جام‌جم از زلزله ‌های مکرر هفته گذشته گزارش می‌دهد

هشدار ادامه‌دار زلـزلـه ...

آخر هفته گذشته به همان اندازه که برای برخی هموطنان، توام با آرامش و استراحت بود، برای بسیاری از مردم در استان‌های کرمانشاه، کرمان، ایلام و گیلان نفسگیر، پر بیم و التهاب، سخت و اضطراب‌آور بود؛ شرایط دشوار و هراس‌انگیزی که وقوع زلزله‌های مکرر از غروب چهارشنبه تا دیروز جمعه مسبب آن بود و شهرهایی چون سومار در کرمانشاه، هجدک در کرمان و زرنه در ایلام را لرزاند و برخی خانه‌ها را تکاند و خساراتی بر جای گذاشت تا هشدار بدهد که آسوده خیال نباشید که دیو زلزله به این زودی‌ها خیال خفتن ندارد.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۱۱

به گزارش جامجم، درست در دو ماهگی زلزله کرمانشاه ـ یعنی از غروب چهارشنبه ـ باز هم زمین در نقاطی از کشور شروع کرد به لرزیدن، تکان خوردن و تکان دادن. عقربه ساعت 19و 26 دقیقه را نشان میداد که گسلهای فعال چشم باز کرده، خمیازهای کشیده و تکانی به خود دادند؛ زمین دوباره زیر پای مردم کرمانشاه لرزید. مردمی که هنوز درد و داغ و خستگی زلزله مهیب و پرخسارت 21 آبانماه، از جان و تنشان بیرون نرفته، با لرزیدن زمین، دوباره دلشان لرزید و مثل خانههای نیمه تخریب فروریخت تا در ثانیهای خود را به زیر سقف سرد و تاریک آسمان و خیابانهای زمخت یخزده رسانده و جان خسته خود را از چنگال مرگ و ویرانی برهانند.

دقایقی بعد خبر آمد که کانون زلزله حوالی کوزران و عمق 10 کیلومتری زمین بوده و 7/4 ریشتر قدرت داشته و قدرت زیادش باعث شده تا در تمام شهرهای کرمانشاه احساس شود؛ بعضی شهرها کمتر و بعضی مثل سومار بیشتر.

دستگاههای اجرایی در حالت آمادهباش

بهدنبال زمینلرزههای مکرر و گاه پرقدرت در استان کرمانشاه و بویژه شهر مرزی سومار، هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، از تمام دستگاههای اجرایی خواست به مدت
48 ساعت در حالت آمادهباش باشند.

بازوند گفت: دستگاههای اجرایی که در مناطق وقوع زلزله پیمانکار دارند آنها را به حالت آمادهباش داشته باشند و شرکتهای توزیع برق، گاز و آب و فاضلاب و شرکتهای خدماترسان هم به صورت ویژه آماده باشند.

زلزله به کرمان رسید

زلزلهگویی اما خیال غافلگیری مردم و مسئولان را داشت و بنای بازی و بازیگوشی گذاشته بود، زیرا در همان حال که مدیران نهادهای مختلف در حال رصد وضعیت زلزله کرمانشاه و پیامدهای مخرب احتمالیاش بودند، گسلهای کرمان به حرکت درآمده و با قدرت 1/4 ریشتر، هجدک این استان را لرزاندند؛ راس ساعت 20 و 40 دقیقه و زمانی که سرمای شبانگاه کویر در هجدک و سایر شهرهای کرمان بیداد میکرد.

زلزله اما دیگر نه دست از سر کرمانشاه برداشت و نه کرمان. پس لرزههایی بیش از 4 ریشتر و کمتر از 4 ریشتر، هر ساعت و گاه هر چند دقیقه جان مردم این مناطق را ریش ریش میکرد و تاب و توانشان را کم و کمتر.

مردم کرمان و کرمانشاه، پنجشنبه بسیار متفاوتی را هم آغاز و تجربه کردند، چراکه به جای بیدار شدن با تیغههای رنگ پریده آفتاب دیماه، با غرش زمین و تکانهای دلهرهآورش، چشم از خواب گشودند؛ البته آنها که توانسته بودند شب قبل پلک روی هم بگذارند.

کرمانیها ساعت 6 و 48 دقیقه صبح پنجشنبه با یک زمین لرزه 1/5 ریشتری از خواب پریدند؛ زمین لرزهای که دوباره بیش از هر جا هجدک کرمان را لرزاند؛ شهرستانی که طی ماه گذشته 3 زمینلرزه بالای 6 ریشتری را پشتسر گذاشته بود و ترک روی دیوار بسیاری از واحدهای مسکونیاش نشسته بود.

آمادهباش در کرمان

زلزله، مسئولان نهادهای کرمان را هم از همان اول صبح به تلاش و تکاپو کشاند، طوری که رضا فلاح، مدیرعامل هلالاحمر استان کرمان اولین اطلاعیه را در ساعت 7 صبح صادر کند و از اعزام گروههای ارزیاب به مناطق زلزلهزده و آمادگی گروههای امدادی خبر بدهد و از مردم بخواهد در زیرسازههای غیرمقاوم قرار نگیرند.

دقایقی بعد سیدمصطفی آیتاللهیموسوی، جانشین مدیریت ستاد بحران کرمان هم گفت: از نخستین زمینلرزه هجدک که در تاریخ 10 آذرماه سالجاری رخ داد تاکنون به صورت مرتب زمینلرزههای با بزرگی متفاوت در این منطقه رخ میدهد و این نشان میدهد مردم باید جوانب احتیاط را رعایت کرده و آمادگی لازم برای رویارویی با زلزله داشته باشند.

ایلام و گیلان هم لرزید

زمین هجدک یکبار دیگر با قدرت بیش از 3 ریشتر در ساعت 8 صبح دیروز لرزید و تا خبر این لرزیدن در رسانهها منعکس شود، باز هم اخباری از کرمانشاه و ایلام و گیلان منتشر شد که بوی زلزله میداد؛ برخی شان خبر خسارات شب گذشته کرمانشاه بود و برخی اخباری که میگفت دامنه لرزشهای زمین صبحگاه پنجشنبه به ایلام و گیلان و فارس هم رسیده است و ریتمی ناموزن از رقص و لرزش زمین آغاز شده. زلزله گیلان 9/3ریشتر قدرت داشته و مرز بین آذربایجان و گیلان حوالی آستارا را لرزانده بود.

زلزله ایلام اما قویتر بود و با 4/5 ریشتر حوالی زرنه را لرزانده بود؛ مقارن ساعت 10 و 50 دقیقه صبح و ساعاتی پس از آنکه سومار در مرز کرمانشاه و ایلام دو بار و با شدتهای 6/5 و 4/5 ریشتر تکان خورده و امان از مردم کرمانشاهی بریده بود.

امتحانات دانشگاه ایلام لغو شد

درواقع صبح پنجشنبه مناطقی از ایلام و کرمانشاه 4 بار؛ هر بار با زمینلرزههایی بیش از 5 ریشتر تکان خورد و لرزید. همین لرزههای مداوم و پرقدرت، مسئولان دانشگاه ایلام را بر آن داشت تا امتحانات روز پنجشنبه دانشگاه ایلام را به دلیل وقوع پس لرزههای مکرر لغو کنند.

با این حال، احسان اکبری، فرماندار ایوان درخصوص آخرین وضعیت وقوع زلزله در بخش زرنه و شهرستان ایوان استان ایلام به مهر گفت: پس از وقوع زلزله از روستاهای ترنج، چهل زرعی، و دیگر روستاهای اطراف بخش زرنه که در همسایگی با سومار بودند از این روستاها بازدیدهایی به عمل آمد که نشان میداد خسارت خاص مالی و جانی به بار نیامده است.

رضا محمدی، رئیس جمعیت هلالاحمر شهرستان ایوان هم از آمادهباش تیمهای امدادی شهرستان خبر داد و علی برجی، رئیس بیمارستان امام رضا(ع) شهر ایوان هم به دوبرابر شدن ظرفیت پرسنل بیمارستان و آمادهباش آنها از لحظه وقوع زلزله تاکنون اشاره کرد.

زمین بی قرار سومار

سومار که کمجمعیتترین شهر ایران و یکی از شهرستانهای قصرشیرین استان کرمانشاه است، از چهارشنبه شب تا روز گذشته بیش از هر جای دیگر و دهها بار لرزید. این شهر مرزی فقط طی روز پنجشنبه بیش از 50 بار لرزید که چهار بار آن با قدرتی بیش از 5 ریشتر بود. روز گذشته هم سومار دهها بار لرزید.

از لرزیدنهای مکرر و مهیب سومار و خسارتهای آن گرچه هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما فرهاد همتی، سرپرست فرمانداری گیلانغرب تا روز گذشته از مصدوم شدن 13 نفر خبر داده است.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها