایی بر فعالیتهای موشکی کشورمان و همچنین انجام مذاکرات جدید درباره برجام در حالی است که مقامات کشورمان همواره بر غیرقابل مذاکره بودن فعالیتهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران تاکید کردهاند. روزنامه جامجم در گفتوگو با 10 کارشناس مسائل سیاسی به بررسی آینده برجام و همچنین نوع واکنش کشورمان به مواضع آمریکا پرداخته است:

اروپا با آمریکا همسو است

اسماعیل کوثری

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله

زمانی که مساله برجام در کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون برجام در مجلس شورای اسلامی مطرح شد از همان موقع بسیاری به این مذاکره به دیده سوءظن نگاه میکردند و در این زمینه تذکرات پی در پی دادند، اما بههرحال تیم مذاکرهکننده نسبت به روند مذاکره خیلی خوشبین بود و کار را دنبال کرد. با وجود اینکه تاکنون آژانس انرژی هستهای، 9 بار فعالیت ایران را تائید کرده است، اما با این وصف شاهد نادیده گرفتن تعهدات از سوی غربیها هستیم. در شرایط کنونی با توجه به اتفاقاتی که برای برجام افتاد تیم مذاکرهکننده و دولت باید خیلی محکم بر حقوق حقه ایران پافشاری کنند و اگر طرفهای غربی سعی دارند عکسالعملهای منفی نشان دهند و از این طریق امتیازاتی از ایران بگیرند باید اعلام شود که جمهوری اسلامی ایران محکم بر مواضع خود پافشاری خواهد کرد و اگر آنها در پی این هستند که خدشهای به برجام وارد آورند و تصمیماتی بگیرند که به ضرر ما باشد، باید روند فعالیتهای هستهای ایران به مسیر قبل از برجام بازگردد. واقعیت آن است که غربیها در پی بازی دادن ما هستند و سعی دارند وقت کشی کنند تا نتوانیم سیاستهای کلان خود در مسائل اقتصادی را پیاده کنیم و بنابراین ما نباید وارد بازی آنها شویم. باید اقتصاد کشور را ورای بحث برجام و محور اقتصاد مقاومتی پی بگیریم. در ماجرای برجام اروپاییها نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و دلشان برای ملت ایران نسوخته و سخن گفتن در این باره ناشی از بدبینی نسبت به اروپاییان نیست، بلکه بیان حقیقتی واضح است چون اساسا اروپاییان با آمریکا همسویی دارند.

مردم ایران مقابل تهدیدات کوتاه نمیآیند

محمد هاشمیرفسنجانی

فعال اصلاحطلب

نگاهی به روند روابط ایران و آمریکا قبل و بعد از پیروزی انقلاب نشان میدهد ایالات متحده تاکنون تا این حد به استیصال نرسیده بود. از زمان شکلگیری نظام جمهوری اسلامی ایران همیشه آمریکا از در دشمنی با ما وارد شد و تهدیدهای مختلفی را انجام داد؛ اقداماتی مثل تحمیل جنگ، حرکات تروریستی و اعمال تحریم از جمله مواردی بود که آمریکا با انجام آن در پی ضربه زدن به ایران بود، اما تا به حال نتوانسته ایران را از پای درآورده یا تضعیف و تسلیم کند. بنابراین سه رویکرد آمریکا برای مقابله با ایران شامل براندازی، تعدیل رفتار یا تسلیم به شکست منتهی شده است. شواهد نشان میدهد ایالات متحده آمریکا قبل از ترامپ از وضعیتی بهتر از امروز برخوردار و همسویی بیشتری میان این کشور با متحدان اروپاییاش برقرار بود و همچنین در داخل آمریکا نیز انسجام و وحدت بیشتری وجود داشت . از سویی دیگر متحدان آمریکا در منطقه مثل عربستان و رژیم صهیونیستی هم در گذشته از وضعیت بهتری برخوردار بودند، اما در شرایط کنونی در داخل آمریکا، ترامپ به هیچ وجه جایگاه و شأن یک رئیس جمهور را ندارد و همواره مورد انتقاد مقامات و مردم آمریکا برای اظهارنظرهای غیرکارشناسانهاش قرار میگیرد. همچنین مخالفتهایی هم با مواضع او در سازمان ملل و میان متحدان اروپایی آمریکا صورت میگیرد. در غرب آسیا که ایران به عنوان محور اصلی سیاست خارجی آمریکا عنوان شده، وضعیت این کشور چندان مناسب نیست و متحدان منطقهایاش مثل عربستان و رژیم صهیونیستی درگیر مسائل متعدد داخلی خود هستند. همین مساله باعث شد که برنامهها و طرحهای ایالات متحده با وجود همه هزینهها و سرمایهگذاریها به نتیجه نرسد. بنابراین ترامپ همواره از زبان تهدید استفاده میکند و این درحالی است که چنین رفتاری از سویی باعث خواهد شد که ته مانده آبرویی که در جهان دارد از دست برود. در نقطه مقابل، جمهوری اسلامی قرار دارد که توانسته اهداف سهگانه آمریکا در برخورد با ایران را ناکام بگذارد. رفتارهای آمریکا در داخل کشور ما باعث انسجام ملی میشود چون جریانها، گروههای سیاسی و مردم با وجود اختلاف و نارساییهایی که در عرصههای مختلف وجود دارد وقتی خود را در برابر دشمنی مثل آمریکا میبینند به سمت انسجام و وحدت پیش میروند و اجازه دخالت دشمن را در امور داخلی کشور نخواهند داد. مردم نظامشان را دوست دارند و در مقابل تهدیدات کوتاه نمیآیند و اهداف آمریکا را مبنی بر عقبنشینی ایران از حقوق حقه هستهای و موشکی خود ناکام خواهد گذاشت. این موضوع در جریان آشوبهای اخیر با زدن مشت محکمی از سوی مردم ایران به دهان آمریکا به اثبات رسید.

هیچ کشوری مسائل دفاعیاش را مورد مذاکره قرار نمیدهد

الهام امینزاده

استاد دانشگاه

برجام توافق بینالمللی میان ایران و 1+5 در مورد مباحث هستهای و رفع تحریمهای هستهای علیه جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ عنوان ارتباطی با مباحث دفاعی و موشکی ندارد. همانطور که رهبری هم فرمودهاند بنا نبوده که موضوع دیگری در مذاکرات هستهای مورد بحث یا مورد توافق قرار گیرد. بنابراین سخنان ترامپ و ادعایی که در این زمینه مطرح میکند به لحاظ توافقی که میان هفت کشور صورت گرفته است غیر قابل قبول بوده و طبق عرف و حقوق بینالملل هیچ کشوری مباحث مربوط به موضوعات دفاعی را مورد مذاکره قرار نمیدهد چرا که مسائل امنیتی و دفاعی کشور قابل مذاکره نیست و از ابتدا پیشنهادی باطل و از لحاظ عقلایی هم غیرقابل پذیرش است.

توافق برجام و فرآیند اجرایی شدن آن مشخص است و جمهوری اسلامی ایران تمام تعهداتش را مطابق آن انجام داده و حالا که نوبت به اجرای تعهدات طرف مقابل است به جای انجام آن، تعهدات جدید را مقابل ما قرار داده است که این با اصل حسن نیت در روابط بینالملل در تضاد است. حال که ایران مورد راستی آزمایی قرار گرفته و به تمام تعهداتش عمل کرده است طرف مقابل از انجام تعهدات خود شانه خالی میکند.

ترامپ بهدنبال انداختن هزینهها به گردن اروپاست

حمیدرضا ترقی

عضو حزب موتلفه اسلامی

رئیسجمهور آمریکا در ادامه رویکردهای خود درپی آن است تا موضوع مذاکره مجدد درباره برجام و بهزعم خود تصحیح آن را بویژه موضوع موشکی ایران به گردن اروپاییان بیندازد.

این رفتارها نشان میدهد ترامپ خواستههای غیرمنطقی و فاقد مقبولیت و مشروعیت بینالمللی دارد. به همین دلیل برای مصرف داخلی کشورش طوری وانمود میکند که قصد خروج از برجام را دارد اما کنگره به این خواسته تن در نداد. بنابراین تمام تلاش خود را در این مسیر قرار داده که خواستههای زورگویانه و غیر منطقی خود را از طریق اروپاییان به شکلی در افکار عمومی کشور جا بیندازد. از سوی دیگر موضع جمهوری اسلامی ایران همان طور که در بیانیه وزارت خارجه کشورمان آمده، روشن است. همچنین خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده برجام محصول 12 سال مذاکره است و از این رو قابل تجدید نظر نیست. آمریکا میداند جمهوری اسلامی ایران به هیچوجه درباره مسائل موشکی مذاکره نخواهد کرد، چون اساسا موضوع توانمندیهای موشکی در برجام مطرح نبوده و ایران براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری به ادامه فعالیت در حوزه توانمندیهای موشکی خواهد پرداخت.

بحث مذاکره با آمریکا نباید مطرح شود

بیژن نوباوه

نماینده پیشین مجلس

مسائلی که بتازگی بعد از برجام مطرح شد به نوعی تائید سیاست دائمی جمهوری اسلامی ایران است مبنی بر اینکه آمریکاییها در هیچ شرایطی قابل اعتماد نیستند. برجام نشان داد مذاکره و گفتوگو با این کشور نه تنها در موضوع برجام بلکه در هر موضوع دیگری به خاطر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا هوشمندانه نیست. قطعا آمریکاییها با ایجاد شرایط تحریمی و فشارهای اقتصادی در پی هدفهای خطرناکی برای به مخاطره انداختن منافع جمهوری اسلامی ایران هستند. همان موقع که کسانی در مخالفت با برجام سخن میگفتند، هدف آنها مخالفت با مذاکره نبود بلکه مخالف گفتوگو با آمریکا بودند. بنابراین موضوع مذاکره با آمریکا دیگر نباید تکرار شود و اگر با این کشور وارد گفتوگو شویم، بیتردید متضرر خواهیم شد. در شرایط کنونی، مردم ما میدانند که اگر قوی نباشیم، برخی کشورها در پی نابودی ما برخواهند آمد. قدرت دفاعی هر کشور مربوط به خودش است و هر نوع تفکری درمورد مذاکره درباره مسائل دفاعی به نابودی ما منجر خواهد شد. آمریکاییها در منطقه شکستهای بزرگی را از ما خوردند و بنابراین برای اینکه این شکستها را جبران کنند، درصدد هستند با ترویج موضوع مذاکره ایران را متحمل ضرر و زیان کنند. ما باید بایستیم و هزینههای ایستادگی را قبول کنیم و بدانیم که تاکنون ایران در عرصه تحولات منطقهای پیروزیهای بزرگی داشته و باعث عقبنشینی آمریکا شده است. بنابراین آمریکاییها در پی آن هستند تا آنچه را در میدان جنگ از دست دادند، پای میز مذاکرههای دروغین به دست آورند.

راهی بهتر از مقاومت نیست

مرتضی آقاتهرانی

نماینده پیشین مجلس

آمریکا برای رسیدن به اهدافش ابزار دیگری بجز تحریم در برابر نظام و مردم ایران ندارد. البته آنها خیال کردهاند که با ابزار تحریم میتوانند خواستههای خود را اجرایی کنند و برخی هم در داخل، این بهانه را به دست آنها دادند تا فکر کنند که بهخاطر اعمال تحریم مشکلی برای ما ایجاد خواهد شد. ولی واقعا این گونه نیست. آنها هیچ کاری نمیتوانند بکنند و دولتمردان ما باید سفت و محکم بایستند و بر مواضع قاطع و مقتدرانه خود مبنی بر استقلال و آمادگی کشور پای بفشارند. اگر ما بر مواضع هستهای خود ایستادگی بیشتری نشان میدادیم، آنها هیچ کاری نمیتوانستند بکنند. تاکنون هم نشان دادند که در مواجهه با ایران نمیتوانند کاری را پیش ببرند. آنها از هر راهی برای مقابله با کشورمان وارد شدند و گمان کردند که با ابزارهایی مثل تحریم میتوانند ملت ما را به زانو دربیاورند. در حالی که تاکنون خواستههای آنها عملیاتی نشده و نخواهد شد. بنابراین برای مقابله با آنها راهی بهتر از مقاومت وجود ندارد. اگر استکبار و بویژه آمریکا احساس کنند ما از مواضع خود عقبنشینی کردهایم آنها جلوتر خواهند آمد. بنابراین اگر رفتار محکمتری از خود نشان دهیم آنها به عقب رانده میشوند. اساسا انقلاب ما هم بر پایه مقاومت استوار بوده و انقلاب آغاز شد و ایستادگی مردم ادامه پیدا کرد. بنابراین باید در برابر استکبار و ظلم، مقاومت و ایستادگی کرد. تاکنون ملت ما هنر مقاومت را از خود نشان داده است و نظام ما راهکار جدی برای مقاومت در برابر ظلم و استکبار دارد. ما اساسا نباید به اروپا و غرب تکیه کنیم و چارهای جز استقلال فکری و سیاسی نداریم. امیدوارم که مسئولان ما در این زمینه به مردم اعتماد کنند.

زیربار مذاکرات موشکی نخواهیم رفت

محمدرضا راهچمنی

فعال اصلاح طلب

مباحث موشکی هیچ ارتباطی با برجام ندارد، در توافق هستهای نیز اشارهای به این موضوع نشده است. سیاستهای راهبردی ما دفاعی است و به هیچ وجه نظام جمهوری اسلامی ایران اجازه نمیدهد کشورهای دیگر در مسائل داخلی و امنیتی ایران دخالت کنند، همانگونه که مسئولان کشورمان نیز بارها تاکید کرده اند به هیچ عنوان زیر بار مذاکرات موشکی نخواهیم رفت، چرا که تضعیف سیستم دفاعی به نفع کشورمان نیست.

برجام توافق چند جانبه بینالمللی و مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است و طبیعتا اجماع جهانی در مورد آن وجود دارد. مسائل داخلی کشورمان از جمله مباحث موشکی، ارتباطی با برجام ندارد و نباید اجرای دقیق برجام به مباحث موشکی وصل شود لذا مطرح کردن چنین شروطی از سوی ترامپ قطعا با مخالفت مسئولان کشورمان مواجه خواهد بود. ترامپ در جهت تضعیف جمهوری اسلامی ایران و برجام اینگونه موضوعات را عنوان میکند و به دنبال این است که با چنین تهدیداتی، مسئولان کشورمان از مواضع خود عقبنشینی کنند. این در حالی است که حتی اگر ترامپ انتقاداتی به برجام دارد، نمیتواند به بهانه اینکه این توافق در زمان رئیسجمهور قبلی مورد موافقت قرار گرفته است از اجرای آن طفره رود.

برجام صرفا در مورد موضوعات هستهای است

سید کمال سجادی

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری

در استراتژی جمهوری اسلامی ایران برجام صرفا مربوط به موضوعات هستهای است و نه مسائل دفاعی مانند برنامه موشکی و تسلیحاتی. توان دفاعی ایران هیچ ارتباطی با برجام نداشته و قابل مذاکره نیست.

در ضمن آمریکا هنوز هم به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و به صورت پیوسته به دنبال بهانههایی است تا همین امتیاز اندک به دست آمده از برجام را به واسطه تحریمهایی که علیه کشورمان اعمال میکند از ما سلب کند و در جهت تضعیف آن گام بردارد.

آمریکا همزمان با تضعیف برجام میخواهد بندهای جدیدی را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند که البته مسئولان کشورمان هرگز نباید زیر بار چنین مذاکراتی بویژه در مورد مسائل مربوط به توانمندی دفاعی بروند.

بهانهگیری با هدف تضعیف برجام

عبدالله ناصری

فعال اصلاح طلب

از آغاز تبلیغات ریاست جمهوری ترامپ، این احتمال وجود داشت که وی به دنبال ایجاد موانعی برای برهم زدن توافق عمومی در سطح جهان باشد. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بارها علیه برجام موضع گرفته و تلاش کرده از اجرای تعهدات خود شانه خالی کند، اما از آنجا که این توافق مورد موافقت شورای امنیت و همراهی اروپاست در دستیابی به هدفش باز ماند.

اما با توجه به نوع دیدگاهش در مورد برجام پیش بینی میشد که به هر بهانهای مانع دستیابی ایران به منافع برجام شود و به این ترتیب تحریمهای دیگری علیه کشورمان ایجاد کرد. در ضمن موضع حاکمیت عدم مذاکره در مورد برنامههای موشکی کشورمان است، مذاکره در مورد مباحث موشکی موضوعی بود که آمریکا و برخی کشورها قصد گنجاندن آن را در برجام داشتند. اما تیم مذاکره کننده و وزیر خارجه در مقابل این رویکرد آمریکا ایستادگی و مقاومت کردند تا مباحث موشکی و تقویت توانمندی دفاعی کشور مورد مذاکره قرار نگیرد.

برجام مورد بازنگری قرار نخواهد گرفت

عباسعلی منصوری آرانی

نماینده پیشین مجلس

برجام توافقنامهای است که مورد تائید و امضای طرفین قرار گرفته و پرونده آن بسته شده است. این توافقنامه به هیچ وجه مورد بازنگری یا تجدید نظر قرار نمیگیرد. بنابراین بهطور مسلم همانطور که مسئولان کشورمان تاکید کردهاند برجام یک توافقنامه غیرقابل بازگشت و بررسی است.

بحث موشکی ما بحثی است که در قطعنامه 2231 مصوب و در آنجا هم ذکر شده است که طراحی موشکها برای حمل کلاهک هستهای ممنوع است و نه موشکهای متعارفی که صرفا در جهت مسائل دفاعی و امنیتی کشورمان طراحی شده و مورد استفاده قرار میگیرد.

جمهوری اسلامی ایران نیز بارها اعلام کرده که به دنبال استفاده از موشکهای نامتعارف نیست و آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز بارها بر این موضوع صحه گذاشته است.

موضوعات دفاعی جزو حقوق کشورمان است و به هیچوجه با هیچ کشوری در مورد آن مذاکره نمیکنیم و اجازه نمیدهیم در این مورد دخالتی از سوی کشورهای دیگر صورت گیرد. هیچکسی در نظام جمهوری اسلامی ایران کوچکترین تصوری در مورد مذاکره راجع به صیانت از انقلاب و مرزهای کشورمان ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها