آیین تبریز 2018 که این شهر را پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال جاری میلادی معرفی می‌کند، برگزار شد

گردشگری تبریز جان می‌گیرد

جشن‌های آغاز سال 2018 در حالی از چند روز پیش در سراسر جهان آغاز شده که پرتویی از آن در دو استان کشورمان ـ تبریز و همدان ـ نیز تابیدن گرفته است؛ البته با برگزاری دو رویداد مهم گردشگری که تبریز را شهر نمونه گردشگری جهان اسلام کرده و همدان را پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۵۹

به گزارش جامجم، تبریز از یکی دو سال پیش خود را برای برگزاری این رویداد مهم و نامآور شدن در عرصه گردشگری دنیای اسلام آماده کرده و روز پنجشنبه گذشته، شاهد برگزاری آیین غیررسمی رویداد بینالمللی 2018 بود. زنگ آغاز این آیین در تبریز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان میراث فرهنگی و تعدادی از سفرای کشورهای اسلامی نواخته شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم استقبال از رویداد تبریز 2018 با بیان اینکه منطقه آذربایجان قرنها مترجم هویت ایرانی برای همسایگان و دنیا بوده است، خاطرنشان کرد: فرهنگ و هویت ایرانی را این منطقه به آسیای صغیر و سایر کشورهای مختلف انتقال داده است.

عباس صالحی، آذربایجان را نگین ایران توصیف کرد و گفت: این استان بخوبی ترکیب موفقی از همسازی دین، ملیت و قومیت و الگوی جهانی برای در کنار هم بودن و همزیستی مسالمتآمیز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه میتوان این سه شاخه را در یک درخت جمع کرد که میوه خوش طعمی هم بدهد، افزود: این سه نهتنها با هم ناسازگار نیستند، بلکه قرنهاست که در کنار همدیگر در آذربایجان همنوایی داشته اند که میتواند الگویی برای کل ایران باشد.

وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان همیشه فرصتی برای ایران است، اظهار کرد: اگر تبریز و آذربایجان نبود، ایران چیزهای زیادی را از دست میداد و ایران مدیون آذربایجان است.

وی انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی را بخاطر نمادهای دیرینه تاریخی، فرهنگی و ادبی این شهر دانست و گفت: تبریز در سال 2018 نمادی از پیوند دیپلماسی هنری و فرهنگی است که به عنوان نماینده ایران در دنیا معرفی خواهد شد.

مدیریت ربع رشیدی الگو شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در آئین استقبال غیررسمی از رویداد بینالمللی تبریز 2018 با اشاره به اینکه رویداد گردشگری تبریز 2018 شروع یک کار برای توسعه گردشگری است، اظهار کرد: اگر چه تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در تئوری آغاز شده است ولی باید در عمل به پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی و مسلمان تبدیل شود.

مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه تبریز جایی است که همیشه اولینها در آن رشد کرده و به دنیا عرضه شده است، افزود: 650 سال پیش در دانشگاه ربع رشیدی تبریز به 7 زبان زنده دنیا آموزش داده میشد و دانشمندانی تربیت و به دنیا صادر میکردیم. وی با تاکید بر اینکه باید از این الگوی مدیریتی ربع رشیدی برای مدیریت فعلی درس بگیریم، تاکید کرد: باید با نگاه به گذشته پرافتخار خود تبریز را به جایگاه واقعیاش برسانیم.

تبریز؛ یکی از برترینهای جذب گردشگر

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با بیان اینکه مسیر گردشگری راهی میانبر برای توسعه کشور است، گفت: در افق 1404 باید 20 میلیون گردشگر با درآمد 25 میلیارد دلار در کشور داشته باشیم.

علیاصغر مونسان با بیان اینکه انتخاب تبریز برای پایتخت گردشگری 2018 بر پایه داشتههای غنی فرهنگی و تاریخی و اجتماعی این خطه بوده است، گفت: آذربایجان شرقی جزو پنج استان برتر کشور در جذب گردشگر است و از ابتدای امسال بیش از 300 هزار گردشگر خارجی وارد تبریز شده است.

اوجگیری جایگاه بینالمللی تبریز

در همین حال شهردار تبریز در دیدار مشترک با سفرای سه کشور تاجیکستان، بوسنی و هرزگوین و اندونزی در کشورمان، بر لزوم توسعه ارتباطات فرهنگی و گردشگری تاکید کرد.

ایرج شهینباهر، دیدار مشترک با سفرای سه کشور دوست را نقطه عطفی در دیپلماسی شهری رویداد تبریز 2018 دانست و با بیان اینکه «تبریز 2018» مبدا اوجگیری جایگاه بینالمللی تبریز است، گفت: تبریز مجموعهای از ظرفیتهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی خود را از طریق پنجره گردشگری 2018، به سمت عموم گردشگران گشوده و مصمم است تا از این فرصت برای همکاریهای موثر در حوزه گردشگری و مدیریت شهری بهره بگیرد.

شهردار تبریز، انعقاد تفاهمنامههای خواهرخواندگی را از زمینههای لازم برای استمرار روابط فرهنگی و اجتماعی خواند و افزود: در سالهای گذشته، خواهرخواندگی تبریز با خجند تاجیکستان، بستر ارتباطات فرهنگی بین دو شهر بوده است؛ امیدواریم این بستر، در ارتباط با بوسنی و هرزگوین و اندونزی نیز محقق شود. وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاههای مشترک هنری، هفتههای فرهنگی، رویدادهای ورزشی و همکاریهای رسانهای، از جمله راهکارهایی است که میتواند فرصت ارتباطات منجسم بین شهرها را فراهم آورد.

سفرای سه کشور تاجیکستان، بوسنی و هرزگوین و اندونزی در کشورمان در پایان دیدار با شهردار تبریز، از موزه فرش شهرداری تبریز بازدید کردند.

در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی که دیماه سال 1394 در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد و به این منظور ستادهای ملی و استانی در رابطه با این رویداد فرهنگی و گردشگری بینالمللی تشکیل شده است.

آئین رسمی رویداد بینالمللی «تبریز 2018»، سوم فروردین ماه 1397 با حضور رئیسجمهور کشورمان و مقامهای ارشد چند کشور اسلامی برگزار میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها