اسید فولیک ـ پروتئینی که در فرآیندهای مربوط به دی‌ان‌ای و تولید گلبول‌های قرمز نقش دارد ـ برای سلامت عمومی بدن اهمیت زیادی دارد. کمبود این ماده به کم‌خونی مگالوبلاستیک و اختلال در عملکرد گلبول‌های قرمز منجر می‌شود. رژیم غذایی نامناسب، اختلالات روده، بیماری‌های التهابی و سرطان از عوامل ایجاد این بیماری هستند. اگر شاهد علائم زیر هستید، با پزشکتان مشورت کنید.
کد خبر: ۱۱۱۲۳۲۲

مشکل در سلامت زبان

یکی از نشانههای کمخونی مگالوبلاستیک یا کمخونی فقر اسیدفولیک، بیماریای به نام گلوسیت است که باعث میشود زبان ملتهب، قرمز و دردناک شود. معمولا قبل از بروز درد، بیمار صاف شدن سطح زبان را احساس میکند.

بیحسی

کمبود اسیدفولیک همچنین باعث بروز بیحسی در دستها و پاها میشود. اگر ـ بویژه در یک سمت بدن ـ احساس کرختی و مورمور شدن میکنید ،مشکل را با پزشک در میان بگذارید.

مشکلات روحی

سطح پایین اسیدفولیک در برخی افراد به بروز افسردگی منجر میشود. کسانی که تاریخچه خانوادگی این بیماری را ندارند یا مشکل دیگری که باعث ایجاد افسردگی شود، نداشتهاند، احتمالا از کمبود اسید فولیک رنج میبرند. خشم و تحریکپذیری زیاد نیز میتواند از دیگر علائم کمبود
اسید فولیک باشد.

خستگی

خستگی، مشکل شایع در همه انواع کمخونی است. گشاد شدن رگهای خونی باعث میشود هموگلوبین و اکسیژن به شکل موثر در رگها منتقل نشوند و بدن نتواند عملکرد خود را بدرستی انجام دهد. اگر بیحالی فزایندهای را تجربه میکنید، ممکن است دچار کمخونی مگالوبلاستیک باشید.

ضعف ماهیچهای

اگر بدنتان شما را در حرکات ساده همراهی نمیکند، ماهیچهها در مقابل فرمانهای ساده حرکتی مقاومت میکنند و در حرکت، فعالیتهای معمول و ورزش مشکل دارید، احتمالا دچار کمبود اسیدفولیک هستید.

مشکلات شناختی

مبتلایان کمخونی مگالوبلاستیک اختلالات شناختی را تجربه میکنند. این افراد ممکن است در حافظه کوتاهمدت، تمرکز و قضاوت کردن دچار مشکل شوند.

زخمهای دهانی

زخمهای دهانی، شایع و بیضرر هستند، اما زخمهای مزمن، میتوانند نگران کننده باشند. فاکتورهای متعددی در ایجاد زخمهای دهانی نقش دارند، اما کمبود فولیکاسید از عوامل بروز زخمهای بازگشتکننده است، بویژه اگر با دیگر علائم کمخونی فقر اسیدفولیک همراه باشد.

سفید شدن موها

سفید شدن زودرس مو در 20 سالگی میتواند ناشی از کمخونی فقر اسید فولیک باشد. در صورت درمان بموقع، امکان این که موهای سفید به رنگ اصلی خود بازگردند، وجود دارد.

مشکلات گوارشی

کمبود اسید فولیک میتواند در روند طبیعی هضم تغییر ایجاد کند. علائم مشکل به شکل اسهال، نفخ یا درد شکمی بروز میکند.

منبع: healthypanda.net

مترجم: یاسمین مشرف

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها