احتمالا جواب شما به این سوال این است که زمین بدون سوسک، بهشت است. گذشته از این، هیچ‌کس حضور این حشرات زشت و آلوده را در خانه دوست ندارد. سوسک‌ها عامل شیوع باکتری‌هایی مانند سالمونلا (Salmonella) و شیگلا (Shigella) هستند. آنها موقع مرگ به پشت می‌افتند و هر جا می‌روند، می‌توانند موجب تشدید آلرژی و آسم شوند. همه اینها دلایل خوبی برای له‌کردن و از بین بردن آنهاست!
کد خبر: ۱۱۰۴۹۱۶
اگر سوسک‌ها نبودند چه می‌شد؟!

اما گونه‌های سوسک‌ها در خانه‌ها زیاد نیست. حدود 5 تا 10هزار گونه سوسک تخمین زده می‌شود که در جهان وجود داشته باشد که معمولا فقط چند نوع از این حشره در خانه‌ها پیدا می‌شود. این مخلوقات مزاحم عبارتند از: بلاتلاجرمانیکا (سوسک آلمانی)، پریپلانتاآمریکانا (سوسک آمریکایی)، حشره پالمتو، سوپلالونجیپالپا، سوسک قهوه‌ای مایل به زرد، بلانتااُرینتالیس و سوسک آسیایی.

بیشتر سوسک‌ها در آب و هوای گرم مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند. این حشرات مزاحم در محل زندگی و کسب و کار انسان می‌مانند. البته برخی از آنها زیبا هم هستند و بعضی دیگر در تاریکی می‌درخشند.

در جنگل‌های استوایی، سوسک‌ها از چوب و برگ‌های پوسیده درختان تغذیه می‌کنند. همه آنها هنگام مردن به پشت می‌افتند. سطح بدن آنها پوشیده از آلودگی‌های آلی و مواد مغذی از جمله نیتروژن است که پس از مرگ دوباره به خاک برمی‌گردد. نیتروژن برای رشد درختان و جنگل‌ها ضروری است، زیرا ما از محصولات چوب در ساخت خانه و همچنین ساختن سر‌پناه برای حیوانات استفاده می‌کنیم. این جا صحبت از حیواناتی است که ما دوستشان داریم، بخصوص پستانداران کوچک، پرندگان و خزندگان. آنها از سوسک‌ها تغذیه می‌کنند. از آن جا که حیوانات دیگر از این پستانداران کوچک و خزندگان تغذیه می‌کنند، حتی این ارتباط کوچک در زنجیره غذایی، باعث اختلال در عملکرد گسترده جهان اطراف ما می‌شود.

اکنون دیگر متقاعد می‌شوید که سوسک را پیش از این‌که زیر یخچالتان بدود، نابود کنید. آنها به این زودی‌ها در معرض خطر انقراض نیستند. سوسک‌ها از دوران پیش از دایناسورها روی زمین زندگی می‌کردند. در حقیقت فسیل به‌جا مانده از سوسک‌ها نشان می‌دهد که آنها حداقل از 300 میلیون سال پیش ساکن این سیاره بوده‌اند و می‌بینید از چه قدرت بقای بالایی برخوردار هستند. بعضی از آنها واقعا از سخت‌جان‌ترین موجودات هستند. سوسک‌ها قادرند بدون غذا بیش از یک ماه زنده بمانند که این به مراتب بیش از تحمل یک انسان است.

بنابر این، اگر دمپایی را در آشپزخانه بردارید و با سرعت به سمت این حشره مهاجم بروید و بر سرش بکوبید، مطمئن باشید هیچ‌وقت نمی‌توانید به این سادگی این حشرات زیرک را از صفحه روزگار محو کنید.

منبع: howstuffworks

مترجم: صدیقه سخندان فداکار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها