رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی گفت: بیشترین عوارض لیزر درخصوص انجام کارهای زیبایی است، زیرا اغلب این کار به دست کسانی انجام می‌شود که تخصص لازم را ندارند و حتی پزشک هم نیستند.
کد خبر: ۱۱۰۸۰۶۴

به گزارش مهر، دکتر محمدرضا رزاقی در یازدهمین کنگره علمی پزشکی لیزر ایران گفت: لیزر استفاده طولانی مدتی در رشته پزشکی دارد و بیش از 30 سال است از این ابزار استفاده می‌شود. با برگزاری این همایش‌ها باید به این سمت و سو حرکت کنیم که بفهمیم لیزر در کجا برای درمان موثر است.

وی افزود: در فضای مجازی اغلب می‌گویند لیزر برای زیبایی استفاده می‌شود، اما این چنین نیست و لیزر برای درمان بیماری‌های اورولوژی، چشم پزشکی و... استفاده می‌شود. لیزر برای تشخیص و درمان بیماری‌های خوش خیم و بدخیم قابل استفاده است. مردم ما گمان می‌کنند لیزر صرفا برای زیبایی و چاقی به کار می‌رود. رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی اظهار کرد: بیشتر عوارض لیزر در زمینه زیبایی است، زیرا گاهی این ابزار در دست کسانی است که تخصص لازم را ندارند و بعضا حتی پزشک هم نیستند.

رزاقی افزود: تدوین خط‌مشی و استانداردهای لازم برای استفاده از لیزر ازجمله مسائلی است که دست‌اندرکاران این حوزه باید روی آن تمرکز کنند و البته مراکز مربوط در تلاشند قوانینی را تدوین کنند. وی تصریح کرد: متون راهنمایی در حال تدوین است که همکاری معاونت آموزش وزارت بهداشت را می‌طلبد و استانداردهای آن با همکاری سازمان استاندارد و انجمن پزشکی لیزر در حال انجام است.

نگهداری حیوانات خانگی بدون نظارت دامپزشک خطرناک است

متخصص بیماری‌های عفونی هشدار داد:‌ برخی بیماری‌های حیوانات خانگی در صورت انتقال به انسان خطر مرگ صددرصدی را در پی خواهند داشت. دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با نگهداری حیوانات خانگی و بیماری‌های منتقله از این حیوانات به انسان اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌ها بین انسان و حیوان مشترک بوده و می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود، بنابراین افرادی که حیوانات خانگی نگه می‌دارند باید نسبت به این موضوع آگاهی کامل داشته باشند.

وی افزود: نگهداری گربه خانگی احتمال ابتلا به توکسوپلاسموز را افزایش می‌دهد و این مسأله می‌تواند سبب سقط جنین و عوارض چشمی و مغزی شود. متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: افرادی که دچار نقص ایمنی بوده و مبتلا به بیماری‌های بدخیم هستند یا در حال انجام شیمی‌درمانی‌اند باید حتما از تماس با حیوانات خانگی همچون گربه پرهیز کنند و به هیچ عنوان آن را در خانه نگه‌ندارند. مردانی به بیماری هاری سگ اشاره کرد و گفت: هاری می‌تواند از سگ هار به انسان منتقل شود و صد درصد خطر مرگ و میر به همراه دارد، بنابراین افرادی که سگ خانگی دارند باید حتما نسبت به تزریق واکسن ضدهاری سگشان اقدام کنند. وی گفت: معاینات دوره‌ای در این خصوص ضرورت دارد و بیماری‌هایی همچون تب مالت نیز ممکن است از سگ به انسان منتقل شود.

متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: حتی نگهداری خرگوش، لاک‌پشت و خوکچه آزمایشگاهی نیز در خانه قوانین بهداشتی مخصوص به خود را دارد، زیرا این حیوانات می‌توانند انواع بیماری‌های روده‌ای را به همراه داشته باشند؛ بنابراین افرادی که قصد نگهداری حیوانات خانگی دارند حتما باید در مورد حیوان خود با دامپزشک مشورت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها